Det kommer et hav av nye elbiler på markedet i år, og vi har plukket ut 17 som spennende biler. (Monstasje: Bil24)

17 elbiler som kommer i 2023

2023 blir nok et år med en masse nye elbiler, og vi har samlet 17 av elbilene som mange ser fram til.


En ting vi har lært av 2022 er at markedslanseringene av nye elbiler er litt som lotto, veldig variabelt og kan slå til når som helst.

Grunnen er selvsagt at pandemien spesielt i Kina fortsatt skaper problemer, krigen i Ukraina har forsinket produksjonen av viktige deler og en mangel på halvledere gjør sitt til at det er kø for å få produsert de viktige databrikkene som elbilene er helt avhengig av.

-->
I sum gjør dette til at mange av bilprodusentene ikke klarer å sette sammen mange nok biler til å dekke etterspørselen, noe som fører til utsettelser, køer og ikke minst ventelister rundt populære nye elbiler.

Alt dette kan også føre til at kommende elbiler blir forsinket, for ofte lages flere modeller i samme fabrikk og på samme samlebånd.

Bilindustrien har altså lagt bak seg et ganske strevsomt år med mange utfordringer, men likevel kom det en masse nye elbilmodeller på markedet.

Flere av disse slo seg også inn på topp-20-listen over de mest registrerte nybilene, som ble toppet av Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq.

Det knytter seg altså usikkerhet til når de nye modellene faktisk kommer, så noen av de vi har valgt ut vil muligens ikke dukke opp i år. Men alle de 17 elbilene vi har tatt med på listen er meldt inn i 2023, så de fleste bør dukke opp allerede i år. De elbilene som er forsinket fra 2022 og omtalt på tidligere lister er droppet fra denne oversikten.

Det kommer et hav av nye elbiler på markedet i år, og vi har plukket ut 17 som spennende biler. (Monstasje: Bil24)

Vi har prøvd å dekke de fleste kategoriene når vi har plukket ut de 17 nye elbilene, så her bør det være noe for enhver smak selv om noen muligens vil savne en bil de venter på. Det betyr også at noen av disse er nisjepreget og alt annet enn folkebiler, men målet er altså ikke å spå hvilke av de nye modellene som blir mest populære.

Vi har også unngått flere modeller fra det samme merket, for det er noen som har på gang flere enn en spennende ny elbil i år. Så det er for eksempel grunnen til at vi har utelatt en elbil som Audi Q8 e-tron som nok mange venter på.

Og siden vi er på Audi, la oss ta fatt på listen som er satt opp alfabetisk. Den første bilen er nemlig den som danket ut selveste Q8 e-tron, og da bør det også være noe ganske spesielt.

Det er den da også.

Audi A6 e-tron

Dette er en ganske historisk bil for Volkswagen-gruppen. For A6 e-tron blir nemlig den aller første serieproduserte bilen som tar i bruk en helt ny spesialdesignet elbil-plattform, Premium Platform Electric.

PPE som skal utnytte alle fordelene som elbilene byr på, og finner veien til noen av de mest potente merkene i VW-familien ‒ Audi og Porsche. For Porsches del blir den første bilen på denne plattformen en helelektrisk og ny generasjon av Macan som er ventet på det norske markedet i 2024.

Den A6-versjonen som skal inn i serieproduksjon er fortsatt ikke vist fram, og Audi holder fortsatt kortene tett til brystet faktisk har av spesifikasjoner.

Men i og med at PPE-plattformen åpner for 800V-teknologi bør ladingen går lynraskt, og Audi har også pirret med rekkevidder opp mot 700 kilometer for A6 e-tron.

Og ja, som bildet litt lengre oppe, det er også planlagt en Avant ‒ altså en helelektrisk stasjonsvogn. Det kan ikke være galt!

Honda e:NY1

Honda er som kjent i gang med sin elbilsatsting med modellen som kun heter e, og snart er det klart for den neste i rekken av e-biler.

Det er et knapt år siden Honda viste fram konseptet av e:NY1, som er en kompakt høyreist familiebil, ifølge Honda selv. Så kanskje en slags elektrisk søster av HR-V, en SUV som måler 4,34 meter i lengden?

Vi setter et spørsmåltegn, for det er rett og slett veldig lite som er kjent om den kommende elbilen. Faktisk så lite at vi er litt usikre på om denne fortsatt er planlagt lansert i 2023, men Honda har iallfall ikke meldt om noen forsinkelser rundt denne.

Hyundai Ioniq 6

Da er historien en annen rundt Ioniq 6, den som skal følge i hjulsporene på den prisbelønte Ioniq 5. Den er allerede presentert og har fått utgangspriser, så om ikke noe veldig uforutsett skjer er denne på plass allerede før sommeren.

Hyundais neste rene elbilmodell er selvsagt utstyrt med alt det siste som merket kan tilby, og den versjonen som går aller lengst har fått en WLTP-rekkevidde på 614 kilometer. Så ja, det begynner å svinge av rekkevidden også.

Jeep Avenger

Terrengkongen har funnet ut at elektriske biler også fungerer i terrenget, og gir nå gass med sin første slike i form av kompakte Avenger. Den måler kun 4,08 meter i lengden, men byr på en ganske gavmild bakkeklaring ‒ 20 centimeter.

Ikke uventet er Avenger utstyrt med en masse teknologi og løsninger som skal sørge for at bilene kan forsere det meste den møter av hindringer, og er utstyrt med et batteri på 54 kWh.

Det skal gi en rekkevidde på rundt 400 kilometer, og når ladekabelen må fram går det unna i maksimalt 100 kW og 20-80 prosent på 24 minutter.

Kia EV9

Hyundais konsernsøster Kia kan også lokke med en ny elbilmodell i 2023, og denne har fått navnet EV9. Det betyr at Kia klatrer høyt på nummerskalaen med denne.

Høy, og svær, er også selve bilen, som er 4,93 meter lang, 2,06 meter bred og 1,79 meter høy. Det beste er muligens akselavstanden, for 3,10 meter mellom for- og bakakselen bør gi ganske mye innvendig plass.

Som med Ioniq 6 byr også denne på alt det nyeste som Kia har, og det bør bli ganske enkelt å komme inn og ut av bilen ‒ konseptet som er avbildet over har nemlig for- og bakdører som åpner hver sin vei.

7-seteren skal etter planen lanseres i løpet av 1. kvartal, og da får vi nok vite mer hva som bor i den store elbilen.

Lexus RZ

Toyota-gruppen har slått seg sammen med Subaru for å lage en plattform som kan spytte ut rene elbilmodeller, og resultatet er allerede på plass i Norge. Toyota har lansert bZ4X og Subaru sin Solterra, og den tredje søsteren i denne familien er Lexus RZ.

RZ har fått et batteri på 71,4 kWh og et design som gir et forbruk på 16,8 kWh, og resultatet av dette er en oppgitt WLTP-rekkevidde på 440 kilometer.

Elbilen byr også på nyvinninger som Direct4 og One Motion Grip, to ting som skal løfte kjøreopplevelsen enda et lite hakk.

Og forvent mye behagelig utstyrt, for dette er luksussøsteren av trioen.

Lotus Eletre

Lille Norge kan ikke akkurat skryte av å være yndlingslandet når bilmerkene skal vise fram nyheter, men første gang Lotus viste fram sin aller første elbil for publikum var faktisk i Norge.

Elbilen var nemlig på plass under Oslo Motor Show, så mange nordmenn har allerede stiftet bekjentskap med elbilen som allerede er planlagt i tre versjoner ‒ Eletre, Eletre S og Eletre R.

Lotus er som kjent et sportsbilmerke, og selv innstegsmodellen av Eletre kan skilte med over 600 hk og 0-100 km/t skal fly unna på rundt 3 sekunder.

Når det gjelder rekkevidden har det britiske merket tidligere sagt at 600 kilometer er målet, så vi får se om elbilen lander på dette.

Maserati Grecale Folgore

Vi er litt usikre på om Grecale Folgore fortjener en plass, for dette er ikke en ren elbilmodell. Grecale kommer nemlig også som en bensinmotor under panseret. Men dette er Maserati, så det ytre designet visket vekk den usikkerheten ganske raskt.

Elbilen er utstyrt med et digert batteri på 105 kWh, har over 500 hk og kan by på et dreiemoment på 800 Nm og en toppfart på over 200 km/t. Rekkevidden er ikke kjent, men med et så stort batteri bør den bikke 500 kilometer med ganske klar margin.

På innsiden er den selvsagt som alle andre Maseratier stappet med luksus, så dette blir en spennende elbil.

Mercedes EQE SUV

En mulig rival til Grecale Folgore blir utvilsomt Mercedes EQE, for den nye utgaven er i likhet med Maseratis elbil en SUV.

Sedanutgaven av EQE er allerede en svær suksess her i Norge med over 600 registrerte biler, og det bør love svært godt for Mercedes. For nordmenn som de fleste andre land liker som kjent spesielt godt de litt mer høyreiste bilene, noe EQE SUV som er meldt inn til sommeren altså er.

Elbilen får rekkevidder opp i 558 kilometer, og vil selvsagt tilby alt det som sedansøsteren allerede kan by på av teknologi, utstyr og løsninger.

Nio ET5

Kinesiske Nio har allerede en elektrisk SUV på det norske markedet, ES8 som for en stund siden rundet 1.000 registreringer. Sedanen ET7 er også på plass, og denne får snart følge av en lillesøster kalt ET5.

Dette er en sportslig sedan som befinner seg i Tesla Model 3-terrenget med en lengde på 4,79 meter, og blir tilgjengelig med batterier på henholdsvis 75- og 100 kW. Eller helt uten batteri.

Det er nemlig mulig å kjøpe en ET5 uten et batteri, og deretter leie et per måned. I så fall er startprisen på 429.000 kroner, mens startprisen for en ET5 med et 75 kWh batteri lyder på 541.500 kroner.

Rekkevidden for den utgaven med 100 kW batteri vil mest sannsynlig ligger en plass rundt 550 kilometer, mens elbilen med to motorer klarer 0-100 km/t på 4,0 sekunder.

Opel Astra Electric

Tyske Opel har noe spennende på gang rundt Astraen, og dermed finner den også veien inn på vår oversikt.

Dette er en modell som i likhet med Maserati Grecale også kommer med tradisjonell motor, men den elektriske versjonen inkluderer også en utgave som heter Astra Sports Tourer Electric.

Ja, dette er en elektrisk stasjonsvogn, noe vi jo ikke er veldig bortskjemte med og som helt sikkert mange setter pris på.

Som mange av de andre elbilene fra Stellantis-gruppen som kommer både som bensinbil og elbil sliter Opel Astra Electric litt med å matche rekkevidden til mange av de rene elbilene, og denne er oppgitt til 413 kilometer.

Men de færreste kan lokke med 516 liter med bagasjeplass, noe Astra Sports Tourer Electric har.

Ora Funky Cat

Denne er nesten kvalifisert bare på navnet, for et mer funky enn dette skal du lete lenge etter.

Bilmerket Ora hører hjemme i den store kinesiske Great Wall Motor-gruppen, og er enn så lenge et helt ukjent merke her i Norge. Men nå har Bilia signert en importørkontrakt, så den lille elbilen er forhåpentlig ikke altfor langt unna.

Små biler, og kanskje enda mer små elbiler uten den store motoren foran, er normalt litt med skadeutsatt enn større biler, men Funky Cat er like solid som banken.

Den oppnådde 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest, og ikke bare det ‒ elbilen var den aller sikreste lille familiebilen Euro NCAP testet i fjor. Ikke verst for en funky katt!

Polestar 3

En elbil mange venter på er Polestar 3, en slags søster til Volvo EX90 som er ventet på marked i 2024.

