Alpine hinter om hydrogenbiler

Alpenglow skal vise oss hva Alpine planlegger i framtiden også når det kommer til gatebiler, og denne racerbilen er intet mindre enn hydrogendrevet.


Da Alpine sto opp fra de døde for 10 år siden med konseptet som senere ble til A110, hadde nok selv ikke de mest optimistiske sett for seg hvor de ville være i 2022.

For ikke bare laget de en veldig flott nytolkning av A110, en modell som originalt kom i 1961, som har høstet både skryt og en masse priser, men i dag står de faktisk bak Renaults satsing i selveste Formel 1 og er en viktig bærebjelke i Renault-gruppen.

Og nå gir de ytterligere gass.

Den futuriske racerbilen Alpenglow er nemlig et glimt av Alpines kommende biler både for vanlige veier og selvsagt for racebanene, og er ifølge merket selv et manifest og en avhandling som skal vises veien framover. Ja, det er Alpine selv som bruker slike uttrykk.

De ser for seg biler som skal inn i drømmegarasjen, og de har tenkt å være bevisst på sitt luftmessige ansvar. Det betyr som kjent kjøretøy som slipper ut lite eller ingen utslipp når de kjører.

Videre sider de at konseptet Alpenglow «formidler følelser, kreativitet og eleganse, og åpner døren til bil- og motorsport fortreffelighet med nye bærekraftige tilnærminger, inkludert hydrogenkraft.»

Det de altså mener er at dette konseptet skal være et utgangspunkt for alle fremtidige Alpine-biler, teknologier og andre ting de forsker på, men skal selvsagt også være tro mot merkets historie som startet allerede i 1955 da Jean Rédélé grunnla Alpine.

‒ Alpenglows mektige og overdådige design hinter om hvordan Alpine-biler vil være i morgen, og vise vår visjon for motorsport fremover, sier Laurent Rossi, administrerende direktør i Alpine.

‒ Med hydrogenteknologi om bord styrker vi vårt engasjement for en ansvarlig framtid, og for å holde kjøregleden så ekte som alltid.

Så hva er dette?

Alpenglows er en racerbil med kun ett sentrert sete slik som vi kjenner fra F1, og racerføreren sitter faktisk mellom to hydrogentanker. For Alpine ser altså «grønt» hydrogen som en av løsningene for bærekraftig mobilitet, og en hydrogendrevet motor slipper ikke ut noe annet enn damp under forbrenningen.

Så vann står også sentralt i Alpenglows design, og skal understreker dens renhet og kraft.

Rattet er inspirert av de lynraske racerbilene som deltar i langdistanseløpene kalt LMP1 og fra rattet til F1-bilene, og både lysene og felgene skal vise nye signaturdetaljer som finner veien til framtidige biler.

Bilen i seg selv er over 5 meter lang og under 1 meter høy, og kan minne om en slags Batmobil med sine futuriske løsninger.

Alpenglow er merkets første skritt på veien mot bærekraftige løsninger for ren mobilitet, og franskmennene har tenkt å gardere seg. De ser for seg karbonnøytrale systemer som utnytter både batterielektriske løsninger (elbiler), biler på brenselcelle (hydrogenbiler) og til og med hybride løsninger i tilknytning til forbrenningsmotoren.

For sistnevnte nevner de en hybrid hydrogen-forbrenningsmotor som er miljøvennlig og kommer med kjøregleden som en slik teknologien åpner for, inkludert kraften, vekten og et fascinerende lydbilde.

De ser for seg lynraske racerbiler som kan utnytte all kraft uten å produsere annet enn damp og et solid motorbrøl.

Det er ikke overraskende at Alpine også ser mot hydrogen, for Renault-gruppen er allerede godt i gang med dette for varebiler gjennom selskapet Hyvia.

Under fjorårets F1-runde i Frankrike annonserte BWT Alpine F1 Team og Hyvia også planer om å inngå et partnerskap for å investere sammen i toppmoderne teknologier og overgangen til bærekraftig mobilitet.

Flere store merker har allerede satset på hydrogenbiler, men det er flere utfordringer ‒ som mangelen på fyllstasjoner og det å få selve hydrogenproduksjonen grønt nok.

Fordelen er dog store ‒ lynrask fylling av hydrogentankene og potensiell lang rekkevidde.

Hva Alpine vil ende opp med vet ingen, men med Alpenglow gir de oss altså et glimt om hva de planlegger.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter Hydrogen