Alfa Romeo Junior ser litt sint ut, og er også det. (Fotos: Alfa Romeo)

Alfas første elbil med 280 hk

Alfa Romeo sparer ikke på kruttet når det kommer til elbilen Junior, for det er på gang en Veloce-utgave som gjør junioren ganske potent.


Alfa Romeo Junior, en bil på kun 4,17 meter, har allerede rukket å skrive et par overskrifter. For det første er dette Alfas første elbil, og for det andre terget den på seg selveste Milano. Ja, byen.

Alfa Romeo ville nemlig kalle den Milano, men det fikk de ikke lov til. Dermed lot de fansen bestemme navnet, og det endte passende nok opp med Junior. Alfa tok navneklusset med en god porsjon humor, og takket myndighetene for all PR de hadde skaffet bilen.

Men Junior har ikke tenkt å bli en smågutt rundt en bane, så Alfa knaller til med en utgave med det berømte Veloce-merket slik også større biler som Giulia, Stelvio og Tonale kan skilte med.

Og Alfa Romeo Junior kopierer også kraften til de tre bilene, for her vrir den elektriske motoren ut 207 kW/280 hk. Dreiemomentet lyder på 345 Nm.

Hva Veloce-pakken byr på får også utvalgte vite om noen dager, for det er nye tider. Så for første gang skal Alfa slippe inn noen journalister på den 20 kilometer lange testbanen kalt Langhe, og det er også denne ingeniører og utviklere brukte under utviklingen av Junior.

Og ja, de fleste andre sportslige biler og til og med racerbiler som merket har utviklet det siste tiåret har besøkt banen, inkludert Formel 1-biler.

Nå bør ikke Alfa Romeo være altfor bekymret for Junior, for dette er helt klart en liten elektrisk sportsbil.

For målet har ikke bare vært å maksimere ytelsen, men her har også viktige kjøreting som veigrep og kjøreglede vært sentralt.

Alfa kan for eksempel forklare at styringen er den mest direkte i segmentet og ekstremt presis for å bidra til eksepsjonelle kjøreegenskaper. De har senket Veloce-utgaven med 25 millimeter, og stabiliseringsstag foran og bak er satt opp for å optimalisere kjøring i raske svinger der behovet for grep er høyt.

En sportsbil må også bremse litt over snittet, og Junior Veloce har bremseskiver foran på solide 380 millimeter med monoblokk-kalipere med fire stempler. Den er også skodd med nye 20-tommers dekk er spesielt utviklet for sportslige elbiler.

Videre kan Alfa forteller at det er en Torsen limited slip differensial som skal sørge for best mulig trekkraft under alle forhold, og at den mekaniske låsingen av diffen sørger for maksimalt grep under akselerasjon og i svingkjøring.

Og ja, det er selvsagt litt ekstra også når det kommer til kjøreinnstillinger.

Her er det mulig å stille inn effekt, dreiemoment, styring og kalibrering av gasspedalen på tre nivåer, noe som betyr tre kjøremoduser. D er «Dynamic» og åpner for maksimal sportslighet, mens N er «Natural» og tilpasset daglig bruk.

Ekspertene kan prøve seg på A, «Advanced Efficiency», og her skal det være maksimal energieffektivitet.

Det bør heller ikke stå på ekspertisen rundt selve utviklingen.

For å nå målet om klasseledende kjøreegenskaper har Alfa hentet inn det samme teamet av ingeniører som står bak unike prosjekter som 4C, 8C, Giulia og Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA, og ja, de som nå utvikler den kommende 33 Stradale.

Som vanlig når det kommer til Alfa Romeo bør det heller ikke stå på det utvendige designet, for som du kan se av de mange bildene under er dette en liten italiensk skulptur.

Bildeserie
Debatt