Det finnes faktisk steder her på moder jord
som byr på enda mer villmark enn det vi har her i Norge. En slik plass er
Island, denne store øya vest for oss med kun drøyt 300.000 innbyggere. Ifølge Wikipedia har Island en
befolkningstetthet på 3,22 personer per kvadratkilometer, mens det for eksempel
i tynt befolkede Norge bor hele 13,67 mennesker per kvadratmeter. Så er det en
ting sagaøya har nok av, så er det plass.
med å kjøre på kjerreveier langt ut i ødemarken, men har fortsatt å kjøre der
veiene har sluttet. Helst så langt unna mennesker det er mulig å komme, og de
har ikke latt seg stoppe av noe. For å forsere for eksempel vulkansk landskap
er det spesielt en ting som er viktig, nemlig brede dekk ‒ skikkelig brede. Så for å komme seg lengst mulig bort fra
plagsomme naboer begynte islendingene å montere større hjul på de originale
bilene, men problemet var å få plass til disse inne i skjermene. For man
erstatter ikke noen 15-tommere med 25-tommere sånn helt uten videre. Løsningen ble dermed å bygge om bilene, og
slik så selskapet Arctic Trucks dagens lys på 1980-tallet. De bygde om røffe modeller til enda tøffere
utgaver, og ikke minst utstyrte de disse med noen enorme hjul. Deretter var det
bare å gasse på. Dette smittet raskt over til Norge, som jo i
utgangspunktet befolket Island. Arctic Trucks tok steget over til Norge på
1990-tallet, og har siden også etablert seg i Storbritannia og Midtøsten, hvor
jo sjeikene elsker å forsere sanddynene.
av biler fra diverse merker, og per i dag bygger de om modeller fra Toyota,
Isuzu, Nissan, Lexus, Mercedes, Volkswagen og Iveco. Ja, Iveco. Og de sier heller ikke nei til en Ford, selv
om dette ikke på noen måter er et favorittmerke. De har tidligere bygd om F-350,
og denne kommer i to forskjellige utgaver. Men bestselgeren av pickupserien, F-150, har
de oversett. Til nå. For ser hva Arctic Trucks Norge har postet på
Facebook: Ja, en Ford F-150 i regi av Arctic Trucks.
ingenting. Bilombyggerne sier kun at dette mest sannsynlig blir det eneste F-150
de bygger om, og at den er utstyrt med noen kolossale hjul på 44 tommer. Dekkene
kommer fra finske Nokian, og ja, det er alt vi vet. Men når amerikanerne selv får snusen i dette, spørs det om ikke forespørslene renner inn. For her snakker vi altså om den ultimate bølleversjonen av F-150, og i landet som elsker alt som er svært bør denne passe perfekt. Les også: