Det er spesielt en ting som er viktig å huske når man har skiftet hjul. (Fotos: If)

En viktig ting mange glemmer etter hjulskifte

Forsikringsselskapene får hvert år inn biler som har mistet hjulet i fart, noe som selvsagt kan være livsfarlig. Og mange glemmer en viktig ting etter å ha byttet hjul.


Vi er formelt inne i sommerhalvåret når det kommer til dekkene, men som alltid trumfer kjøreforhold den formelle tidsfristen som er etter påsken i sør.

Så er det vinterlige forhold hvor du kjører selv etter byttefristen så skal bilen være skodd med dekk som takler dette, noe som betyr at sommerdekk ikke kan benyttes om det er snø på veiene.

Eller som Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, sier:

‒ Er det fortsatt vinterføre der du kjører i hverdagen, la piggdekkene være på bilen en stund til.

Det gjelder selvsagt også for de som kjører med piggfrie vinterdekk, som formelt ikke har noen frist og kan kjøres med hele året.

Men:

‒ Selv om det er lov, må du bytte til sommerdekk når forholdene tilsier det. Piggfrie vinterdekk gir langt dårligere veigrep og betydelig lengre bremselengde i varmegrader enn sommerdekk. De er også dårligere på vått føre, sier Sødal.

Ok, etter forhåpentlig den siste krampetrekning til kong Vinter i sør er det mange som nå gjør seg klar for å bytte over til sommerhjulene, og dette er noe man helt klart kan gjøre selv.

Har man en jekk og et hjulkryss er det bare å tråkke til, og normalt tar dette godt under halvtimen. Men så er det dette med etterstramming.

For når man har kjørt noen mil må man sjekke at boltene eller mutterne fortsatt sitter slik de skal, og eventuelt etterstramme disse. Dette gjelder også om hjulskiftet har skjedd på verksted eller dekkhotell, og selv om boltene er skrudd til med maskiner, understreker If.

For ellers kan det gå riktig galt, noe forsikringsselskapet opplever hvert år. If får årlig inn fire-fem biler med alvorlige karosseriskader fordi hjulene har løsnet i trafikken, og de er bare et av flere forsikringsselskaper her i Norge.

– Det er bare tilfeldigheter som gjør at mennesker ikke blir alvorlig skadd når et hjul løsner i høy fart, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

‒ Hvis en bil plutselig mister et hjul i 80-90 kilometer i timen, er det lett å tenke seg konsekvensene.

Flere titalls førere opplever altså å miste hjulet i fart, men det er mange flere som oppdager at hjulet er løst.

– Heldigvis oppdager de fleste at det er noe alvorlig feil med bilen før det skjer en ulykke, sier Clementz.

‒ Den vanligste måten å oppdage løse hjulmuttere på, er at du hører en rar lyd når du kjører. Du kan også i enkelte tilfeller føle at bilen er litt ustabil og at det er «noe» når du beveger rattet. Deretter bare baller det på seg.

Så husk etterstrammingen etter noen mil.

– I dag er det faktisk biler som kommer uten hjulmutternøkkel eller hjulkryss, men det er så viktig å ha at du bør kjøpe det og ha hjulkrysset liggende i bilen. Et enkelt hjulkryss koster fra en hundrelapp og oppover, sier Sigmund Clementz i If.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Forbruker If