Planen er at Polestar 3 skal komme mot slutten av året, og med denne tar svenskene steget fra sedan til SUV ‒ noe som jo ikke kan bli veldig feil.

Polestar som alltid har hatt Norge som en liten favoritt har solgt godt over 10.000 biler her, og med en femseters SUV med rekkevidder som passerer 600 kilometer bør denne bli en liten favoritt.

Det skal ikke stå på kreftene heller, for denne blir mulig å få med godt over 500 hk og et dreiemoment på over 900 Nm.

Rolls-Royce Spectre

Aiaiai, dette blir verdens mest luksuriøse elbil når den forhåpentligvis dukker opp i 4. kvartal. Men når, og om, den kommer til Norge er ikke kjent. Men når RR kommer med en elbil må den uansett med på listen!

Det britiske luksusmerket ble faktisk grunnlagt med elbiler som den store inspirasjonen, for da elbilfrelste Charles Rolls og elektrikeren Henry Royce skulle lage sin første bil måtte den både være stille og kraftfull ‒ akkurat som elbilene.

Spectre er selvsagt spekket med luksuriøse ting, og er en skikkelig elektrisk direktørvogn som måler vanvittige 5,45 meter i lengden. Elbilen Nio ES8, designet av en tidligere RR-designer, er for eksempel 5,02 meter lang, og det er en ganske svær bil.

Pris? RR har antydet et sted rundt 4 millioner kroner, og det var før regjeringen smalt nye avgifter på elbiler. Så regn med minst 5 millioner for en Rolls-Royce Spectre.

Smart #1

Det er stort når lille Smart kommer med en ny elbil, og spesielt når det er fruktene av et helt nytt og spennende prosjekt mellom to giganter som satser hardt på helelektriske biler.

Det er nemlig Mercedes og Geely som nå eier Smart, og arbeidsfordelingen er ganske grei ‒ Mercedes designer bilene og Geely setter de sammen. Ja, det kinesiske selskapet som også eier Volvo og Polestar.

Som vanlig snakker vi om små biler når det kommer til Smart, og #1 er faktisk bare 4,27 meter lang. Men den er ikke størrelsen det skal stå på.

Versjonen Pro+ har 272 hk, mens lommeraketten Brabus har 428 hk, og denne forsvinner opp til 100 km/t på 3,9 sekunder. Rekkevidden for førstnevnte er oppgitt til 420 kilometer, mens Brabus-versjonen har 400 kilometer.

I motsetning til Spectre kan vi garantere at denne kommer til Norge, og tidligere har det vært antydet at elbilen skal komme i løpet av 2023.

Volkswagen ID.7

Volkswagen har ingen planer om å hvile i 2023, og dunker like godt til med et helt nytt flaggskip ‒ ID.7. Og nå snakkes det om rekkevidder opp mot 700 kilometer.

Tyskerne har fortsatt ikke avduket ID.7, men premieren nærmer seg og planen er at bilen skal være på plass på norske veier i løpet av siste halvdel av året.

Ettersom dette er et flaggskip får den selvsagt alt det Volkswagen kan by på av løsninger og teknologi, og dette blir også den aller lengste bilen blant Volkswagens personbiler med en lengde på nærmere fem meter.

Xpeng P5

Den tredje modellen fra Xpeng er endelig her, og følger dermed i hjulsporene på SUV-modellen G3/G3i og sedanen P7, og i likhet med Nio ET5 er dette en bil som hører hjemme i Tesla Model 3-segmentet.

Bilen har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 465 kilometer, og byr selvsagt på assistentsystemet kalt XPilot 2.5 som åpner for en rekke assistenter gjennom hele 30 sensorer i og rundt bilen.

P5 bør også være ganske så praktisk, for i tillegg til et bagasjerom på 450 liter byr bilen på hele 26 oppbevaringsrom rundt i bilen.

Xpeng P5 er ventet på norske veier før sommeren, så den bør ikke være altfor langt unna.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter