Det er noen priser som henger litt høyere enn de mange andre,
og en slik er utvilsomt årets bil i Europa. Etter årets bil i verden er det
denne alle jakter på, og det må betegnes som en liten seier å bare bli nominert.
2019-prisen er allerede utlevert, og prissankeren framover
noen forsynte seg også av denne ‒ nemlig Jaguar I-Pace. Elbilen tok like godt
også de to andre største prisene i 2019 ‒ årets bil i verden og årets vakreste
bil i verden. Det er litt av en drømmetrippel.
Det er nå 35 nye biler som har muligheten til å kopiere den
bragden, nemlig de som er nominert til årets pris i Europa. Juryen som har plukket
ut disse er 59 biljournalister fra 23 land. Norge har også et jurymedlem, Rune Korsvoll
som jobber i NAF-magasinet Motor.
Noen merker har helt klart en prosentmessig større mulighet enn andre, og da tenker vi spesielt på tre merker som alle har fire modeller hver med i kåringen.
BMW har muligheter med den nye 1-serie, Z4, X6 og X7.
De tyske erkerivalene Mercedes kopierer det antallet med nye
CLA, EQC, GLB og GLS.
Den tredje som er æret med fire nominasjoner er den japanske
kjempen Toyota, som også har hatt det veldig travelt med sine oppdateringer. De
har muligheter med Camry, Corolla, Rav4 og sportsbilen GR Supra, og det hadde
jo vært litt morsomt om GR Supra og Z4 hadde kommet seg videre til finalen.
Dette er nemlig to biler som er kommet til etter et felles
prosjekt mellom BMW og Toyota, og de to bilene deler både løsninger og deler. De
er ikke akkurat tvillingsøstre, men deler iallfall mye DNA.
En annen produsent som har prosentmessige gode muligheter er
Renault, som har fått nominert modellene Captur, Clio og den nye utgaven av Zoe.
Sistnevnte er altså en elbil, og det er flere elektriske modeller blant de 35 utvalgte. Audi har fått med sin e-tron, Kia er der med e-Soul, nevnte EQC er en annen, likeså Porsche Taycan og Tesla Model 3.
Dette er altså det innledende heatet, og disse blir barbert
ned til sju finalister 25. november.
Deretter blir vinneren kåret under Genève Motor Show 2. mars
neste år.
Her er alle nominerte, og under den igjen følger den
komplette oversikten over modeller som har blitt kåret til årets bil i Europa
siden 1964.
- Audi e-tron
- BMW 1-serie
- BMW Z4
- BMW X6
- BMW X7
- DS 3 Crossback
- Ferrari F8 Tributo
- Ford Puma
- Kia e-Soul
- Mazda 3
- Mazda CX-30
- Mercedes-Benz CLA
- Mercedes-Benz EQC
- Mercedes-Benz GLB
- Mercedes-Benz GLS
- Nissan Juke
- Opel Corsa
- Peugeot 208
- Porsche 911
- Porsche Taycan
- Range Rover Evoque
- Renault Captur
- Renault Clio
- Renault Zoe
- Skoda Kamiq
- Skoda Scala
- Ssangyong Korando
- Subaru Forester
- Tesla Model 3
- Toyota Camry
- Toyota Corolla
- Toyota Rav4
- Toyota GR Supra
- Volkswagen Golf
- Volkswagen T-Cross
Tidligere vinnere:
Årstall: | Årets bil Europa: |
2019 |
Jaguar I-Pace |
2018 |
Volvo XC40 |
2017 |
Peugeot 3008 |
2016 |
Opel Astra |
2015 |
Volkswagen Passat |
2014 |
Peugeot 308 |
2013 |
Volkswagen Golf |
2012 |
Opel Ampera |
2011 |
Nissan Leaf |
2010 |
Volkswagen Polo |
2009 |
Opel Insignia |
2008 |
Fiat 500 |
2007 |
Ford S-Max |
2006 |
Renault Clio |
2005 |
Toyota Prius |
2004 |
Fiat Panda |
2003 |
Renault Megane |
2002 |
Peugeot 307 |
2001 |
Alfa Romeo 147 |
2000 |
Toyota Yaris |
1999 |
Ford Focus |
1998 |
Alfa Romeo 156 |
1997 |
Renault Megane Scenic |
1996 |
Fiat Bravo |
1995 |
Fiat Punto |
1994 |
Ford Mondeo |
1993 |
Nissan Micra |
1992 |
Volkswagen Golf |
1991 |
Renault Clio |
1990 |
Citroën XM |
1989 |
Fiat Tipo |
1988 |
Peugeot 405 |
1987 |
Opel Omega |
1986 |
Ford Scorpio |
1985 |
Opel Kadett |
1984 |
Fiat Uno |
1983 |
Audi 100 |
1982 |
Renault 9 |
1981 |
Ford Escort |
1980 |
Lancia Delta |
1979 |
Simca-Chrysler Horizon |
1978 |
Porsche 928 |
1977 |
Rover 3500 |
1976 |
Simca 1307-1308 |
1975 |
Citroën CX |
1974 |
Mercedes 450SE |
1973 |
Audi 80 |
1972 |
Fiat 127 |
1971 |
Citroën GS |
1970 |
Fiat 128 |
1969 |
Peugeot 504 |
1968 |
NSU Ro 80 |
1967 |
Fiat 124 |
1966 |
Renault 16 |
1965 |
Austin 1800 |
1964 |
Rover 2000 |
Les
også: