Audi viser sprek helelektrisk stasjonsvogn

PPE. Det er tre bokstaver som bør love godt for den kommende A6 med et helelektrisk drivverk.


La oss først ta PPE, som jo foreløpig kun de fremste elbil-ekspertene vet hva betyr.

Bak de tre bokstavene skjuler betegnelsen «Premium Platform Electric» seg, og dette er en elbil-plattform designet av Volkswagen-gruppen. En av strykene til PPE er at den tar i bruk 800 volt, noe som bør gi enda raskere ladehastigheter.

-->
En annen styrke er at PPE er bygd slik at elbilene skal utnytte gulvplassen mellom akslingene enda mer effektivt, noe som åpner for større batteripakker. Og det betyr som kjent mer rekkevidde.

Den tredje styrken er en balansert vektbalanse, som bør sørge for gode kjøreegenskaper både for lave sedaner og høye SUV-modeller. Begge deler satser jo både Audi og Porsche på.

For mer spesifikt stammer den nye PPE-plattformen fra de to litt mer luksuriøse merkene i Volkswagen-gruppen, og er laget for større og/eller sterkere biler som ikke passer på den velkjente MEB-plattformen ‒ som på sin side står bak biler som Audi Q4 e-tron, Cupra Born, Skoda Enyaq og Volkswagen ID.3 og ID.4.

En ny spesialdesignet plattform bør altså love bra, og den aller første bilen som ble vist fra PPE er Audis nye A6-variant.

Elbilen som nå vises fram er en A6 Avant e-tron concept, og konseptet er 4,96 meter lang, 1,96 meter bred og 1,44 meter høy ‒ omtrent som dagens A6/A7.

Og som du kan se på bildet under er dette en stasjonsvogn i form av en Avant, noe som er en biltype mange elbil-søkende nordmenn venter på.

Audi Norges-direktør Elin Sinervo gleder seg også over det nye konseptet.

‒ 95 prosent av Audi-kundene i Norge velger allerede elbil. Vi er stolte av å kunne fylle på med våre klassiske modeller også i framtidsrettede elektriske versjoner. Audi A6 Avant e-tron er vår første elektriske stasjonsvogn, og den er like vakker som teknologien er avansert, forteller Sinervo.

At PPE leverer til forventingene viser det nye A6-konseptet.

Her er det altså et 800-voltsystem og en ladeeffekt på opptil 270 kW, noe som betyr 300 kilometer med rekkevidde på kun 10 minutter. Ja, da snakker vi!

Ikke det at man trenger å lade den så veldig ofte, for Audi forventer rekkevidder helt opp mot 700 kilometer for den helelektriske A6 e-tron gjennom en batteripakke på hele 100 kWh.

Den bør også innfri når det kommer til ytelse, for tyskerne melder at elbilen skal fyke opp til 100 km/t på under 4 sekunder.

Audi har fokusert mye på luftmotstand når de har designet bilen, og luftmotstanden er opplyst til 0,24 ‒ så denne er ganske så aerodynamisk for en stasjonsvogn.

Det sportslige er ivaretatt av 22-tommers hjul og en lav kupé, og et avrundet tak som faller inn i en ganske så svær takspoiler. De hjelper også på det sportslige uttrykket at bilen har ganske så definerte linjer.

Når det kommer til spesifikk teknologi drar Audi fram lysene, hvor konseptet kan by på ny teknologi som Digital Matrix LED og digital OLED. Den har også projektorer ‒ i flertall.

Audi har puttet inn slike i hvert av hjørnene, og det betyr at de åpner for nye varslingsmetoder ‒ som blinkelys på bakken.

Lysteknologien kan også vise faresignal på bakken – og for eksempel varsle syklister om at bildøren er i ferd med å bli åpnet.

Og Audi har i tillegg et helt spesielt ess som de kan spille ut når det kommer til lysteknologien.

Digital Matrix LED-frontlyktene kan nemlig brukes som en filmprojektor, og parkeres Audi A6 Avant e-tron for eksempel foran en vegg under lading kan fører og passasjer bruke tiden til å spille videospill på veggen foran bilen. Da skulle man kanskje ønske at ladingen ikke gikk så fort?

Audi sier at den kommende familien av PPE-modeller vil inkludere modeller som har elmotorer både foran og bak, og et elektronikken benyttes til å gi firehjulsdrift når dette trengs.

Det skal ifølge merket gi en perfekt balanse mellom kjøredynamikk og effektivitet, og Audi sier også at e-tron-familien også vil inkludere medlemmer som er optimert for minimalt forbruk og maksimal rekkevidde. Det betyr en elektrisk motor montert på bakakselen.

I Audi A6 Avant e-tron concept kan de to elektriske motorene levere en samlet effekt på 350 kW (469 hk) og et dreiemoment på 800 Nm.

Selv om dette er et konsept, sier Audi at bilen er ganske nær den utgaven som skal inn i produksjon.

De første Audi-bygde PPE-bilene skal inn i produksjonen i starten av 2023, så får tiden vise om det eventuelt blir Avant-versjonen av A6 eller Sportback-versjonen som Audi har vist tidligere.

Sistnevnte som et konsept for et knapt år siden, og denne utgaven byr også på lekre linjer.

For sjekk dette:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter