HjemElbilerElbiler regjerte tysk bilkåring

Elbiler regjerte tysk bilkåring

Tyskerne har ikke overraskende sin egen «årets bil»-kåring, og heller ikke overraskede handler det mye om tyske biler. Men mer overraskede er det at elbilene nå stakk av med tre av fem priser.

Det finnes ganske mange såkalte COTY-utdelinger ‒ Car of the Year. Den største heter rett og slett COTY, og er den internasjonale versjonen hvor biljournalister over hele verden stemmer på sine favoritter.

- Annonse -

Den andre store er ECOTY, hvor E står fort Europa og er dermed den hvor europeiske biljournalister stemmer fram sine favoritter.

Det finnes også nasjonale versjoner, og i Tyskland har de en som heter GCOTY. Ja, G for Germany.

Her består juryen av 18 tyske biljournalister, og jobben er nesten like stor som for de to hovedprisene. For journalistene må også her teste en haug av biler som er kvalifisert, og for 2021-utgaven var dette totalt 72 biler.

Årets kåring var delt opp i fem kategorier, og dermed også fem vinnere. Det er også en hovedpris som årets bil i Tyskland, men denne blir ikke offentliggjort før i november. Den kampen vil stå mellom de de fem kategori-vinnerne som nå er klare.

- Annonse -

Og med store tyske merker som Audi, BMW, Mercedes og Volkswagen som satser hardt på nye elbiler, er det kanskje ikke så overraskende at kåringen ble noe dominert av nye helelektriske biler. Men at de skulle grabbe med seg over halvparten av prisene var nok mer uventet.

GCOYT hadde snodig nok plassert den nye Volkswagen ID.3 i kategorien Premium, men forklaringen er at navnet på kategorien er litt misvisende. Her blir nemlig biler som koster mellom 25.000 og 50.000 euro plassert, så den nye Fiat 500e måtte for eksempel konkurrere mot en Range Rover Evoque. To biler vi ikke akkurat betegner som like, verken i form, størrelse eller pris.

Men begge fikk uansett bank av ID.3, den nye elbilen til Volkswagen som nå er sluppet løs på det norske markedet.

Volkswagen ID.3 kan allerede skryte på seg en ganske så stor pris. (Foto: VW)
Volkswagen ID.3 kan allerede skryte på seg en ganske så stor pris. (Foto: VW)

De mange tusen nordmennene som har kjøpt eller skal kjøpe en ID.3 kan altså skryte av at den allerede har innkassert en årets bil-pris.

- Annonse -

Volkswagen selv kan skryte av to tyske priser.

For i kompaktklassen, eller mer riktig i den kategorien til under 25.000 euro, stakk også den nye generasjonen av Golf av med prisen. Den var altså en av to prisvinnere som ikke var helelektrisk.

Den nye generasjonen av Volkswagen Golf imponerte tyske biljournalister. (Foto: VW)
Den nye generasjonen av Volkswagen Golf imponerte tyske biljournalister. (Foto: VW)

‒ Både nye Golf og ID.3 møtte tøff konkurranse, understreker en av jurymedlemmene, Jens Meiners, som også kan fortelle om litt drama bak kulissene.

‒ Å gjennomføre et testprogram har aldri vært mer komplisert, men det var aldri noe tvil om at vi skulle gjennomføre dette. Vi mener at biler fortsatt er viktig, selv under en koronaviruskrise ‒ kanskje til og med viktigere enn noensinne.

Den svenske elbilen Polestar 2 har både fått kritikk og applaus etter at den ble lansert, men de tyske bilekspertene var ganske enige om at denne var den beste i luksusklassen ‒ den med biler over 50.000 euro.

Nye Polestar 2 har allerede rukket å bli en favoritt i Norge, og tyske biljournalister like den de og. (Foto: Polestar)
Nye Polestar 2 har allerede rukket å bli en favoritt i Norge, og tyske biljournalister like den de og. (Foto: Polestar)

Polestar 2 slo blant annet så forskjellige biler som Aston Martin DBX, BMW X6, Bentley Flying Spur, Ferrari SF90 Stradale og Tesla Model Y på sin ferd mot prisen.  

‒ Det har alltid vært vårt mål å introdusere mer enn bare et elektrisk alternativ til markedet; å utvikle en bil som inspirerer kunder med design, innovasjon og ytelse. Vi er stolte av at juryen har anerkjent Polestar 2 på denne måten, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

Så i likhet med de norske ID.3-kundene kan også de bak rattet på en Polestar 2 skryte av en ganske stor pris i beltet.

En kategori som det skulle mye til at en elbil ikke vant var New Energy, hvor 15 nye elbiler kjempet en intens kamp om tittelen.

Den endte til slutt opp hos lille Honda e, som tross en litt begrenset rekkevidde er en ypperlig liten elbil som passer utmerket på kortere turer. Honda e slo biler som Audi e-tron Sportback, Peugeot e-2008 og Tesla Model Y.

Mange lar seg sjarmere av Honda e, og tyske biljournalister. (Foto: Honda)
Mange lar seg sjarmere av Honda e, også tyske biljournalister. (Foto: Honda)

Dette er altså en tysk kåring, og da må de selvsagt også ha en kategori for de mest potente bilene.

Faktisk var Performance-kategorien den med flest kandidater, mer eksakt 22 raske biler. Her gikk faktisk en «uoriginal» bil til topps, nemlig BMW Alpina B3. Dette er en trimmet utgave av 3-serien som kan skryte av ikke færre enn 462 hestekrefter, og imponerte de tyske biljournalistene så mye at de stemte den helt til topps.

Dermed endte det hele med 3-2 til elbilene i GCOYT, og er et signal på at den nye tiden i bilverden allerede er over oss.

Tidligere vinner av årets biler inkluderer Porsche Taycan i 2020 og Jaguar I-Pace i 2019, så at de tyske ekspertene liker elbiler er ikke totalt overraskende.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her