Forvirret. Ja, det er lett, for Hyundai Norge åpnet for salget av Ioniq 6 for et par uker siden. Men det var lanseringsutgaven kalt Ioniq 6 First Edition, og denne er begrenset til 600 eksemplarer her i Norge.
Hyundai Norge har i tillegg annonsert at den vanlige utgaven skal krype under 500.000 kroner, men det er for den utgaven med bakhjulsdrift.
-->
Nå er det altså klart for salget av den ordinære utgaven, og ettersom de 600 bilene i First Edition ble revet bort er det all grunn til å tro at det er mange som også venter på den vanlige Ioniq 6.
Dette er altså bilen som skal rulle i hjulsporene på Ioniq 5, en av bilhistoriens aller mest prisbelønte biler. Den har nemlig revet med seg det meste av priser, og har blant annet tatt unik trippel som årets bil, årets elbil og årets design i kåringen av årets bil i verden.
Det neste steget heter altså Ioniq 6, og er en større og mer aerodynamisk sedan. Den er totalt 4,86 meter lang og har en akselavstand på 2,95 meter, og byr på ting som fjernstyrt parkering, navigasjonsbasert cruisekontroll, kameravisning av blindsonen, filholder og et surround view-kamera.
Ioniq 6 er utstyrt med et batteri på 77,4 kWh som standard og byr på rekkevidder helt opp mot 614 kilometer. Med Long Range-batteripakke, firehjulsdrift og 18-tommers felger er den oppgitte rekkevidden på 583 kilometer.
Slik ser Hyundai Ioniq 6 ut:
Salget har altså åpnet, og Hyundai Norge er selvsagt spente.
‒ Det er med stor glede at vi i dag kan slippe det vi er trygge på at er meget gode priser på Ioniq 6. Som med Ioniq 5 er den nye modellen utstyrt i toppspesifikasjonen Premium som standard. Det betyr at nær sagt alt utstyr er standardisert, og at man kun har noen få tilvalg å velge i, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
‒ I tillegg er Long Range-batteripakken standard i Norge, og det betyr at vi gjør det meget enkelt for kundene å velge seg en Ioniq 6, legger han til.
Det er allerede klart at Ioniq 6 starter på 489.000 kroner for den med bakhjulsdrift, og prisen for den med drift på alle hjulene lyder på 519.000 kroner. Det betyr at den kun vil få noen tusenlapper i nye avgifter om den foreslåtte momsen på elbiler for beløpet på over 500.000 kroner blir en realitet.
Hyundai Norge går også foran når det kommer til en kort ekstrautstyrsliste, for den består kun av fem ting. Så Ioniq 6 er ikke en bil du trenger å bruke mange timer på å sette sammen. Halleluja!
Slik er den komplette prislisten for kommende Ioniq 6:
På toppen av dette kommer det også leveringskostnader, som Hyundai Norge har satt som veiledende til 10.900 kroner.
Selv om det kun er to Long Range-utgaver av Ioniq 6 som starter salget, er det faktisk fire forskjellige rekkevidder. For størrelsen på hjulene har faktisk innvirkning på rekkevidden, og dette ganske så mye når man skal velge mellom 18 og 20 tommer til Ioniq 6.
Slik ser de forskjellige rekkeviddene ut:
Utleveringene av Ioniq 6 First Edition skal etter planen ta plass i mars-april neste år, og forhåpentlig følger ikke den ordinære Ioniq 6 så lenge etter dette.
Les også: