Kia Sportage har rundet 30 år, og har gått gjennom fem generasjoner. (Fotos: Kia)

Kias store suksess runder 30 år

I 1993 lanserte Kia en modell som skulle bli svært medvirkende til å gjøre bilmerket til hva det er i dag.


Høsten 2021 var en ganske så hendelsesrik en for Kia ‒ og Kia Norge. For ikke bare hadde bilmerket på gang en helt ny elbil, selveste EV6 som noen måneder senere skulle bli kåret til årets bil i Europa ‒ den nest tyngste bilprisen som deles ut.

Men de hadde også på gang en ny generasjon av en gammel traver. En viktig sådan.

Det var nemlig duket en 5. generasjon av Kia Sportage, og for aller første gang hadde også det koreanske merket laget en egen Europa-versjon. Ja, en ladbar hybrid. Og det var kanskje ikke så overraskende at de satset såpass.

På begynnelsen av 1990-tallet var Kia noen år ut i samarbeidet med Ford, som på sin side hadde en stor eierandel i Mazda og samarbeidet tett med det japanske merket.

Allerede på andre halvdel av 1980-tallet kom Kia med flere Mazda-baserte modeller, og i 1992 åpnet det koreanske merket også sin første forhandler i USA. Det var nye tider, og en ny spennende modell var på gang ‒ nemlig en potensiell storselger gjennom en kompakt SUV.

Allerede for 30 år siden begynte SUV-modellene å utfordre de vanlige personbilene, og med god hjelp av Mazda hadde Kia en svært lovende kompakt modell på gang ‒ Kia Sportage som debuterte i Seoul juli 1993.

Bilen kom ikke som en stor overraskelse, for allerede under Tokyo Motor Show i 1991 dukket Sportage opp som konsept, og den gang rettet imot et noe ganske uvanlig og ukjent segment ‒ «Urban SUV».

Kias plan var nemlig at også de i storbyer skulle få et rimelig SUV-alternativ, en kompakt, praktisk bil som kunne brukes til mange forskjellige oppgaver og egnet for bruk i en rekke miljøer. De traff blinken, for å si det slik.

For denne modellen skulle rett og slett overta tronen som Kias aller mest solgte bil, og den historiske hendelsen skjedde i 2016 da den passerte Kia Rio i salgstall.

Bare 1. generasjon Kia Sportage, som den gang altså var en litt uvanlig bil, endte opp med et salg på rundt en halv million eksemplarer. Men det skulle altså bli mange flere.

Bare to år etter at den passerte Rio kløv den forbi en annen stor milepæl, nemlig formidable 5 millioner eksemplarer. Spoler vi fram til nåtiden og 30 år etter debuten er det produsert mer enn 7 millioner av den populære SUV-modellen.

‒ Kia Sportage var et banebrytende produkt fra dag én, sier Tae-Hun (Ted) Lee, Senior Vice President og sjef for Global Operations Division.

‒ I løpet av de 30 årene har den vært tro mot sin revolusjonerende opprinnelse, den har ført banebrytende sikkerhet, ytelse og design til sjåfører over hele verden.

1. generasjonen Sportage ble produsert i akkurat 10 år, og inkluderte etter hvert både automatgir og Karmann-utgaver. Sistnevnte grunnet fabrikken den ble laget på her i Europa ‒ det var nemlig tyske Karmann som satte disse bilene sammen.

I august 2004 ble 2. generasjon avduket under Paris Motor Show, før 3. generasjon ble vist fram på Genève Motor Show i mars 2010. Denne var også så miljøsnill at tyske TUV Nord ga Sportage sitt høyeste miljøsertifikat, men det var ikke denne som sørget for å gjøre modellen til Kias aller mest populære gjennom tidene.

4. generasjon var nemlig klar i starten av 2016, etter først å ha blitt vist fram under Frankfurt Motor Show i september 2015.

Hvor moderne denne var viser noe så enkelt som mobil-tilkobling. For Sportage åpnet for både Apple CarPlay og Android Auto, og en slik helgardering var ikke hverdagslig for sju år siden. Ja, selv bare for et par år siden kom det nybiler som ikke støttet begge systemene.

Da er vi over på dagens Sportage, som ble vist under bilutstillingen i München september 2021 ‒ så ja, ikke optimal timing midt i korona-pandemien.

Det stoppet dog ikke Sportage, som kun i Europa endte på drøyt 136.000 solgte biler bare i fjor, og den aller nyeste generasjonen har også innkasserte flere nasjonale årets bil-priser og altså rundet formidable 7 millioner eksemplarer.

I løpet av de 30 årene har den også vært brukt i rally, og satte faktisk en rekord da den som første noensinne fullførte Dakar-rallyet i 1993 og Baja 1000 i 1995.

Da er det på tide å se på bildene av de fem generasjonene, for det er litt morsomt å se hvordan bilen har endret seg i løpet av 30 år. Ja, akkurat som mennesker jo også gjør. 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Featured Kia Kia Sportage