Biler med Lamborghini-merket har aldri vært så populære som de er nå. (Fotos: Lamborghini)

Mange vil ha superbiler med bensinmotorer

2023 var et godt år for mange bilmerker, og det inkluderer også Lamborghini som passerte en ny drømmegrense.


Mange av bilprodusentene har presentert veldig gode tall for 2023, og det inkluderer også en av de virkelige gigantene ‒ den tyske Volkswagen-gruppen. De endte med et salg på 4,826 millioner kjøretøy, opp fra 4,069 millioner i 2022. En økning på hele 19 prosent, altså.

I konsernet finner vi også et langt mer nisjemerke, nemlig selveste Lamborghini som formelt er eid av Audi som igjen tilhører Volkswagen-gruppen.

Lambo har de siste årene hatt en prosentmessig stor vekst, og er godt i gang med å planlegge framtiden. 

Hva den bringer fikk vi et glimt av i fjor, for da kunne oksemerket vise fram en helt ny modell ‒ Revuelto. Dette er en ladehybrid med en V12-motor, og er et mellomsteg til de helelektriske Lamborghini-modellene som kommer. 

De har truffet midt i okseøyet på dartskiva med denne illsinte oksen med over 1.000 hestekrefter, for de som bestiller en Revuelto i dag må vente, trommevirvel, til langt inn i 2026 før de kan sette seg inn i bilen. Jepp, det er ventelister som passerer ett år med letthet. 

Ja, det er ellevilt ‒ akkurat som bilen selv er. 

Vi er nå inne i en tid hvor også superbilene stadig oftere kommer med helelektriske drivverk, men mange foretrekker åpenbart fortsatt de som kommer med skikkelige motorbrøl. Det viser Lamborghinis salgstall for 2023. 

For aller første gang passerte det italienske supermerket 10.000 biler i løpet av et kalenderår, og endte 2023 med et salg på 10.112 biler. Dermed er en ny grense brutt. 

Det ga også svært hyggelige resultater i årsregnskapet:

  • Rekordstor driftsmargin på 27,2 prosent
  • Rekordhøye inntekter på 2,66 milliarder euro
  • Et driftsresultat på over 700 millioner euro for første gang
Lamborghini kan dermed smile hele veien til banken.

‒ Automobili Lamborghini fortsetter å slå, konsekvent og på forskjellige områder, den ene rekorden etter den andre, sier Stephan Winkelmann, styreformann og administrerende direktør. 

‒ Dette betyr at våre valg og visjoner var riktige og bidro til selskapets organiske vekst. Driftsresultatet på 723 millioner (euro) sammen med driftsmarginen på 27,2 prosent er klare tegn på at strategien som er vedtatt er god. 

Driftsresultatet endte altså på vanvittige 8,4 milliarder kroner, og det bør iallfall ikke stå på økonomien når nye biler skal utvikles. 

‒ Dette gjør at vi kan se framover og planlegge de kommende årene med nye og utfordrende mål. En framtid som allerede i 2024 vil se viktige innovasjoner, inkludert presentasjonen av den nye Urus PHEV og Huracán-etterfølgeren, og nye utfordringer som for eksempel Automobili Lamborghinis debut i langdistansemesterskapet med SC63, sier sjefen. 

‒ Dette er også utfordringer som symboliserer selskapets konstante forpliktelse til vekst og å oppnå nye milepæler.

I dag tilby Lambo tre hovedmodeller, Revuelto, Huracán og SUV-modellen Urus, og de to siste får nye hybrid-systemer i år. 

Merket har også vist fram et elbilkonsept kalt Lanzador, men produksjonsutgaven av denne skal ikke komme før i 2028. 

Så ja, foreløpig kan de som elsker lyden av de store V-motorene puste lettet ut, og på samme tid skyter salgstallene til Lamborghini stadig mer til værs.

 

Les også:

Debatt