Mange har opplevd det ‒ en bil som ikke har nok strøm på batteriet til å starte. Men du bør tenke deg godt om før du bruker startkabler. Det mener iallfall forsikringsselskapet If, som advarer at feil bruk kan gi alvorlige skader.
Og mange har da også en langt sikrere metode inkludert i forsikringen.
If sier at startkabler og hjelp av naboen er effektivt og bra, men de ber deg også passe på å sparke bilen i gang på riktig måte. For bruker man startkabler galt kan det bli en dyrekjøpt erfaring – både for den som får hjelp og den som hjelper.
– Hvis du bruker den gamle typen startkabler uten overspenningsvern på moderne biler, kan det føre til kortslutning og skade på motorstyreenheten i bilen og annen elektronikk, sier kommunikasjonssjefen.
- Husk at elbiler også har startbatterier.
- Kjøp et startkabelsett med overspenningsvern. Det kan brukes på både nye og gamle bilmodeller
- Les bruksanvisningen til startkablene godt, slik at du bruker dem riktig.
- Å investere i en batterilader kan også lønne seg. Det kan være lurt å lade batteriet minst en gang i året, helst på høsten for å unngå startproblemer om vinteren.
- Levetid på bilbatteriet avhenger av at batteriet er mest mulig fulladet, så er det ikke dumt å lade en gang etter at vinteren er i gang også.
- Ved mange kaldstarter og småkjøring om vinteren, blir batteriet svekket over tid.
- Normal levetid på bilbatteri er gjerne mellom tre og fire år, men avhenger av type kjøring og bruk av bilen.
- Mye småkjøring, korte turer til og fra butikken er med på å svekke batteriet, spesielt hvis mange funksjoner som bruker strøm settes i gang i det du starter bilen: Lys, radio, varme i front/bakrute, varmeapparat, navigasjon og annet elektronikk.
- Ta noen lengre turer med bilen innimellom for å få ladet opp batteriet. Men husk at batteriet vil fortsatt svekkes over tid.
- Tester ut bilskilt laget av resirkulert aluminium
- Kraftig oppdatert Jeep Wrangler nærmer seg
- Xpengs flyvende bil vist fram