I forrige måned rullet den første SUV-modellen ut av samlebåndet i den walisiske Aston Martin-fabrikken, og dette er modellen som skal snu den negative trenden for det ikoniske bilmerket.
De har nemlig slitt en stund allerede, og er dermed ekstra hardt rammet av koronapandemien som har hatt store negative konsekvenser for det generelle bilsalget.
-->
Totalt leverte Aston Martin kun ut 1.770 biler i første halvår, og av disse var det kun én eneste fra avdelingen som lager lekre spesialversjoner. Det var en James Bond-utgave av selveste DB5.
Utover det neste halvåret skal de imidlertid leve ut flere spesialmodeller, og de har altså klar en ny «folkemodell» for et langt bredere marked enn de rene sportsbilene ‒ DBX.
Aston Martins aller første SUV-modell kan gi dem god medvind, og de har da heller ikke spart på noe under utviklingen av DBX.
Modellen er en sportslig SUV med firehjulstrekk, kommer med en 9-trinns automatkasse, har 550 hestekrefter og 700 Nm, klarer 0-100 km/t på 4,5 sekunder og når 291 km/t. I England starter bilen på 158.000 pund, så den blir en av de dyreste SUV-modellene som er på markedet.
På innsiden byr DBX på merkets første 5-seter, og aller bakerste er det et bagasjerom på hele 632 liter. Aston Martin har selvsagt spandert på det meste av teknologi også på innsiden, og det er en skjerm på 10,25 tommer og en berøringsskjerm på 12,3 tommer knyttet til infosystemet.
Det er også 360-graders kamera, og for at de på innsiden virkelig skal føle seg hjemme kommer DBX med stemningslys i hele 64 forskjellige farger.
Bilen er selvsagt håndlaget, og Aston Martin feirer de første 500 kjøpere med en spesiell 1913-pakke som gjør bilene enda mer spesiell og eksklusiv.
Det er ventet at hele 80 prosent av produksjonen skal eksporteres ut av Storbritannia, og utleveringene har allerede startet.
Hva en Aston Martin DBX byr på kan du se i videoen helt øverst, hvor ingeniørsjef Matt Becker forklarer bilen.
Les også: