Da Mercedes kunne melde om en ny G-klasse nøyde de seg med tre tradisjonelle utgaver, men la til at bilene faktisk var elektrifiserte. De tre utgavene var dieselversjonen G 450 d, bensinvarianten G 500 og den nye sjefen kalt Mercedes-AMG G 63 med en V8’er under panseret.
Men de «glemte» en ting, nemlig den kommende Mercedes-Benz G 580. Og her går utslippet helt ned til null.
En stor terrengkonge som G-klasse, spesielt med en V8 i motorrommet, slipper selvsagt ut sine CO2. Den nye G 63 har oppgitt 335-358 g/km, noe som er ganske så høyt.
Men så har vi den som heter G 580. Denne her stolte bilen:
Dette er altså en ren elbil med en CO2-utslipp på 0 gram per kilometer, men også denne har noe svært under skallet. Batteriet er nemlig på hele 116 kWh, og såpass må det kanskje være om G-klasse også skal vise elektrisk vei langt forbi asfalten.
Mercedes sier at WLTP-rekkevidden lyder på 473 kilometer, noe som må ansees som bra for en lite aerodynamisk, ganske tung og høyreist elbil som denne.
Ombordladeren åpner for 11 kW, men her er det også ganske så rask lading. Via DC åpner denne for 200 kW, og 10-80 prosent er oppgitt til rundt 32 minutter. 15 minutter gir 170 kilometer ny rekkevidde, så denne viser også vei på dette feltet.
Og det skal heller ikke stå på kreftene eller terrengegenskapene, for dette er rett og slett noe ganske vanvittige greier.
Den elektriske søsteren har intet mindre enn fire motorer som jobber uavhengig av hverandre, men kreftene er kanskje ikke så oppsiktsvekkende målt mot G 63, 432 kW/587 hk. G 63 kan på sin side skryte av 585 hk samt 20 hk boost.
Men det er på dreiemomentet G 580 virkelig er imponerende. Dreiemomentet er som kjent viktig når man skal forsere terrenget, og G 580 har utrolige 1.164 Nm å ta av. G 63 har på sin side 850 Nm pluss 200 Nm.
0-100 km/t? Jo, denne digre doningen gjør sprinten på 4,7 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t.
Det stopper ikke der.
Kommende elektriske G-klasse har også virtuelle differensialsperrer via dreiemomentvektor, ytterligere to ting som skjerper terrengegenskapene. Og det er mer.
Mercedes G 580 har spesifikke terrengfunksjoner som G-Turn, G-Steering og den intelligente krabbefunskjonen.
En ting som ikke er like imponerende målt mot G 63 er lyden, men også her har stjernemerket en løsning. G 580 kommer med G-klasse-spesifikk kjørelyd, en «aura» og forskjellige «hendelseslyder».
Det er en utfordring med aerodynamikken for en bil som siden den ble lansert i 1979 har beholdt silhuetten, noe som ikke er optimalt for verken kjøreegenskapene eller rekkevidde. Men Mercedes har tatt grep, så her er det et lettere hevet panser, en ny A-stolpe, spoilerleppe øverst og såkalte «luftgardiner» i bakre hjulbuer. Alt dette skal bidra til optimalisert aerodynamikk og innvendig aeroakustikk.
Og selvsagt får også G 580 et «gjennomsiktig» panser og en helt ny offroad cockpit som skal ta den digitale opplevelsen opp enda et nivå.
MBUX-løsningen har selvsagt brøytet seg vei, og her er den en 12,3-tommers medieskjerm som standard.
I tillegg kommer selvsagt også EQ-utgaven av G-klasse med en masse avanserte assistenter, slik som Active Distance Assist Distronic som holder avstanden til kjøretøyet foran, Active Steering Assist opp i 160 km/t samt en rekke andre som hever sikkerheten og forenkler kjøreoppgaven.
Det kan være slitsomt å lukeparkere en slik doning, som faktisk ikke er så lang som man skulle tro. G 580 måler 4,62 meter i lengde, er 1,93 meter bred og 1,99 meter høy. Uansett, Mercedes kan lokke med en parkeringspakke med et 360 graders kamera og Parktronic. Her kan blant annet bilen selv spotte en egnet parkeringsplass, og det helt opp i 35 km/t.
Mercedes har også en spesialutgave som skal feire det elektriske steget for ikonet, og Edition One skal komme med enda flere standardfunksjoner.
‒ Gjennom sin mer enn 45 år lange historie har G-klassen alltid brukt den mest moderne drivteknologien som er tilgjengelig, sier styremedlem Markus Schäfer i Mercedes.
‒ Så det er helt passende at det innovative drivkonseptet med fire individuelt kontrollerte elektriske motorer nok en gang løfter den legendariske ytelsen til vårt terrengikon til et nytt nivå. Den beholder til og med den kjente vinkelsilhuetten og er tro mot karakteren til vår elskede «Geländewagen».
Det har ikke kommet noen norske priser, men i Europa starter den på drøyt 142.000 euro for den vanlige versjonen og hele 192.000 euro for spesialversjonen.
Her er masse bilder av den nye kongen av de elektriske terrengbilene, Mercedes G 580: