Nürburgring så lei av alle «rekordene» som ble satt på
Nordschleife, verdens tøffeste racerbane, og tok grep før 2019-sesongen. Problemet var at rekordene rett og slett ikke var til å stole
på, enten at bilene ikke var «originale» eller at tiden ble manipulert. Dette kunne
blant annet gjøres ved å starte eller stoppe klokka på forskjellige plasser, noe
som igjen gjorde sitt til at ting ikke ble rettferdig.
og det hele skal bekreftes av Nürburgring selv før rekorden kan offentliggjøres. Heldigvis er flere av fjorårets rekorder også satt over 20,8
kilometer og er bekreftet som reelle, så disse teller også. Vi er altså bokstavelig talt inne i en ny tidsregning, men
kampen om å være «verdens raskeste» er fortsatt knallhard. Det finnes seks forskjellige hovedkategorier å sette
rekorder i, og en av disse er den for SUV, terrengbiler, vans og pickuper.
eksakt ett år siden ble klokket inn på formidable 7:54,40 minutter. Dette er lynrask,
uansett biltype. Men den er nå knust. Fullstendig knust. For nå har Audi Sport vært og luftet et lite fartsmonster av
en SUV der ‒ RS Q8. Denne er så ny at den faktisk fortsatt ikke er lansert, men blir
altså modellen hakket over SQ8 og rett under konsernkusinen Lamborghini Urus. Detaljene rundt den hissige SUV-modellen er heller ikke
klare, men det er ventet at den får den samme motoren som den ferske RS 6
lansert i sommer.
hestekrefter, og kanskje mer interessant ‒ det er den motoren samme som sitter
i Urus. I den innpakningen spytter den ut formidable 650 hk. Hva RS Q8 ender opp med av krefter vet vi altså ikke, men at
den blir rundt 600 en plass kan vi være ganske så sikre på. Spesielt etter at vi har sett hva den klarer rundt
Nordschleife. Audi har nemlig sendt en noe kamuflert RS Q8 og racerfører Frank Stippler til «det grønne helvete», og det resulterte i en djevelsk runde. Som du kan se av klippet helt øverst klarte bilen å bikke
300 km/t på det siste langstrekket, og når farten i tillegg var spektakulær
rundt svingene, så ja, ble det en solid rekord. Stippler ble klokket inn til 7:42,25 minutter, over 12
sekunder raskere enn hva AMG GLC 63 klarte. Dette er faktisk fortere enn den raskeste i kompaktklassen,
en Renault Mégane R.S. Trophy-R som klarte runden på 7:45,39 i april. Meget imponerende. Så om du i framtiden treffer på en RS Q8 i et kryss er det
bare å skygge unna, for denne bør du helst ikke yppe deg mot. Les også: