‒ De dyreste feilene kan koste deg mer enn du betalte for bilen. Derfor er det ekstremt viktig å undersøke bilen nøye før du kjøper den.
Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, advarer sterkt mot å stresse seg gjennom bruktbilkjøpet. For det kan fort ende med at bilen må til et verksted, og der kan regningen vokse til uante høyder.
‒ I verste fall kan du ryke på verkstedregninger i 100.000 kroners-klassen. Og da er det snakk om feil som vanlige folk ikke klarer å sjekke selv, sier Sødal.
For ifølge NAF er det mange fallgruver, og noen av disse er av det svært dyre slaget.
NAF nevner feil ved automatiske girkasser, og må denne byttes fyker regningen fort opp i 150.000 kroner. Et motorhavari kan koste omtrent det samme, det samme for et bytte av elbilbatteri.
Dagens moderne biler har også en masse følsomt og dyrt utstyr, som kameraer og radarer, begge delene koster sine kroner om de må byttes.
‒ Det er ekstremt viktig å sjekke bilen du vurderer å kjøpe nøye, understreker Sødal.
‒ Vi anbefaler at du tar den til en test enten på et NAF Senter eller et verksted. Da kan mange potensielle utgiftsbomber avdekkes.
En svært enkel ting blir også oversett overraskende ofte, ifølge NAF. Nemlig det å skrive en kontrakt. Denne er viktig for å unngå problemer etter du har overtatt bilen.
‒Uten kontrakt har du ingen rettigheter etterpå, forklarer rådgiveren.
‒ En kontrakt skal inneholde hvilke opplysninger selgeren har gitt om bilen og hva du og selger har blitt enige om. En god kontrakt gir deg bedre rettigheter etter at du har tatt over bilen.
Så hvilke feil bør bruktbilkjøperen være oppmerksom på?
Jo, her har NAF samlet 10 feil som potensielt kan gi svært dyre reparasjoner:
- Automat-girkasser:
Reparasjon: ca. 40.000 kroner.
Må automatkassen byttes, blir prisen et sted mellom 50.000 og 150.000 kroner avhengig av bilmodell.
- Bytte motor:
Skifte til brukt motor 50.000 kroner.
Skifte til ny motor 150.000 kroner.
- Registerhavari: 30.000 kroner
- Skifte kameraer og radarer: 50.000-100.000 kroner
- Elbilbatteri: 150.000 til 450.000 kroner avhengig av bilmodell.
- Fjæringer og foringer: 80.000 til 150.000 kroner.
- Sprekt topplokk: 25.000 til 40.000 kroner.
- Bytte turbo: Ca. 20.000 kroner
- Hovedstyreenheter: 20.000 til 30.000 kroner
- Skifte clutch: 25.000 til 30.000 kroner
Les også: