Spør en som bygger bil om hvor mange timer vedkommende har brukt på prosjektet, og du får mest sannsynlig ikke et skikkelig svar. Det er ikke bare for at de ikke vil si det, men de fleste fører heller ikke noe timeregnskap ‒ de vil nemlig ikke vite det selv.
og bilene må også skille seg ut fra de andre bilene som i utgangspunktet er perfekte
smykker. Men fortsatt er man ikke blant de ni bilene som har gått til
topps under Oslo Motor Show de ni foregående årene. Det hjelper nemlig lite å ha blitt kåret til Norges flotteste
bil, for vi må enda en divisjon opp ‒ Skandinavias flotteste bil. Oslo Motor Show har nemlig vært arrangør av den store
finalen for de nasjonale mesterne i Norge og Sverige, og i de fleste tilfeller
også Danmark. Dermed har den flotteste av de flotte blitt kåret ‒ selve
mesterstykket i Skandinavia.
samle de ni tidligere vinnerne. Det var litt av en skattejakt ettersom mange av
bilene har byttet eier, men vi klarte det, sier messegeneral Tommy Larssen. Og hvor fantastiske disse bilene er skal du få se nå. Vi tar det kronologisk, og det er en bildeserie til hver av
bilene. Jippi! 2010: Buick Skylark 1953 Jubileumsmodell fra Buick som det ble produsert 1.690 eksemplarer
av, og denne byr på en V8’er med 188 hestekrefter.
ikke spør om antall timer! Resultatet ble da også storslått: 2011: Chevrolet Nomad Bel Air 1957 Denne ble det originalt laget 6.103 eksemplarer av, og
kostet litt over 20.000 kroner i 1957. Du må nok smelle noen nuller til på summen om du har tenkt å
sikre deg dette konrekte smykket her fra den danske eieren, som pusset den opp mellom
2007 og 2010. 2012: Ford 1937 «The Synergy Roadster» Denne danskeide herligheten har faktisk 20 gram av 14 karats
gull i lakken, og under panseret på den usedvanlig lekre 1937-modellen er det plassert
en V8’er på 6-liter. Ok. Om du lurte, så ja, den har nøkkelfri start… 2013: Plymouth 1936 2 Door Sedan Ja, dette er en Plymouth, men har deler fra både Ford
Mustang og Ford 8 i seg. Motoren er en Chevy 350, og totalresultatet er en gangsterbil
man aldri har sett maken til. Sjekk selv ut denne norskbygde herligheten: 2014: Ford F-100 1956 Det er selvsagt ikke bare gangsterbiler eller sportsbiler
som går til topps i kåringer, noe denne lekre pickupen er et eksempel på. Den stakk av med den store tittelen i 2014, og best av alt ‒
du kan om du er skikkelig heldig se den på norske veier. 2015: Chevrolet Camaro COPO 1969 Ok, tilbake til skikkelige sportsbiler. Camaro er et yndet objekt, men har de benevnelsen COPO blir
de ganske mer unike. Disse er hakket sprekere, og var ment for å teste ut nye løsninger
og motorkombinasjoner. Under 1.000 slike ble produsert, og kun noen få befinner seg i Europa ‒ og en hører altså hjemme i Norge. Denne ble Skandinavias mest imponerende bil i 2015, og er
restaurert over tre år. 2016: Buick Confetti Super Riviera 1952 Vi hopper fram ett år, og over til litt av et flak. Dette er en av to svenskbygde biler som har gått til topps i
løpet av de ni årene, og det skjønner vi godt. For sjekk denne da! 2017: Ford Coupé 1931 Oioi, for en bil. Denne norskbygde herligheten stammer originalt fra en Ford Coupé
1931-modell, men er alt annet enn original nå. Vi holdt på å si under panseret, men det blir galt, så vi sier
heller at motoren er en Chrysler 331 Hemi, og her snakker vi nok fire power så det holder. 2018: Dodge Charger RTR 1968 Denne svenskbygde er noe for seg selv, og da snakker vi ikke
minst om lakkfargen. Den heter rett og slett «Viking blood red». Så det er kanskje ikke så rart at den også er sterk som få med
en V10’er fra Viper under panseret, og bilen bråker da også som en horde med
vikinger i krigsmodus. Og da snakker vi ikke kun om motorbrølet, for som du kan se i
bildeserie under er stereoanlegget nesten like unikt som bilen. Les også: