Hipp hurra, Golfen runder 50 år! (Fotos: Volkswagen)

Gratulerer med 50-årsdagen, Volkswagen Golf!

Europas aller mest populære på fire hjul siden bilens fødsel i 1886 runder 50 år, folkebilen Volkswagen Golf. Her får du et gjensyn med alle åtte generasjonene.


Ok, du er helt sikkert nysgjerrig på hvor mange Golfer som faktisk er solgt siden den første ble presentert 29. mars 1974. Jo, det er intet mindre enn 37 millioner, og er ikke det imponerende har vi enda et tall som slår føttene under deg.

For hver dag som har gått i løpet av 50 år har 2.000 stykker fått nøklene til sin nye Golf. Jepp, flere tusen hver eneste dag.

Folkebilen det siste halve århundret runder altså den respektable alderen av 50 år, og selv om elbilfokuserte Volkswagen Norge har tatt livet av den folkekjære modellen lever den i beste velgående i utlandet.

Den har faktisk kommet opp i åtte generasjoner, og alderen har langt fra tatt knekken på bilen. For hver generasjon har tyskerne gjort den ung og viril igjen, og i dag er den like moderne som de fleste andre nye modellene som kommer på markedet.

Dette er altså bilen som tok over for den originale folkebilen, Bobla. Dermed gikk den også fra en rund bil til en firkantet en, og fra en bil med motoren bak til en med frontmontert tverrmotor. Dette hadde Volkswagen allerede startet med kort tid før gjennom blant annet Passat, men Golfen brakte denne løsningen inn i massemarkedet.

Det var nok som å hoppe etter Wirkola, for Bobla hadde lagt bak seg et salg på solide 21,5 millioner biler. Tyskerne garderte seg, og hanket inn en designlegende ‒ det var nemlig Giorgio Giugiaro som fikk oppgaven med å tegne denne. Det er mannen bak en rekke legendariske biler, som BMW M1, Audi 80 og plakatbiler som DeLorean brukt i «Tilbake til fremtiden» og Bond-bilen Lotus Esprit brukt i «Spionen som elsket meg».

Resultatet av en motor foran og et firkantet design så man umiddelbart, og i oktober 1976 rundet Golfen en million.

Volkswagen skrev følgende om den nye bilen i 1974:

«Golf tilbyr maksimal plass og sikkerhet. Den er kompromissløst rettet mot det praktiske. Den lave beltelinjen gir føreren god oversikt, og det skrånende panseret sørger for at veien rett foran kjøretøyet er synlig. Bakvinduet strekker seg godt ned, noe som gjør rygging mye enklere.»

Selv i dag følges dette Golf-prinsippet, noe alle generasjonene har gjort.

Eventyret startet i Volkswagen-fabrikken som ligger i Wolfsburg, og her er det til nå produsert mer enn 20 millioner Golfer. I tillegg er 17 millioner satt sammen på andre tyske fabrikker, samt i anlegg i Belgia, Brasil, Kina, Malaysia, Mexico, Slovakia og Sør-Afrika.

Den er altså en ekte globetrotter, og suksessen ligger i kombinasjonen tysk ingeniørkunst, teknologi og selvsagt pris.

Vi lar Volkswagen ta oss igjennom de åtte generasjonene, og her får du et innblikk i hvordan Golfen har endret seg med tiden og dermed holdt seg relevant.

Ja, foruten i Norge da.

Golf I – En refleksjon av framgang.

Akkurat som alle påfølgende Golf-generasjoner, var den 1. generasjonen også en refleksjon av den tekniske toppmoderne og gjeldende biltrender. Og det gjaldt ikke bare den geniale bruken av plass for tiden og bilens forhjulsdrift.

Med den første Golf GTI (1976) satte Volkswagen i gang den dynamiske utviklingen av kompaktklassen. Golf D (1976) og den senere Golf GTD (1982) sørget for dieselens gjennombrudd i kompaktsegmentet.

I 1979 lanserte Volkswagen Golf Cabriolet – for en periode den bestselgende kabrioleten i verden. Dette var som et friskt pust for denne kjøretøyklassen, som da allerede lenge hadde vært kjent som Golf-klassen.

Totalt 6,9 millioner enheter av den første generasjonen av Golf, inkludert alle derivater, ble solgt på alle kontinenter innen 1983 – Golf I viste seg dermed å være en verdig etterfølger til Beetle (Bobla).

Golf II – Milepælen.

Dagens Volkswagen-sjefsdesigner, Andreas Mindt, oppsummerer det viktigste øyeblikket i Golfens historie:

«Det var overgangen fra Golf I til Golf II. Volkswagens daværende sjefsdesigner Herbert Schäfer gjorde alt riktig der. Han moderniserte den andre Golfen, men beholdt DNA fra den 1. generasjonen. Denne broen er ekstremt viktig for Golfens historie. Golf har alltid vært en videreutvikling av denne originale modellen. Det er det spesielle med Golfen, og æren for dette tilhører Herbert Schäfer.»

Teknologier som kontrollert katalysator, ABS og firehjulsdrift fikk sin debut i Golf II. For første gang var denne Golfen også tilgjengelig som stasjonsvogn.

Totalt 6,3 millioner Golf II-biler ble bygget mellom 1983 og 1991.

Golf III – Sikkerhet først.

Fra august 1991 startet Volkswagen en ny æra av sikkerhet med Golf III.

Dette var produktlinjens første modell tilgjengelig med frontkollisjonsputer fra 1992, og store framskritt innen karosseridesign førte også til betydelige forbedringer i kollisjonsegenskapene.

En rekke av produktlinjenes milepæler er knyttet til Golf III, som hadde blitt bygget 4,8 millioner ganger i 1997 ‒ for eksempel den første 6-sylindrede motoren (VR6), cruisekontrollsystemet og de første sidekollisjonsputene.

Golf IV – Stilikonet.

Golf IV som ble presentert i 1997 anses i dag for å være et stilikon – uten tvil også på grunn av det faktum at den slo broen til Golf I fra 1974 med sine klare egenskaper og den slående C-stolpen design av produktlinjen.

Med Golf IV oppnådde Volkswagen en ny kvalitetsstandard innen segmentet. Parallelt bidro debuten til ESP ytterligere til å gjøre sikkerhet tilgjengelig for massene.

I 2002 presenterte Volkswagen også den sportsligste Golfen til dags dato på basis av 4. generasjon: R32 med en toppfart på 250 km/t. I 2003 var dette den første Volkswagen som fikk direkte girkasse (DSG).

Golf IV ble erstattet samme år etter 4,9 millioner bygde enheter.

Golf V – Klassegrenser opphevet.

Med sin enestående komfort var den femte Golfen – som ble lansert i 2003 – milevis foran mange konkurrenter i den øvre mellomklassen. Det samme gjaldt kvaliteten.

En verdi som understreket stabiliteten til den lasersveisede kroppen var økningen på 35 prosent i torsjonsstivhet. For første gang var det også opptil åtte beskyttende kollisjonsputer om bord.

I tillegg imponerte Golf V, som hadde blitt bygget 3,4 millioner ganger i 2008, med en ny fireleddet bakfjæring, bi-xenon-frontlykter og den første 7-trinns DSG.

Golf VI – Høyteknologisk kompaktklasse.

Innen utgangen av juli 2012 hadde ytterligere 3,6 millioner Golfer blitt produsert på bare fire år på grunnlag av 6. generasjon som ble introdusert i 2008. Og sikkerheten tok nok en gang et stort sprang framover: Det igjen lasersveisede karosseriet var så stabilt at den fikk maksimalt 5 stjerner med glans i Euro NCAP kollisjonstesten.

Nye teknologier som Light Assist (avansert fjernlyskontroll), Park Assist, Hill Start Assist og adaptiv chassiskontroll (DCC) gjorde 2009 «World Car of the Year» til en av de mest avanserte kompaktbilene i sin tid.

Golf VII – Mindre vekt, mindre forbruk.

I september 2012 feiret Volkswagen verdenspremieren på den sjuende Golfen. Vekten ble redusert med opptil 100 kilo sammenlignet med forgjengeren, noe som gjorde at drivstofforbruket også ble redusert med opptil 23 prosent.

Nye teknologier som det automatiske bremsesystemet for kollisjon, adaptiv cruisekontroll og frontassistent inkludert City Emergency Braking System avrundet utvalget av hjelpesystemer.

I 2014 satte Volkswagen kursen mot epoken med elektrisk mobilitet med den nye e-Golf. Totalt ble det produsert 6,3 millioner Golf VII-biler frem til 2019.

Golf VIII – Den progressive moderne tid.

Volkswagen presenterte Golf VIII i oktober 2019. Med sine nye mild og plug-in hybrid-drev elektrifiserte den kompaktklassen. Og som en av de første kompakte bilene, muliggjorde den assistert kjøring ved hjelp av Travel Assist.

Til og med innstegsversjonen i dag har funksjoner som Lane Assist, Front Assist, LED-frontlykter, LED-baklysklynger og automatisk klimaanlegg om bord som standard.

I kombinasjon med den valgfrie adaptive chassiskontrollen DCC og kjøretøydynamikkmanageren, oppnår Golf VIII også en enestående spredning mellom komfort og dynamikk i denne klassen.

Mer enn én million enheter er solgt så langt.

Nåtiden.

I 2024 har den nye evolusjonsfasen av 8. generasjon kommet. Nye Golf imponerer med neste generasjons infotainmentsystem, et mer intuitivt betjeningskonsept, et skarpere design foran og bak samt effektive drivsystemer.

Disse inkluderer plug-in hybrid-drev med økt helelektrisk rekkevidde på betydelig mer enn 100 kilometer. En opplyst Volkswagen-logo pryder også fronten for første gang i en Golf.

I tillegg gjør den nye Golfen med stemmestyring og den AI-baserte chatboten ChatGPT nok en gang tekniske innovasjoner tilgjengelig for massene.

Gratulerer med dagen!

Så selv om du ikke ser den helt nye utgaven som faktisk fungerer som en ren elbil i hverdagen på norske veier, lever Volkswagen Golf i beste velgående et halvt århundre etter at den debuterte.

Som en av de mest moderne 50-åringene, og iallfall den aller mest populære 50-åringen på fire hjul.

Les også:

Debatt