Annonse
Hjem Motorsport ABT inn i ekstrem terreng-serie

ABT inn i ekstrem terreng-serie

Trimmespesialistene fra ABT Sportline kaster seg på den ekstraordinære nye serien kalt Extreme E.

ABT elsker raske biler ‒ og gjerne elektriske også. Det tyske selskapet er offisielle tunere for Volkswagen-gruppen, og er mest kjent for sine ekstra spreke Audi-versjoner.

Men de går ikke av veien for å tune elbiler også.

Under årets Genève Motor Show dunket de til med en ABT e-Transporter, en elektrisk versjon av Volkswagens populære varebil. Denne laget de i samarbeid med Volkswagen Commercial Vehicles.

I tillegg til å tilby sett som gjør bilene sterkere er de også involvert i motorsport, og har blant annet innkasserte fem prestigetunge titler i det tyske DTM-mesterskapet.

Saken fortsetter under Annonsen

Ikke minst var de et av lagene som var med på å starte formel E, den elektriske versjonen av formel 1. Der fikk de også verdensmesteren med Lucas di Grassi i 2016/2017-sesongen.

Nå er de klare for et ekstremt eventyr.

‒ ABT Sportsline var et av de første lagene som knyttet seg til det som var et helt nytt konsept, formel E, for seks år siden. Og jeg er overlykkelig over å ønske de velkommen som et av de første lagene til Extreme E, sier Alejandro Agag, grunnlegger av både formel E og den nye Extreme E-serien.

Og vi skjønner godt at ABT kaster seg på dette, for maken til serie finnes det ikke.

Extreme E er en elektrisk rallyserie, men vi snakker ikke om tradisjonelle løp her. Dette blir en som navnet sier ekstrem utgave av for eksempel Dakar-rallyet.

Planene inkluderer baner på plasser høyt oppe i Himalaya, dypt inne i jungelen i Amazonas, i sanddynene i Sahara, ja, til og med så langt nord som du kommer ‒ i arktisk. De tar altså turen til noen av de mest klimautsatte stedene på kloden, og på den måte sette fokus på de utfordringene vår planet står foran.

Konkurranser har to store økonomiske ulemper. For det første kan de ikke regne med publikumsinntekter, og for det andre blir det svært dyrt å produsere TV-bilder fra disse ugjestmilde strøkene.

Så Extreme E gjør det på sin egne måte, og filmer de fem konkurransene som en dokumentar som deretter kan vises på TV-skjermer rundt om i verden.

ABT Sportsline vil som de 11 andre lagene som skal utgjøre serien få levert sine Extreme E E-SUV i mars 2020. Med det utgangspunktet kan de utvikle den elektriske drivlinjen, gjøre endringer på visse deler av karosseriet, demperne, sideskjørtene og lysene.

Resten av bilen må være original, og på den måten sikrer arrangørene seg at bilene er ganske så like konkurransemessig.

‒ Vi har vært involvert i motorsport i 70 år, og nå ser vi fram til et nytt kapitel med Extreme E, sier sportslig sjef i ABT, Thomas Biermaier.

Terrengbilen som skal brukes i serien ble avduket i forrige uke, og heter Odyssey 21. Den ekstreme og helelektriske bilen kan by på 550 hestekrefter, og skyter fart fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder.

Den takler også bakker med hellinger på 130 prosent, og bør kunne forsere både sanddynene, fjelltoppene og isfjellene den møter på sin vei.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,587FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker