Disse sju har muligheten til å bli årets bil i Europa 2024. (Foto: BMW/BYD/Kia/Peugeot/Renault/Toyota/Volvo)

Sju kan bli årets bil i Europa

Car of the Year har nå trimmet finalefeltet ned til sju biler, og her finner du noen norske kjenninger.


Det kan være litt forvirrende med Car of the Year-prisen (COTY), for avstemningen starter året før selve bilen er kåret. Det betyr at prisen for 2023 allerede er delt ut, og de har nå begynt på prosessen for årets bil 2024.

I år stakk overraskede nok Jeep Avenger av med de høythengende prisen, mens Kia EV6 ble kåret til årets bil i Europa i 2022 og Toyota Yaris i 2021.

Nå består juryen av 59 biljournalister som representerer 22 europeiske land, mens de to russiske medlemmene fortsatt er suspendert grunnet krigen i Ukraina.

Første runde er å plukke ut de bilene som er kvalifisert for prisen, og alle disse må være til salgs i minst fem europeiske land innen årsslutt.

Dette feltet besto av 28 biler, hvor BYD var det merket som hadde flest kvalifiserte ‒ fire biler. Honda hadde tre, mens både BMW, Hyundai, Mercedes, Renault og Toyota fikk to biler kvalifisert.

Men er disse merkene på plass nå som finalefeltet er klart?

Vel, det skal du selvsagt få vite, for nå har ekspertene testes alle bilene og gitt sin første dom over disse. Feltet har dermed krympet fra 28 til kun sju biler, alle fra forskjellige merker.

Og vi kan slå fast med en gang at BYD faktisk fikk en bil med seg til finalen, nemlig Seal. Denne modellen er fortsatt ikke på plass i Norge, og som bildet under viser en sportslig sedan.

(Foto: BYD)

Men Honda med sine tre nominerte får ikke årets bil i Europa, og det gjør heller ikke Hyundai eller Mercedes. Ingen av disse tre merkene klarte nemlig å ta seg til finalen.

Det gjorde dog BMW 5-serie, Renault Scenic og Toyota C-HR, så alle disse merkene har fortsatt et håp om å vinne tittelen.

Det har også Kia, Peugeot og Volvo, for disse har også hver sin bil med i finalefeltet til neste års COYT.

Kia har kanskje ikke så overraskede fått sitt nye elektriske flaggskip til finale, nemlig EV9. Den bilen ankom Norge sist måned, og de første kundebilene skal etter plane skje før jul.

(Foto: Kia)

Peugeot er på plass med elbilen E-3008 og den tradisjonelle 3008, og den helelektriske er ganske spennende i og med at dette er den første bilen som blir laget på den nye STLA-Medium-plattformen til Stellantis.

(Foto: Peugeot)

Volvo har også med en spennende elbil, for den kompakte EX30 er også blant de sju utvalgte. EX30 er kun 4,23 meter lang, og med en ganske så hyggelig startpris på drøyt 320.000 kroner kan nok denne bli en liten favoritt her i Norge.

(Foto: Volvo)

Når det gjelder BMW 5-serie så inkluderer det også den kommende i5, som i første omgang skal komme i to varianter og by på rekkevidder godt over 500 kilometer.

(Foto: BMW)

Renault Senic er også en spennende elbil, for denne blir den aller første helt nye bilen laget i æraen til Luca de Meo. Denne blir også tilgjengelig i en utgave med lang rekkevidde som ifølge Renault skal passere 600 kilometer med god margin.

(Foto: Renault)

Toyota C-HR er ikke en elbil, men den fjerde SUV-modellen av de sju som kan vinne COTY-prisen, og den nye utgaven er også tilgjengelig som en ladehybrid.

(Foto: Toyota)

Det blir altså en spennende kamp om tittelen «årets bil i Europa 2024», men vi må vente helt til mars og Genève Motor Show før vi får det svaret.

Her er finalistene:

  • BMW 5-series
  • BYD Seal
  • Kia EV9
  • Peugeot E-3008/3008
  • Renault Scenic
  • Toyota C-HR
  • Volvo EX30
Les også:

Debatt