Tyskland er en gigant i bilindustrien, og de må selvsagt ha sin egen bilkåring. Det tenkte iallfall det tyske mediehuset Axel Springer tilbake i 1976, og innførte en årlig kåring kalt «Goldene Lenkrad».
«Gullrattet» har siden vokst seg til den viktigste bilprisen i Tyskland, og det er avisen Bild am Sonntag og magasinet Auto Bild som står bak utdelingen.
-->
I år samlet de 14 tyske bileksperter kjent fra både YouTube, racerbanen og TV-skjermen, og den takknemlige jobben til disse besto av å teste og bedømme de 24 bilene som hadde tatt seg til årets finale.
Gullrattet er selvsagt svært viktig for de tyske merkene, men ikke tro at andre bilmerker ikke bryr seg ‒ for det gjør de. Flere av de «utenlandske» bilmerkene har feiret sine gullratt med store pressemeldinger, og det med rette.
For det er helt klart åtte verdige vinnere også i 2020.
Den bilen som fikk den aller høyeste scoren var BMW 330e, som sammen med Audi A6 og A7 hadde tatt seg til finalen i kategorien for hybridbiler i den medium/luksuriøse klassen.
Hybriden til BMW imponerte testgjengen så mye at den oppnådde hele 3.317 poeng, men også A6 og A7 var så gode at bilene bikket 3.000-grensen.
BMW 330e imponerte stort sett i alle delkategoriene, og det er ikke færre enn 32 av dem! De som lager den perfekte bilen kan oppnå totalt 4.200 poeng, så 330e var ikke så veldig langt unna.
Et annet merke som har all grunn til å feire er Polestar, som noterte seg for den nest høyeste poengsummen. Den svenske elbilen oppnådde hele 3.227 poeng.
Polestar 2 imponerte også under en annen tysk kåring nylig, og gikk til topps blant luksusbilene i kåringen av årets bil i Tyskland (GCOTY).
«Abba, Björn Borg, Greta Thunberg ‒ lille Sverige har alltid kunne overraske. Her kommer den neste, Polestar 2», melder bild.de om elbilen som toppet den viktige kategorien for mellomstore SUV-modeller. Polestar 2 slo Cupra Formentor og Ford Kuga med 1.5-literen i finalen.
Den tredje bilen som bikket over 3.200 poeng i årets kåring var også en elbil, Opel Corsa-e som var sortert under kategorien for de minste bilene. Denne slo Volkswagen e-Up og Hyundai i20 i finalen.
Totalt delte juryen ut åtte gullratt, og dette fordelte seg på åtte forskjellige merker og fem tyske vinnere. Se alle prisvinnerne litt lenger ned.
Det deles også ut spesialpriser i forbindelse med gullrattet, og den som henger høyest her er kanskje designprisen.
Årets vakreste bil er ifølge tyskerne Porsche Taycan, som dermed ble den eneste bilen som faktisk fikk mer enn én pris. Taycan fikk gullrattet i kåringen av årets sportsbil, hvor den slo Ferrari SF90 og Polestar 1 i finalen.
Og det må selvsagt feires med et bilde av bilen:
En annen viktig pris er årets oppfinnelse, og denne gikk til Lexus UX 300e. Elbilen tilbyr en batteriforsikring på 1 millioner kilometer eller 10 år, og juryen mener at en slik lovnad er viktig for at bilfolket skal kunne stole på ny teknologi.
UX 300e er det første alvorlige forsøket fra Toyota-gruppen på å lage en elbil, og den norske avdeling av premiummerket satser så hardt på denne at de har satt startprisen til 370.000 kroner.
Totalt delte tyskerne ut 12 priser, og her er alle vinnerne:
Gullrattet 2020: