HjemElbilerÅpner for reservasjon av Xpeng P7

Åpner for reservasjon av Xpeng P7

En litt coupéaktig P7 er neste ut for Xpeng, og nå frister den nye importøren med rabatter for de som er tidlig ute med reservasjon.

En stor norske nyhet rundt Norges-vennen Xpeng er at merket nå har fått ny importør. Dette skjedde formelt i forrige uke, og nyopprettede XBI Norge overtar ansvaret fra Zero Emission Mobility.

- Annonse -

Det bør ikke by på noen problemer, for bak XBI Norge står nemlig Motor Gruppen som allerede tar inn merker som Mitsubishi, Renault og det nye kinesiske merket Hongqi.

Det er altså en særs rutinert organisasjon som også skal håndtere Xpeng, som startet på veien mot å bli et globalt merke da norske Noreen mottok sin Xpeng G3 rett før jul.

Import-bytte er timet inn mot den neste modellen som Xpeng skal tilby i Europa, og som det nok er ganske store forventninger til.

For selv om også SUV-modellen G3 skiller seg litt ut fra mengden med sitt design, er P7 noen helt annet.

- Annonse -

Dette er nemlig en mer coupéaktig bil med en masse teknologi og selvkjørende assistenter, og Xpeng kaller den like godt for «en smart sedan med superlang rekkevidde».

‒ Det er mange som har ventet tålmodig på lanseringen av Xpeng P7, sier Rune Hofflund Gjerstad, daglig leder i XBI Norge.

‒ Dette er flaggskip-modellen til Xpeng fullpakket med den nyeste teknologien, og det meste av tenkelig utstyr. Den kommer med både firehjulsdrift og bakhjulsdrift.

Xpeng P7 kan kanskje minne litt om Tesla Model 3 i designet, og de selvkjørende og smarte egenskapene bilen byr på kommer blant annet gjennom 12 ultralydssensorer, 5 millimeterbølge radarer og 14 kameraer rundt bilen.

- Annonse -

Superlang rekkevidde er nok å ta litt for hardt i, men Xpeng P7 med bakhjulsdrift har en estimert oppgitt rekkevidde på 530 kilometer. Det er ikke ille.

Med drift på alle hjulene faller rekkevidden ned til 470 kilometer, og denne utgaven skyter opp til 100 km/t på 4,5 sekunder. Den med bakhjulsdrift klarer 0-100 km/t på 6,9 sekunder.

Xpeng Norge nevner ikke noe om slepekrok, men sier at det er mulig å laste 50 kilo på taket av P7.

Men noe de sier om er prisen og bestillinger.

Xpeng P7 har fått en startpris på 440.000 kroner, og nå åpner de også for reservasjoner for bilen. Og de har lokketilbud.

‒ Som en ekstra sommeroverraskelse slår Xpeng til med å gi de som er raskest en ekstra rabatt, sier den daglige lederen.

Xpeng Norge nøyer seg med å ta 1.000 kroner i innskudd, og deretter kjører de et opplegg de selv kaller for «trappetrinnsmodell». De som betaler inn innskudd i juli får 10.000 kroner rabatt, i august venter det 7.000 kroner i avslag og de som reserverer i september får et prisavslag på 5.000 kroner.

I tillegg venter det en «hyggelig overraskelse» til de 100 første som kjøper bilen, melder Xpeng.

Videre er det ventet at det blir mulig å prøvekjøre Xpeng P7 fra midten av september, og her blir selvsagt de som står først i selve reservasjonskøen prioritert. Til slutt håper Xpeng at de første bilene er på plass på norske veier i løpet av 4. kvartal, og i så fall er ikke P7 altfor langt unna.

Det ser iallfall den nye importøren fram til.

‒ Det er ingen tvil om at Xpeng P7 er konkurransedyktig, på alle områder, sier Gjerstad.

‒ Den er klargjort for autonom kjøring gjennom sensorer og førerassistentsystemet Xpilot 2.5. Operativsystemet Xmart OS oppdaterer kontinuerlig bilen, basert på erfaringer og innspill fra brukerne. Den vil dermed bli enda smartere og mer selvkjørende etter hvert som infrastruktur, lovgivning og programvare utvikles.

Han lover også en premium følelse gjennom behagelige sportsseter, Dynaudio lydanlegg med 18 høyttalere, lav veistøy og gode kjøreegenskaper.

Xpeng har ikke valgt ut Norge som et pilotland for sin globale satsing tilfeldig, og i tillegg til at Norge satser tungt på elbiler kan vi by på et ganske så røft vinterklima og utfordrende veier i forskjellig naturlandskap.

‒ Vi har et langsiktig perspektiv på det norske markedet, sier Leon He i Xpeng.

‒ Med både Xpeng G3 og Xpeng P7 på det norske markedet leverer vi en bredere portefølje av smarte, framtidsrettede biler til det norske folk.

At P7 er ganske så selvkjørende har Xpeng allerede vist.

I mars inviterte de nemlig til litt av et stunt mellom gigabyene Guangzhou og Beijing, en strekning på solide 3.000 kilometer. Mellom 13 og 15 P7-biler deltok på de sju etappene, og det hele tok akkurat en uke.

Her fikk blant annet 228 motorjournalister være med på deler av ferden, og målet var å se hvor mye av kjøringen bilene selv klarte.

Og det var svært så mye.

Sjekk dette, hvor journalisten som kjører kun holder hendene på rattet som en sikkerhet:

Totalt ble det i snitt kun registrert 0,71 menneskelige involveringer per 100 kilometer, og det betyr at bilene selv stort sett selv sørget for kjøringen. På det minste ble det registrert 0,30 menneskelige involveringer mellom Jinan og Beijing under den 7. og siste etappen, en strekning på 383 kilometer.

‒ Målet er å utvikle verdens fremste hardware og software for autonom kjøring, og både vår strategi og vårt utviklingssenter gjør oss i stand til å nå det målet, sa grunnlegger og sjef He Xiaopeng etter den lange og vellykkede testturen.

Vi har selvsagt bilder fra den turen, så her har du Xpeng P7 som stort sett kjørte av seg selv:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her