Kvinnene har for lengst inntatt det som tidligere var kjent som de mannsdominerte bensinstasjonene. Her får salgssjef Anette Linløkken (t.v.) og HR-direktør Nina Sandsbråten omvisning på Circle K Bjerke av stasjonssjef Trine Isaksen. (Fotos: Terje Borud, Circle K/ Pressenytt)

Den «siste» mannsbastion har falt

Det var et sted der menn kunne samles og slenge med leppa, men nye tider har innhentet bensinstasjonene. Nå er det full likestilling også langs veien.


Nå er ikke bensinstasjoner det de en gang var. I gamle dager luktet det bensin, det gikk i olje og tennplugger ‒ og det sto en kanskje ikke helt nystriglet fyr bak disken. Og melken, ja den måtte du i butikken for å kjøpe.

Slik er absolutt ikke dagens bensinstasjoner. Ja, til og med navnet bensinstasjon er historie.

Circle K er arven etter Norol, som etter hvert skiftet navn til Statoil før det ble solgt ut av landet og fikk dagens navn. De kaller sine 456 norske stoppesteder for fylling av både tank, batteri og mage for energistasjoner.

Av disse er 259 bemannede stasjoner, men ikke tro at de følger det gamle uttrykket bokstavelig og kun ansetter menn. For kvinnene har faktisk «kuppet» denne mannsbastionen.

En som vet alt om det er stasjonsleder ved Circle K Bjerke i Oslo.

– Jeg har hatt flere kvinner som ledere, og slik fikk jeg øynene opp for mulighetene for å gjøre karriere her, sier Trine Isaksen.

‒ I dag gjenspeiler stasjonen lokalmiljøet vårt og kundene våre. Her finner du både kvinner og menn, gutter og jenter, fra alle verdens kriker og kroker. Jeg synes det er utrolig bra.

Når vi skriver kuppet så gjør vi det selvsagt i beste mening. Men tallene taler sitt klare språk ‒ kvinner utgjør nå litt over halvparten av medarbeiderne ved Circle K Norges mange stasjoner. 

I tillegg er over 40 prosent av stasjonene ledet av kvinner, kan Circle K opplyse. 

– Det er bra! sier Isaksen.

– Vi trenger både kvinner og menn på stasjonene våre. Fremdeles er det noen få kunder som kommer inn og spør om å få hjelp av en mann, men det skjer stadig sjeldnere. I dag skjønner de fleste at kjønn ikke avgjør hvor flink du er til å bytte vindusviskere.

Og kvinnene har overtaket på flere felt.

For Nina Sandsbråten, HR-direktør i Circle K Norge, smeller like godt av en skikkelig gla’nyhet på kvinnedagen.

– På våre egeneide stasjoner er faktisk tre av fem stasjonsledere kvinner, mens andelen er litt lavere ved franchisestasjonene som i mange tilfeller eies og drives av selvstendig næringsdrivende, sier Sandsbråten.

‒ I denne gruppen er jo menn i flertall også ellers i samfunnet. En av tre franchisetakere hos oss er kvinner, og vi tar gjerne imot enda flere, sier hun.

HR-direktøren understreker at det er svært viktig at selskapet og stasjonene gjenspeiler samfunnet for øvrig.

Og det skal ikke stå på talentene heller, for hvert år får utvalgte medarbeidere tilbud om toårig, gratis lederutdanning i regi av Circle K.

Blant de 200 som har fullført talentprogrammet siden 2004, er 131 kvinner, opplyser Circle K.

– De beste arbeidsplassene er de som passer for alle, og vi er veldig glade for at stadig flere kvinner ønsker å jobbe i vår bransje og på våre stasjoner, sier Sandsbråten.

‒ På stasjonen skjer det alltid mye. Her er det varierte arbeidsoppgaver, og du får plass og tillit til å vokse og utvikle deg som fagperson og menneske.

Hun tror stasjonenes endrede rolle og funksjon er én av forklaringene på at kjønnsbalansen har blitt bedre.

– Før lå gjerne stasjonene knyttet til et verksted, der folk kom inn for å få service på bilen sin som før også var mannsdominerte yrker. I dag er stasjonen et sted du handler, tar en kaffekopp eller spiser middag, samtidig som du lader bilen, fyller tanken, får byttet vindusviskere eller vasket bilen, sier Sandsbråten.

Og hun påpeker også at tradisjonelle kjønnsroller blir mer og mer visket ut, og det gjør at det er mindre forskjell på hvilke yrker vi velger.

Men alt er ikke i balanse når det kommer til bilbransjen.

Ifølge Utdanning.no er kun 2 prosent av landets bilmekanikere kvinner, og blant bilpleiere er kvinneandelen på 17 prosent. Samtidig er 65 prosent av alle butikkarbeidere kvinner.

På ledernivå uansett bransje ligger kvinneandelen på 35 prosent, så her viser det som en gang var kjent som bensinstasjoner vei. Og ja, også tidligere kjent som en mannsbastion.

Les også:

Debatt

Les mer om:

Circle K