Norges Lastebileier-Forbund (NLF) krever nå at vinterdekk på vogntog skal være merket med et alpesymbol.
Bare for noen uker siden skjedde det igjen. En utenlandsk vogntogfører mistet kontrollen på snøen i Troms, og denne gang fikk det et svært tragisk utfall.
NLF-direktør Geir A. Mo er bekymret over det store antallet ulykker med utenlandske vogntog denne vinteren. Han mener at myndighetene må innføre strengere krav til dekk på tunge kjøretøy som ferdes på vinterføre, slik det allerede er gjort i andre europeiske land.
– Vi sa ifra allerede i 2015 da reglene for dekk ble endret, og vi har gjentatt budskapet ustanselig siden den gang: Det holder ikke å bare kreve M+S-merking av dekk på tunge kjøretøy som ferdes i Norge, sier Mo.
M+S som står for «Mud and Snow» ble innført i 2015, og krever vinterdekk på alle akslinger i perioden 15. november til 31. mars. Det tillates vinterdekk av forskjellige definisjoner, men hovedregelen er at dekket skal være «særskilt utviklet for bruk på vinterføre».
Denne standarden er regulert gjennom EU-lovgivning (UN/ECE nr. 117), og inneholder strenge krav til friksjon og ytelser ved kaldt vær.
NLF mener at M+S i praksis er et sommerdekk, og kan ikke brukes på norske vinterveier.
Bare i Finnmark fikk halvparten av alle kjøretøyene faktisk kjøreforbud, 23 av 47 kontrollerte. Og en av overgangene avdekte den komplette galskapen.
– På en av grenseovergangene måtte vi gi 14 av 17 vogntog kjøreforbud. Det er klart at dette er et altfor høyt tall. Det er et svært nedslående, sier Jørn Simonsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen region nord til NRK.
Samferdselsministeren sier at regjeringen har jobbet systematisk opp mot EU for å få på plass tøffere krav rundt vinterkompetansen til de utenlandske sjåførene.
‒ Dette har vi vunnet fram med. Yrkessjåførdirektivet i EØS er nå revidert, og fra 2020 vil det bli stilt sterkere krav til sjåførenes kompetanse til kjøring under ekstreme vinterforhold, sier samferdselsministeren.
NLF er fornøyd med tiltakene til regjeringen, og venter nå på en løsning rundt dekkproblematikken.
– Statsråden tar til orde for å gjennomføre flere av elementene vi etterlyser. Når det kommer til skjerping av krav til vinterdekk har vi nå oppskriften som han kan følge, sier Mo.
Han viser til Tyskland, som 1. januar 2018 innførte krav om at alle nye dekk som settes på lastebiler om vinteren skal ha tydelig 3PMSF-merking.
– Hvis du blir tatt i kontroll med et M+S-dekk som er kjøpt etter denne datoen, får du en klekkelig bot. En slik modell bør vi også bruke i Norge, sier NLF-direktøren.
Følg bil24 på Facebook
- Les også: Et vogntog kjørte 1.728 km på en tank
- Les også: Tester ut Europas lengste vogntog
- Les også: Åpner for lange vogntog på alle veier