Audis bestselgende modell blir litt nyere

Mellomklassemodellen A4 blir oppdatert med litt skarpere design og mer teknologi. Se bildeserie.


Du trenger ikke å kunne telle veldig langt for å finne Audis
aller mest populære modell.

For A4 som kom for ganske så nøyaktig 25 år siden er for
lengst blitt Audis aller mest suksessfulle modell, og det ble solgt 344.586 slike
biler i fjor ‒ godt foran Q5 og A3 som er de som følger nærmest i rene
salgstall.

-->
A4-modellen er nå inne i sin 4. generasjon, og den foreløpig
kom i 2016. Men på fire år har det som kjent skjedd mye i bilverden, så Audi
har nå kjørt den gjennom en aldri så liten oppdatering for å møte konkurransen.

Det betyr litt skarpere linjer på utsiden, og et nytt MMI-touchpanel
på innsiden.

Utvendig har Audi gitt den en større, bredere og flatere
grill, den har fått nye støtfangere og LED-lys, og fra siden har endringene gjort
den enda litt mer sportslig. Audi selv hevder at bilen har fått enda flere qattro-gener,
så vet vi det.

Slik ser den nye utgaven ut:

Den største nyheten finner vi på innsiden med det nye MMI-touchpanelet.
Selve skjermen måler 10,1 tommer, og Audi har fokusert på å gjøre
menyoversikten enkel og ren.

I tillegg har den stemmestyring, så det er bare å rense
stemmebåndet før du setter deg inn i den nye A4.

På samme tid har de oppdatert navigasjonen, som nå får ting
som «Audi connect» og «Audi connect plus» med tjenesten «Car-to-X», som er en
ganske så spennende greie.

Du har kanskje lest om bilene som kan tilpasse farten som gjør at den treffer på grønne trafikklys for å holde flyten. «Car-to-X» bruker informasjon fra hele Audi-flåten slik at den kan vise oppdatert informasjon om dynamiske trafikkskilt, farlige trafikksituasjoner, parkeringstjenester – og sanntidsinformasjon fra trafikklys storbyer. Dermed kan du tilpasse farten og treffe på grønne lys, noe jo alle vil.

Også den adaptive cruisekontrollen kan bruke denne
informasjonen.

Audi er jo kjent for sitt tilleggsutstyr, og dette åpner de for
enda et hakk med den nye MMI-løsningen. For her er det mulig å legge til
funksjoner i MMI etter at du har kjøpt bilen, og det er både mulig å teste disse
ut i en kort periode, abonnere på dem eller rett og slett kjøpe dem permanent.

I tillegg er det også mulig å utvide dette med hardware-utvidelser, og Audi nevner blant «Audi Phone box» og «Bang & Olufsen 3D Premium Sound System».

Nye A4 får ikke et rent hybridalternativt, men tre av
motorvariantene vil ha et mildhybrid-system basert på 12 volt som tar ned forbruket
noe. Dette skal utvides med ytterligere to mildhybrider senere.

Den kommer med seks motoralternativer, som strekker seg fra
150 hestekrefter og til 347 hk. Audi har også to dieselversjoner på gang, en på
136 hk og en på 163 hk.

Foruten versjonen 35 TFSI og 40 TDI som kan velges som manuell med forhjulsdrift kommer alle med automatgir, og det blir mulig å velge mellom forskjellige understell – standard-, sport- og to adaptive varianter.

De adaptive kommer som komfort med dynamisk demping som senker bilen 10 mm, og et sportsunderstell både med og uten dynamisk demping som senker bilen med 23 mm.

På motsatt ende finner vi det som raskt kan bli «Norges-modellen»,
nemlig en A4 allroad quattro med 35 mm økt bakkeklaring. Dette er en slags
terrengversjon med større hjul og økt sporvidde foran og bak. Den blir
tilgjengelig med tre motorvarianter – en bensinmotor og to dieselmotorer.

Til slutt byr også Audi på den mer sportslige S4 som kommer
med en V6 dieselmotor. Her snakker vi 347 hk og et dreiemoment på 700 Nm, og en
S4 TDI sedan akselererer fra 0 til 100 km/h på 4,8 sekunder. Toppfarten er
elektronisk begrenset til 250 km/h.

Her har Audi puttet inn en elektrisk drevet kompressor som
skal eliminerer turboforsinkelsen, og denne er en integrert del av den nye
48-volt elektriske anlegget som også brukes til mildhybridsystemet.

For de mest ivrige A4-kundene tilbyr også produsenten en premiereversjon
kalt edition one. Den blir tilgjengelig som både Sedan og Avant, med en egen
eksteriørtrim og tre utvalgte motoralternativer.

Den oppgraderte Audi A4 lanseres i Europa høsten 2019.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Nyheter