Mange har opplevd det ‒ en bil som ikke har nok strøm på batteriet til å starte. Men du bør tenke deg godt om før du bruker startkabler. Det mener iallfall forsikringsselskapet If, som advarer at feil bruk kan gi alvorlige skader.
Og mange har da også en langt sikrere metode inkludert i forsikringen.
– Dersom bilen ikke starter eller går tom for drivstoff eller strøm på veien, er det greit å vite at du har inkludert veihjelp hvis du har én eller annen form for kaskoforsikring på bilen. Dette gjelder alle forsikringsselskaper. Det er som regel en egenandel på noen hundrelapper, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
– Det betyr at du får veihjelpsbil hjem til deg dersom du står med blåfrosne fingre og sliter med å få bilen i gang. På grunn av at stor pågang, har det dessverre vært lang ventetid for mange i det siste, legger han til.
Hovedgrunnen til at bilene ikke bil starte er gamle batterier, så det er en ganske enkel løsning. Kjøp et nytt batteri. Men:
– Skifte til friskt og nytt startbatteri er ikke dekket over forsikring. Å ha fungerende startbatteri er en del av det alminnelige vedlikeholdet av bilen, sier Clementz.
If sier at startkabler og hjelp av naboen er effektivt og bra, men de ber deg også passe på å sparke bilen i gang på riktig måte. For bruker man startkabler galt kan det bli en dyrekjøpt erfaring – både for den som får hjelp og den som hjelper.
– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier kommunikasjonssjefen.
– I en moderne bil sitter det mange styrebokser og små datamaskiner som kommuniserer med hverandre. Hvis en styreenhet får overspenning og kortslutter, kan det føre til skade på andre dyre komponenter i bilen også. Skadene vil som oftest føre til at bilen får alvorlige startvansker eller ikke starter i det hele tatt.
Om en bil får el-sjokk og enhetene grilles blir det mest sannsynlig dyrt, og kostandene kan ifølge If variere fra noen tusenlapper til 60.000 kroner eller mer.
Og her er den en dårlig nyhet. Forsikringen dekker normalt ikke slike skader, ettersom det skyldes feilbruk av startkabler. Så her må du ha litt fokus i alt stresset med startkabler.
– En batterilader – gjerne kalt vedlikeholdslader – kan være grei å ha. Ved å gjøre en vedlikeholdslading med batterilader, kan batteriet fungere lenger enn hvis det ikke blir ladet opp via lader, sier Clementz.
Dagens moderne biler med en masse teknologi har mye som trekker strøm fra bilbatteriet når du starter.
– Det kan være smart å redusere litt av belastningen på batteriet akkurat ved start. Setevarmer, radio, varmetråder og defrosting av frontrute er jo tilleggsfunksjoner du strengt tatt kan slå på rett etter at motoren er kommet i gang, sier Clementz.
‒ Men gjør det før du begynner å kjøre. Å fikle med innstillingene på radioen eller klimaanlegget kan lett ta oppmerksomheten bort fra veien.
Nyttige tips om bilbatterier og vinter:
- Husk at elbiler også har startbatterier.
- Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Det kan brukes på både nye og gamle bilmodeller
- Les bruksanvisningen til startkablene godt, slik at du bruker dem riktig.
- Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten for å unngå startproblemer om vinteren.
- Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så er det ikke dumt å lade en gang etter at vinteren er i gang også.
- Ved mange kaldstarter og småkjøring om vinteren, blir batteriet svekket over tid.
- Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.
- Mye småkjøring, korte turer til og fra butikken er med på å svekke batteriet, spesielt hvis mange funksjoner som bruker strøm settes i gang i det du starter bilen: Lys, radio, varme i front/bakrute, varmeapparat, navigasjon og annet elektronikk.
- Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid.
Kilde: Forsikringsselskapet If
Les også: