Vipps er en favorittløsning for mange, og nå finner den veien til hurtigladingen. (Fotos: Circle K)

Åpner for Vipps-betaling for ladingen

Det har vært ment mye om de kompliserte løsningene rundt hurtigladingen. Nå ruller Circle K ut en Vipps-løsning som helt sikkert mange setter pris på.


Det har vært en lang kamp for å forenkle betalingen i forbindelse med hurtiglading, for det har vært en skog av apper og løsninger som har forvirret mer enn de har forenklet operasjonen.

Heldigvis har både EU og Norge sett dette, og gått til kamp for å gjøre dette enklere for elbilistene. Norge viser vei, og fra 1. juli må alle nye ladestasjoner som bygges også ha en kortløsning som vi finner fra de vanlige bensinstasjonene.

Men dette har ikke tilbakevirkende kraft, så også under årets sommerferie kan det bli litt jobb med å få betalt for ladeøkten. Men Circle K gjør sitt til å forenkle hverdagen for elbilistene på sommertur.

De innfører nemlig favorittløsningen når det kommer til betaling for mange nordmenn.

‒ Vipps er lastet ned av 4,3 millioner brukere i Norge og er en enkel, kjent og driftssikker betalingsløsning, sier Anders Kleve Svela, Senior Manager E-mobility i Circle K.

‒ Derfor er vi glade for å tilby det som en av flere løsninger som gjør det raskt og enkelt å lade hos oss.

Som mange andre har også Circle K sin egen app, og denne forenklet de i form av en ny versjon i oktober. Og dette er fortsatt den løsningen de fleste går for.

Men de tvinger ikke folk over på appen, og har også en drop-in-løsning som innebærer en skanning av en QR-kode som starter ladingen med kortbetaling.

Her kommer altså Vipps inn som et betalingsalternativ, og gjør denne operasjonen enda raskere. Circle K sier at dette et viktig tiltak for å redusere kø på ladestasjonene i sommer.

Dette er et av flere grep de har tatt for å forenkle ladingen, og her forklarer de disse:

  • På laderne har vi klistret opp nye instruksjoner for deg som lader for første gang og for deg som lader sjelden.
  • Med vår ladeapp Circle K Charge kan du også lade i Sverige og Danmark. I tillegg kan du bruke ladeappen Elton hos oss. I begge appene kan du også se om laderne er ledige før du ankommer og følge med på ladeaktiviteten
  • I tråd med nye lovkrav kommer betalingsterminaler på alle våre nye ladere bestilt etter 1. juli. På lang sikt har vi som ambisjon å tilby betalingsterminaler på alle våre ladere.
  • Vi bytter ut alle våre gamle 50 kW- ladere med moderne ladere som gir raskere, sikrere og bedre ladeopplevelse.
  • Vi jobber med flere andre forenklinger som vil korte ned tiden det tar å starte lading.

Vipps er en favorittløsning for mange, og nå finner den veien til hurtigladingen. (Fotos: Circle K)

‒ Vi anbefaler at kundene bruker app til å finne ladere, sjekke ledig kapasitet og betale for lading. Da får de full oversikt over kostnader og historikk. Ved bruk av app kan man også melde seg inn i Circle K Extra og få laderabatt og andre gode fordeler, sier Kleve Svela.

‒ Men det er kundene selv som velger, og vi vil tilby de beste løsningene for alle. Vi jobber fortsatt med å utvikle Autocharge for automatisk start av lading, men fordi vi må ha løsninger som fungerer med mange bilprodusenter og ikke bare én, tar det ennå noe tid før vi er i gang for alvor.

Circle K har full oversikt over de travleste ladedagene i sommer, og kan fortelle at disse er søndager og mandager i juli ‒ og spesielt på søndagene i uke 28 og 29 (9. juli og 16. juli) kan det bli kø.

‒ Vi har etablert mange nye ladere på våre viktigste stasjoner for å motvirke kø. Men et generelt råd kan likevel være å lade når du kan og ikke når du må. Hvis du vet at du må lade underveis, så er det lurt å lade dersom det er en ledig lader der du stopper, istedenfor å kjøre til batteriet er nesten tomt, er tipset fra Kleve Svela.

‒ Hvis man vil spare tid og bidra til å redusere kø, så er et godt tips å ikke lade opp til mer enn 80 prosent, ettersom de siste 20 prosentene fra 80 til 100 tar lengst tid.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter