Alfa Romeo er kjent for sine kompakte biler, slik som Mito og Giulietta, men i dag er SUV-modellen Tonale den mest kompakte med en lengde på drøyt 4,5 meter.
Og nei, Alfa Romeo har heller ingen elbil.
Drivllinjen kjenner vi igjen fra andre elbiler i Stellantis-familien, så dette er også velprøvd.
Det meste bør altså være på plass når Alfa Romeo nå tråkker inn i B-segmentet med en elbil.
‒ Italiensk stil og kjøreglede er på vei til norske kunder! slår en svært fornøyd direktør for Alfa Romeo hos Bertel O. Steen, Lise Prydz Aarstrand, fast.
‒ Vi ser fram til å tilby en rålekker elbil med ny scudetto, en rekke sportslige detaljer, 240 hestekrefter og ikke minst mekanisk limited slip differential. Endelig skal norske elbilister få oppleve italiensk kjøreglede.
Om du studerer innsiden skikkelig ser du også noe litt kult. For ventilene til klimaanlegget er formet litt som en quadrifoglio, altså et firkløver. Quadrifoglio er som kjent benevnelsen på de mest sportslige bilene fra Alfa, og det er også mulig å få de litt mer spektakulære Sabelt-sportssetene i Milano.
Bilen er også koblet opp mot resten av verden gjennom Alfa Connect Services, og kan som de fleste andre moderne biler også motta trådløse oppdateringer som bør gjøre Milano litt bedre med tiden.
Og ja, som nevnt finner også AI veien inn i Alfa Romeo Milano gjennom den virtuelle assistenten Hey Alfa som også får hjelp av ChatGPT.
Som andre nye biler fra Stellantis kommer også Milano med flere førerassistenter, inkludert et halvautomatisk parkeringssystem som benytter 360-graders parkeringssensorer og et 180-graders kamera bak.
Alfa Romeo sier ikke noe konkret om når den første elbilen fra merket kommer, men nå er iallfall verdenspremieren unnagjort og Milano bør dermed nærme seg.
Her er bilder av den kompakte elbilen med Alfa-DNA, Alfa Romeo Milano: