Tenk om. Ja, vi alle har tenkt dette om noe vi burde ha gjort, og det inkluderer også Aston Martin. For det britiske sportsbilmerket hadde muligheten til å få et forsprang i elbil-kappløpet.
Allerede tilbake i 2015 meldte Aston at de jobbet med å utvikle en elbil, og fire år senere kunne de endelig vise resultatet ‒ en elektrisk versjon av Rapide kalt enkelt og greit Rapide E.
-->
Den hadde et stort potensial, for batteriet var på den gang gavmilde 65 kWh, og bilen hadde også 800-volts arkitektur som åpner for rask lading.
Samme år kunne de også vise noe som kanskje var enda litt mer spennende, nemlig en SUV-versjon av Lagonda Vision Concept. Ettersom dette er en visjon var det aldri ment at denne skulle videre, men Aston viste iallfall at de hang med i elbil-svingene.
Men de siste årene har vært tøffe mot bilindustrien, og Aston Martin kunne allerede i 2020 rapportere om et rekordtap. Men da hadde de allerede fått nye eiere anført at den svært så ambisiøse Lawrence Stroll, pappaen til Formel 1-fører Lance Stroll.
Det britiske merket har lagt bak seg både de to elbilene og de slitsomme årene, og gir nå full gass både på F1-banen hvor de allerede har suksess og i elbil-segmentet.
Når det gjelder sistnevnte så har de funnet fram til et av de mest imponerende elbilmerkene, nemlig Lucid. En Lucid Air byr på rekkevidder godt over 700 kilometer og drivverk med over 600 hk, to ting som bør passe et premiummerke som Aston Martin godt.
Britene har nå signert en avtale med Lucid verd mange milliarder kroner som gir tilgang på drivverk inkludert batterier.
‒ Dette partnerskapet vil representere et landemerke-samarbeid mellom Aston Martin, et historisk merke med en rik historie, inkludert seier på Le Mans og dets nåværende suksesser i F1, og det aller beste innen Silicon Valley-innovasjon og teknologi fra Lucid, sier Peter Rawlinson hos Lucid.
‒ I tråd med sin strategi valgte Aston Martin Lucid, og erkjenner de store fordelene ved å ta i bruk sin verdensledende elektriske drivlinjeteknologi, eksemplifisert av den banebrytende 516 mile (830 kilometer) EPA-estimerte rekkevidden oppnådd av Lucid Air Grand Touring.
Milliardær og Aston-sjef Lawrence Stroll er kjent for å kun godta det beste, så et samarbeid med Lucid bør passe han ganske godt.
‒ Leveringsavtalen med Lucid er en game changer for den fremtidige EV-ledede veksten av Aston Martin, sier Stroll.
‒ Basert på vår strategi og krav, valgte vi Lucid, og fikk tilgang til bransjens høyeste ytelse og mest innovative teknologier for våre fremtidige BEV-produkter.
BEV, eller elbiler som vi kaller de her hjemme, blir en viktig del av morgendagens Aston, og den aller første er meldt inn til 2025. Det er muligens denne her, som, tja, ser litt ut som en typisk sportsbil.
I tillegg skal Aston fortsette sitt samarbeid med Mercedes, og det åpner blant annet for forbrenningsmotorer og hybride løsninger.
‒ Den foreslåtte avtalen med Lucid utgjør en viktig pilar i vår elektrifiseringsstrategi, og gir Aston Martin tilgang til bransjens ledende drivlinje- og batterisystemteknologi. Kombinert med vår interne utvikling vil dette tillate oss å lage en enkelt skreddersydd BEV-plattform som passer for alle framtidige Aston Martin-produkter, hele veien fra hyperbiler til sportsbiler og SUV-er, sier Roberto Fedeli, Chief Technology Officer i Aston Martin.
‒ I tillegg vil vi fortsette å utvide våre interne drivverksmuligheter, slik at vi kan tilby den spennende ytelsen og intense kjøreopplevelsen vi vet at kundene våre elsker og forventer av Aston Martin.
Les også: