Så hvilke teknologier og nye løsninger er årets beste? What Car og Thatcham Research har plukket ut fem som de mener er de beste for forbrukeren og bilindustrien.
Akkurat når det skjedde er umulig å si, men med inntoget av elbiler og Teslas store interesse for teknologi har utviklingen i bilindustrien skutt fart de siste årene.
Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), ja, gjengen som krasjer biler og deretter gir de stjerner, har også bidratt sterkt. De har nemlig satt nye krav knyttet til førerassistenter, og dermed har de på en måte tvunget industrien til å utvikle smarte ting som for eksempel automatisk nødbrems.
-->
En av de store samarbeidspartnerne til Euro NCAP er britiske Thatcham Research, som kollisjonstester biler på vegne av Euro NCAP i Storbritannia.
Men det er ikke det eneste Thatcham gjør.
Dette er nemlig et uavhengig selskap som følger med på hva bilprodusentene gjør, spesielt når det kommer til teknologi og sikkerhet. Tidligere har de blant annet avdekt store sikkerhetsbrister knyttet til nøkkelfrie bilsystemer.
En annen britisk vaktbikkje er What Car. Ikke at de vokter på biler eller bilindustrien, men de tester biler med tanke på forbrukerne. What Car, som har et spørsmålstegn i sitt offisielle navn, kommer med flere tusen tester i året, inkludert nye og brukte biler.
Så Thatcham Research og What Car bør være en særdeles god duo når det kommer til å kåre årets beste oppfinnelse, og de to har også slått seg sammen for en slik pris.
Innovasjonsprisen deles ut i januar, men allerede nå er finalistene klare.
Blant de som kjemper om tittelen er BMWs imponerende Head-Up Display i den nye iX-serien, Hyundais smarte Blindspot View Monitor, og en trinnvis endring i V2X-kommunikasjonen (kjøretøy-til-alt) som gjør det mulig for kjøretøy å kommunisere med omgivelsene og hverandre. Denne står Ford og Vivacity bak.
Dette er en britisk pris, så og et nytt banebrytende konsept for ladestasjoner fra det britiske selskapet Gridserve, samt en viktig innovasjon innen hurtigladeteknologi fra Hyundai, er også blant finalistene.
‒ Med forbudet mot salg av nye bensin- og dieselbiler i horisonten, fortsetter bilsektoren å svare med et vell av innovasjoner for å hjelpe til med å bane vei for vellykket bruk av elektriske kjøretøy, sier Matthew Avery hos Thatcham Research.
‒ Utviklingen innen førerassistent-teknologi og forbedringer i menneske-kjøretøygrensesnittet skyter også fart i år. Vi er forsiktig optimistiske med tanke på de potensielle fordelene denne typen teknologi vil gi for vei- og passasjersikkerhet.
Prisen som offisielt heter What Car? Innovation Award skal altså hedre bilbedrifter som har flyttet grensene for kjøretøyteknologi eller betydelig forbedret eksisterende løsninger som gjør kjøringen enklere, tryggere og snillere mot miljøet.
Med seg på laget har biltesterne altså fått tungvekterne Thatcham Research.
‒ Det er fantastisk at Thatcham Research sponser What Car? Innovation Award for tredje året på rad, sier Steve Huntingford, redaktør hos What Car.
‒ Dette er en tid med enorm innovasjon i bilindustrien, så det er nyttig å kombinere deres erfaring med erfaringen til What Car-teamet når man vurderer utviklingen ute på veiene. What Car? Awards er kulminasjonen av 12 måneders testing, og setter den høyeste standarden for bilindustrien.
Ok, da er det på tide å se på de fem finalistene, for dette er jo veldig spennende greier.
BMW. Innovasjon: HUD for iX-serien
Et smart designet Head-Up Display-system for iX-serien, BMWs nyeste helelektriske SUV.
