Xpeng er et av flere kinesiske merker som har etablert seg i Norge, og har dermed slått følge med merker som Nio, BYD, Maxus, Voyah, Hongqi og Seres. Sistnevnte leverte for øvrig nylig sin aller første Seres 5 her i Europa, og det skjedde i Bergen.
Og Xpeng har virkelig vært på hugget, og har allerede på plass G3, G3i, P7 og den ferske P5-modellen. De har rundet godt over tusen biler med norske skilt, så det har vært en ok start for det hardtsatsende merket.
-->
De holder altså hus i verdens største bilmarked, og en annen gruppe som satser hardt i Kina er Volkswagen-gruppen med merker som Volkswagen og Audi. Og de finjusterer nå satstingen ved å inngå to nye avtaler.
Volkswagen-merket med en ny teknologisk rammeavtale med Xpeng, mens Audi har signert et strategisk memorandum med sin kinesiske joint venture-partner SAIC som utvider det eksisterende samarbeidet ytterligere.
SAIC er den største av de fire nasjonale bilprodusentene i Kina, og de tre andre er Dongfeng som blant annet står bak Voyah-merket, FAW-gruppen og Changan. SAIC er som Dongfeng også på plass i Norge, og det gjennom merkene Maxus og MG.
Begge de to nye avtalene legger til grunn en framtidig felles utvikling av nye lokale plattformer for neste generasjon av intelligente, fullt tilkoblede kjøretøy, og dette skal også føre til nye Kina-spesifikke modeller.
Volkswagen-merket avtale med Xpeng som konkret åpner for en felles utvikling av to elektriske VW-modeller for mellomstørrelsessegmentet i det kinesiske markedet. Disse basert på den kjente MEB-plattformen til den tyske gruppen, og bilene skal etter planen rulles ut allerede i 2026.
‒ Lokale partnerskap er en viktig byggestein i Volkswagen-konsernets «i Kina for Kina»-strategi. Vi akselererer nå utvidelsen av vår lokale elektriske portefølje og forbereder oss samtidig på neste innovasjonstrinn, sier styremedlem Ralf Brandstätter i Volkswagen.
‒ Med Xpeng har vi nå en annen sterk partner som er en av de ledende produsentene i Kina på viktige teknologiområder.
Her er det den ferske avdeling Volkswagen Group China Technology Company (VCTC) som blir utviklingspartner til Xpeng, og dette er konsernets største utviklingssted utenfor Wolfsburg.
På samme tid kjøper konsernet seg inn i Xpeng som ble grunnlagt så sent som i 2014, og som har en rekke store eiere som gigaselskapene Xiaomi og Alibaba. Volkswagen-gruppen skal investere rundt 700 millioner dollar i det kinesiske merket, og vil med det sikre seg rundt 5 prosent av aksjene.
Som takk får også den tyske gruppen plass i Xpengs styre som observatør.
‒ Volkswagen-gruppen og Xpeng bringer begge svært komplementære styrker inn i dette langsiktige strategiske partnerskapet, sier He Xiaopeng, styreleder, administrerende direktør og storaksjonær i Xpeng.
‒ Vi vil dele Smart EV-teknologier og design- og ingeniørevne i verdensklasse med hverandre og lære av hverandre. Siden grunnleggelsen av Xpeng har vi utviklet fullstack-teknologier fra EV-plattform til tilkoblingsmuligheter og ADAS-programvare internt. Vi er glade for muligheten til å bidra med vår ekspertise til det strategiske partnerskapet og skape verdier for Xpeng og våre aksjonærer.
Her er et glimt av framtiden med de kommende modellene Volkswagen ID.7 og Xpeng G6:
Audi på sin side vil altså samarbeide enda tettere med SAIC, og dette skal blant annet resultere i fullt tilkoblede elbiler som tilbys i premiumsegmentet. Planen er å starte i et segment der Audi ennå ikke har biler i Kina.
‒ Audi har en sterk plan for elektrifisering for verdens største bilmarked. Dette trinnet markerer den systematiske fortsettelsen av denne planen, sier Jürgen Rittersberger, et styremedlem i Audi.
‒ Etter de to første vellykkede årene med samarbeid, styrker vi nå vår langsiktige satsing på SAIC. Vårt mål er å i fellesskap utvikle neste generasjons premium ICV raskt og effektivt «i Kina for Kina». Enda tettere samarbeid med en lokal partner som SAIC støtter Audis ambisjon om å skape et premiummarkedssegment for helelektriske og fullt tilkoblede biler i Kina.
Både Volkswagen og Audi er godt i gang med sin satsting på elbiler, og det inkluderer her hjemme Volkswagens ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz samt Audis Q4, Q8 og e-tron GT.
Les også: