Selvkjørende biler følger en SAE-skala som går fra 0 til 5. Det finnes ingen på 0 lenger, for dette er helt manuelle biler uten noen som helst assistanse. Dagens biler befinner seg stort sett på nivå 2, og noen snuser også på nivå 3.
Det er ikke godt nok for å kalle de selvkjørende, for da snakker vi om nivå 4. Her skal bilene under normale forhold kjøre helt av seg selv, og bilene trenger ikke noen fysiske personer bak rattet. Du kan altså plassere rompa ned i baksetet og be bilen om å kjøre deg hjem ‒ helt trygt og sikkert.
Med selvkjørende biler gjelder det å flytte grenser, noe altså fabrikken nå gjør. Der kombineres avansert automatisering og dataevaluering i sanntid, og der er da også viktige ting som testfasiliteter og et kalibreringssenter for all elektronikken og sensorer som må fungere feilfritt i en nivå 4-bil.
Også Motional er på plass ved anlegget når serieproduksjonen starter, og skal utføre kritisk diagnostikk, programvareutvikling, kalibrering og valideringsoppgaver for å sikre at ferdige eksemplarer av Ioniq 5 robotaxi oppfyller alle spesifikasjoner og er klare for kommersiell bruk, opplyser Hyundai.
Motional og Hyundai Motor Group har jobbet med en robotaxi-versjon av Ioniq 5 i flere har, og har altså hatt flere prototyper ute på veiene i både USA og Singapore i over et år.
Hyundai sier at den første flåten av Ioniq 5 robotaxier nylig fullførte en rekke evalueringer av kvaliteten, ytelsene og modenheten samt bilens autonome kjøreteknologi, og de var åpenbart fornøyde med resultatet.
Les også: