Det er to ting som har dempet overgangen til elbiler, og det er rekkevidde og ladetid. Begge delene henger fortsatt litt bak andre typer biler, og henger selvsagt også sammen med hverandre.
For jo kortere rekkevidde en elbil har, jo oftere må den lades. Og går ladingen i tillegg tregt, vil langturen ta en del lengre tid med en elbil kontra en bensin- eller dieselbil.
-->
Dette er selvsagt ikke et problem under kortere turer og når elbilen lades hjemme eller utenfor jobben, men resultatet er uansett at mange har vært skeptiske til å gå over til en elbil.
Den gode nyheten er at rekkevidden stadig blir bedre og at ladingen stadig går raskere, noe det aller ferskeste merket som har landet i Norge er et bevis på.
Lucid åpnet sitt første norske studio i forrige uke, og en Lucid Air kan by på rekkevidder langt over 800 kilometer og kan lade rundt 400 kilometer med rekkevidde på rundt 15 minutter.
Et annet merke som ligger noen hundre meter unna Lucid på Karl Johan i Oslo byr på en annen løsning.
Nio tilbyr nemlig noe som er kalt Power Swap, og dette åpner enkelt og greit for å bytte batteriet i bilen. Det skjer omtrent like raskt som stoppen på bensinstasjonen, og på under fem minutter kan en Nio gå fra et tomt batteri til å være en fulladet elbil.
Dette er en helautomatisk prosess som foregår litt slik som i en automatisk vaskehall. Bilen kjøres inn i en hall, og deretter monterer robotarmer av batteriet og erstatter det med et nytt. Dette tar ifølge Nio ned tiden det tar å fullade et batteri med hele 83 prosent.
Merket sier videre at i løpet av tiden det tar å lade opp en bil, kan en Power Swap-stasjon bytte seks batterier. Så ja, denne løsningen tar ventetiden betraktelig ned.
Det er også en annen fordel med et slikt batteribytte. For de som blir byttet ut blir automatisk sjekket, og finner man batterier som ikke er optimale tar man disse enkelt og greit ut av rotasjonen.
Den første batteribytte-stasjonen i Europa ble åpnet i Lier mellom Oslo og Drammen for drøyt to år siden, og planen er at slike stasjoner skal dekke store deler av Norge.
Og nå tar de også steget ut av Oslo-området, og det er et ganske langt ett. De finner nemlig veien over til Rogaland, og åpner nå en Power Swap-stasjon i oljebyen Stavanger.
‒ Dette er et stort skritt for oss i Nio Norge og noe vi har gledet oss til lenge. Dette blir vår første Nio Power Swap stasjon utenfor Oslo-området, sier Maris Hayler, daglig leder i Nio Norge.
Til å begynne blir stasjonen bemannet, men etter hvert er planen om at denne skal bli selvbetjent.
Nio tilbyr også en annen ganske unik løsning. Det er nemlig mulig å kjøpe elbilen uten et batteri, og heller leie dette via noe som de kaller Battery as a Service (BaaS). Og dette alternativet går faktisk de aller fleste Nio-kundene for, så det er åpenbart en smart løsning.
En av grunnene er at bilens utsalgspris faller betraktelig, og den nye ET5 koster for eksempel 90.000 kroner mindre uten et batteri.
Men en annen viktig fordel er at man kan oppgradere batteriet alt ettersom hva man trenger, og Nio har snart klart et gedigent batteri på 150 kWh som bør strekke ut rekkevidden ganske betraktelig.
Og ja, bare så det er klart. En Nio kan selvsagt hurtiglades akkurat som alle de andre elbilene.
Les også: