Elbilmarkedet har vært litt sånn som skiltet over bardisken: «I morgen er ølet gratis». Problemet? Det samme skiltet henger der også dagen etter.
Den store elbil-revolusjonen har allerede vært meldt i flere år, og i dag er det da også mange forskjellige modeller å velge mellom. Men mange av disse er langt fra nye, og det store slippet har latt vente på seg.
-->
Men nå tar vi sjansen igjen, og melder at den store elbil-boomen virkelig er i gang til neste år.
En av de som skal sørge for det er Mercedes, som formelt er i gang sin satsing med EQC-modellen. Dette er den første i en ny EQ-serie som skal fylle alfabetet med elbiler, og kanskje fornuftig nok startet stjernemerket med en C-klasse.
Men potensielle elbil-kjøpere har altså mye mer å se fram til, for Mercedes drar nå proppen ut av EQ-vasken.
I mai 2019 kunne endelig det tyske merket presentere den første bilen i EQ-satsingen, og denne ble fulgt opp av EQV tidligere i år. Dette er flerbruksbil med plass til opp mot åtte personer, så markedet er noe begrenset for en slik stor elbil.
Men ingen fare, Mercedes skal også kline til med elbiler som er langt mer kompakte, og de er ikke langt unna.
Neste på menyen er nemlig EQA og EQB, de to mest kompakte og helt på andre enden av Mercedes-skalaen. EQA er allerede meldt i horisonten, og får sin premiere 20. januar ‒ og er altså en drøy måned unna. Denne skal produseres i Rastatt, og fra 2021 i Beijing rettet mot det kinesiske markedet.
Her er EQA:
Produksjonen av EQB skal også starte opp i 2021, både på fabrikken i Ungarn som skal lage de internasjonale utgavene, og i Beijing som setter sammen de for det kinesiske markedet. EQB, en SUV, blir den første elbilen som blir produsent i Ungarn.
Deretter venter noen ganske annet, nemlig det elektriske flaggskipet EQS. Elbilen er så viktig at det er fabrikken i tyske Sindelfingen som tar hånd om denne, mer eksakt Factory 56. Her produseres også S-klassen, og i framtiden også den meget imponerende Mercedes-Maybach S-klasse. Produksjonen av EQS skal starte opp i første halvdel av 2021.
I Bremen gjør de seg klar til en annen ny EQ-modell, nemlig EQE. Denne helelektriske direktørsedanen skal inn i produksjon i andre halvdel av neste år, og skal også produseres i Beijing.
I amerikanske Tuscaloosa gjør de seg også klar, for der skal de nemlig sette sammen både EQE SUV og EQS SUV fra 2022 på samme linje som de produserer «vanlige» biler.
Det betyr at Mercedes skal produsere åtte EQ-modeller i 2022, fordelt på sju steder og tre kontinenter. EQC lages i Bremen og EQV i Vitoria.
Mercedes er som kjent eid av Daimler, og de eier også Smart.
Også det merket er i gang med sin elektriske revolusjon, og de kan lokke med tre elbilmodeller. EQ fortwo og EQ fortwo Cabrio blir produsert i franske Hambach, mens EQ forfour blir satt sammen i slovenske Novo Mesto. Men i framtiden skal alle Smart-modellene bygges i Kina, for Daimler har et felles selskap med Volvo-eierne Geely som skal stå for de små og helelektriske bilene i framtiden.
På toppen av elbilene satser Mercedes også tungt på ladehybrider, og har allerede over 20 slike modeller. Også denne porteføljen skal øke i årene som kommer, så det kommer til å bli travelt for de som lager batteri og elektriske drivverk for Mercedes.
Det gjør to fabrikker i tyske Kamenz, en i Beijing og en i polske Jawor i tillegg til i Sindelfingen. Mercedes skal utvide batteriproduksjon til også to fabrikker i tyske Untertürkheim, Tuscaloosa, Bangkok og enda et produksjonslokale i Sindelfingen.
Alt dette for å teppelegge markedet med elektriske biler, så vi har all grunn til å tro at elbil-boomen nå er i gang.
Og nå kan vi vel ikke bomme?
Les også: