Hennessey Venom F5 har vært på hjemmebane, og der satt den ny banerekord. (Fotos: Hennessey)

Lynraske Venom F5 satte ny rekord på hjemmebane

Drøyt 150 kilometer fra Hennessey ligger racerbanen Circuit of The Americas, så det skulle bare mangle at hyperbilen Venom F5 Revolution hanket inn banerekorden. Se video av runden!


Å sette seg mål om å bygge en av de raskeste gatebilene verden har sett er en ting, men å faktisk levere er en helt annen sak. Tuningsspesialisten Hennessey har innfridd på begge områder.

Det Texas-baserte selskapet lager en gang iblant egne superbiler, og den nyeste heter Venom F5 Revolution og er et skikkelig monster.

Ambisjonen var ikke bare å lage en superbil som går lynraskt rett fram, men som håndterer det meste man slenger mot den. For å klare dette er hjertet en 6.6-liters V8 med doble turboer og vanvittige 1.817 hk, og de rettet også blikket mot 300 mph-grensen, over 483 km/t.

Det skal iallfall ikke stå på vekten, bilen veier inn til 1.360 kilo, mens 0-200 km/t flyr unna på 4,7 sekunder. Det er ganske sjukt.

Venom F5 sluker også svinger og bremser som et jagerfly på et hangarskip, for bilen generer opp til +1,59 G i svingene og -1,61 G under bremsing. Det gjorde den nemlig under et rekordforsøk på hjemmebane.

Utstyrt med gatelovlige Michelin Pilot Sport Cup 2 R-dekk og med Brembo-bremser kunne den sluke svinger og bremse fra nærmere 200 mph, 320 km/t.

Hennessey tok altså turen til Circuit of The Americas (COTA), hvor lynraske McLaren P1 blant annet hadde notert seg for en rundetid på 2:17,12 minutter.

Det var dog ikke rekorden for gatebiler, for den tilhørte Czinger C21 og lød på 2:11,33.

Heller ikke den klarte å motstå den giftige orkanen signert  Hennessey, som noterte seg for 2:10,90 rundt den 5,5 kilometer lange banen.

På den en kilometer lange rettstrekken kom Venom F5 Revolution opp i solide 311 km/t.

Dermed har Hennessey banerekorden for gatelovlige biler rundt COTA.

‒ Racing og livet handler ofte mer om reisen enn destinasjonen. Å se Venom F5 ta runderekorden for produksjonsbiler på hjemmebanen vår har vært en viktig del av reisen vår med F5, sier John Hennessey, selskapets grunnlegger og administrerende direktør.

‒ Vi gjør ikke disse tingene fordi de er enkle, vi gjør dem fordi de er vanskelige. Prosessen med å presse vår amerikanske hyperbil til det ytterste gjør teamet vårt av ingeniører, designere og teknikere bedre, samtidig som det leverer et forbedret produkt og opplevelse til våre kunder. Vi ser fram til å fortsette reisen og presse Venom F5 til å sette nye hastighetsrekorder i framtiden.

Revolution har i motsetning til sine Coupé-søsken blant annet en bakmontert karbonfibervinge i full bredde, en betydelig større splitter foran, en bakre diffuser og en takmontert sentral luftscoop som kjøler ned monsteret i motorrommet.

David Donohue, mannen bak rattet under rekordrunden og offisiell testfører, har da heller ikke mye å utsette på bilen.

‒ Etter å ha vært med på å utvikle Venom F5-revolusjonen, visste jeg at den var i stand til en rask tid, men når det gjaldt å presse bilen hardt, ble jeg imponert over dens fenomenale kraft og eksepsjonelle kjøreegenskaper. Det er ingen annen bil i verden som gir en så visceral og engasjerende kjøreopplevelse.

Han bør vite hva han snakker om, for så sent som i 2023 satte han ny rekord opp Pikes Peak.

Men den raskeste mannen rundt Circuit of The Americas er han ikke.

Den absolutte banerekord tilhører nemlig Valtteri Bottas, som i 2019 dundret rundt banen på 1:32,03 minutt. Men så satt han da også bak rattet på Mercedes’ Formel 1-bil, og denne var så rask at Lewis Hamilton ble verdensmester i en slik det året.

Men den bilen er alt annet enn gategodkjent, og her kan du bli med den aller raskeste slike rundt banen som ligger utenfor Austin i Texas.

Les også:

Debatt