HUD-skjermprojeksjon har nå virtuell skilting, retningsindikering og en betydelig forbedret brukervennlighet. Kombinerer berøringsskjerm og vridere for enkel bruk.
Matthew Avery:
‒ Head-Up Displays er ikke noe nytt, men BMW’s nyeste system tar teknologien til neste nivå når det gjelder funksjonalitet, kjøretøygrensesnitt og klarhet. Utviklere har jobbet hardt for å sikre at systemet ikke er for invasivt, og det fikk toppkarakterer i What Car’s distraksjonstest i 2021.
Ford og Vivacity. Innovasjon: RoadSafe-prosjektet
Et felles prosjekt mellom Ford og et britisk regjeringsfinansiert konsortium, som inkluderer AI-sensorspesialister Vivacity.
Dette prosjektet samler inn og analyserer kjøredata fra tilkoblede kjøretøy, veikantsensorer, nyhetsrapporter og lokale myndigheter. Dette gjør det mulig for bilister å planlegge sikrere reiser, forutsi farer og travle områder, og fremhever til og med detaljerte informasjon som ureparerte veihull eller dårlig plasserte skilt.
Matthew Avery:
‒ Framtiden er V2X-teknologi, der tilkoblede kjøretøyer kommuniserer med hverandre og veiinfrastrukturen. RoadSafe er et betydelig prosjekt med potensial for å forbedre trafikksikkerheten. Vi ble også imponert over samarbeidstilnærmingen, med Oxfordshire County Council, Loughborough University og Transport for London også involvert.
Gridserve. Innovasjon: Ladegårder
Et banebrytende forgårdskonsept eksklusivt for elbiler lansert i Essex, med ytterligere 100 plasser planlagt over hele Storbritannia.
Hver plass tilbyr opptil 36 ladestasjoner, butikker, spisesteder, salonger i flyplassstil og forretningsfasiliteter. Hurtiglading og teknisk støtte er også tilgjengelig.
Matthew Avery:
‒ En av hovedbarrierene for bruk av elbiler er en antatt mangel på ladeinfrastruktur, og følelsen av at elbilister kommer i andre rekke når det gjelder kvaliteten og plasseringen av fasiliteter. Å bringe forgårdskonseptet til elbilkjøring er akkurat den typen innovasjon som vil drive bredere bruk av elbiler. Og imponerende kapasitet vil gjøre det lettere for elbilister å få en ladeplass når de trenger det mest.
Hyundai. Innovasjon: Blindspot View Monitor
En visjonær innovasjon som bruker bak- og sidevendte kameraer for å trekke oppmerksomhet til blindsoner ved å vise opptak i bilens dashbordmonterte skjerm når indikatorene er aktivert. Blindsoneopptak forbedrer og oppmuntrer til bruk av standard glass-speil uten å erstatte dem.
Matthew Avery:
‒ Overvåkningsopptak brukt sammen med glass-speil gir deg overlegen situasjonsforståelse ved å trekke oppmerksomheten til den blinde sonen. Og det minner bilistene på å bruke speilene sine, noe som er gode nyheter for syklister og fotgjengere. Hyundai planlegger å demokratisere teknologien ved å installere BVM på de fleste av sine nye biler.
Hyundai. Innovasjon: Rask lading
Hyundais E-GMP-plattform for Ioniq 5-serien bruker et 800-volts batterisystem i bilen for å tilby raskere lading, økt rekkevidde og bedre håndtering.
Matthew Avery:
‒ Forbedringer i ladepunkt-teknologi har betydelig redusert ladetiden for elbiler. Hyundais innovasjon gir imidlertid hurtiglading i selve bilen. Denne utviklingen på neste nivå reduserer ladetiden ytterligere og forbedrer tilgjengeligheten av ladepunkter, noe som til slutt vil oppmuntre flere til å ta i bruk elbiler.
Det var altså fem innovasjoner som har drevet industrien framover det siste året, og vi kan bare glede oss til å se hva som dukker opp av nyheter i 2022.
Les også: