Fire av dødsulykkene involverte tungtransport, men det er veldig sjeldent at det er trailersjåførene som er grunnen til slike ulykker. (Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen)

2023 innledet med seks trafikkdrepte

I årets første måned som har vært preget av vanskelige kjøreforhold omkom seks personer i trafikken.


2022 ble et tungt år når det kommer til antall omkomne på norske veier, og 118 personer omkom ‒ en oppgang på nærmere 50 prosent målt mot 2021.

Da er det et dårlig tegn at 2023 åpner med to flere omkomne i januar måt mot for ett år siden.

‒ 2022 var et dårlig år for trafikantene. Dessverre har vi fått en trist start på dette året, sier pressesjef i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen.

Av de seks omkomne i januar omkom fire i møte med tungbil.

‒ Det er relativt få alvorlige ulykker i januar, men forholdsvis mange der personbil møter tungbil. Det er sjelden tungbilsjåførene er årsak til slike ulykker, men de blir sterkt berørt, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, Guro Ranes.

‒ Mange orker ikke å fortsette som sjåfør etter en slik opplevelse.

Det er ikke uvanlig at det omkommer seks personer på veiene i januar, og dødstallene har i løpet av de 10 siste årene variert fra 2 til 13 omkomne i januar. I så måte var januar 2023 en normal måned.

‒ Selv om seks drepte er seks for mye, ser vi at dødstallene ligger på samme lave nivå som årene før pandemien. Det er ingen sovepute. Men etter et krevende 2022, er det godt å se at vi igjen er på rett vei mot Nullvisjonen uten drepte og hardt skadde i trafikken, sier Ranes.

Geografisk startet året verst mulig for Rogaland med to omkomne på veiene, mens både Troms og Finnmark, Møre og Romsdal, Trøndelag og Viken hadde en dødsulykke.

Vegvesener sier at i tillegg til de fire møteulykkene med tungbil, var det en fotgjengerulykke og en ulykke der en ung mann kjørte av veien i Rogaland.

Årets første måned var preget av vanskelige kjøreforhold, men tross skiftende vær og glatte veier var det altså ikke flere ulykker enn normalt.

‒ Jeg vil berømme bilførerne for at de stort sett kjører etter forholdene og har oppmerksomheten på veien, sier Ranes.

‒ Dette er atferd som redder liv, sier hun og oppfordrer fotgjengerne til å huske at selv om dagene blir lysere, må vi ha refleksen med oss i noen måneder til.

For tungbilsjåfører som trenger støtte etter en ulykke har Norges lastebileierforbund en utmerket hjelpetjeneste: NLF – kollegahjelpen.

Fire av dødsulykkene involverte tungtransport, men det er veldig sjeldent at det er trailersjåførene som er grunnen til slike ulykker. (Foto: Henriette Erken Busterud, Statens vegvesen)

Les også:

Les mer om:

Nyheter