Vil ha ladestasjoner utformet som bensinstasjoner

NAF mener at de som setter opp ladere må begynne å tenke på helheten rundt tilbudet.


Det bygges stadig nye ladere rundt om i landet, og blant annet har Circle K nylig satt i gang bygging av ladere tilknyttet knutepunktet Ål i Hallingdal. Der skal det i første omgang komme to 50 kW-ladere og to 150 kW-ladere, og totalt åtte ladeplasser.

Det er selvsagt positivt, men NAF mener nå at det er og kommer så mange elbiler på de norske veiene at utbyggerne må begynne å tenke på ladestasjoner som bensinstasjoner.

‒ Skal folk oppleve elbil som et godt alternativ, må det bli enklere og mer komfortabelt å lade bilen, understreker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

‒ Folk vil ha et servicetilbud og litt komfort når de lader. Noe så enkelt som et tak over ladestasjonen bør være et minstekrav.

Det finnes allerede stasjoner for elbil-lading som ligner på stasjoner for drivstoff-fylling, og NAF peker på «drømmestasjonene» Circle K Kongsbergporten og Shell på Klett sør for Trondheim.

Der er laderne plassert som bensinpumpene, nemlig under tak. Og stasjonene byr på både mat, kaffe, toaletter og vindusvask ved «pumpa» ‒ akkurat som andre bensinstasjoner.

‒ Det må bli slutt på det at elbilister må ut å starte laderen i regn og vind uten tak over hodet, og uten mulighet til å kjøpe seg en kopp kaffe, sier Sødal.

At stadig flere velger elbiler når de kjøper ny bil viser den seneste statistikken. I august var nemlig 7 av 10 nyregistrerte biler helelektriske. I løpet av årets åtte første måneder har det blitt registrert over 66.000 nye elbiler, noe som ifølge OFV er en økning på 72,5 prosent fra samme periode i koronaåret 2020.

NAF mener at dette også øker forventningene til å kunne lade bilen på et sted hvor det også finnes andre tilbud.

‒ Folk tar ikke til takke med en lader som er plassert sammen med konteinerne bak et næringsbygg lenger. De vil ha muligheten for en matbit, toalett og kanskje til og med en lekeplass til barna, mener Sødal.

En annen utfordring med lading av elbiler er prisstrukturen, for de enkelte ladeoperatørene tar betalt etter ulike modeller. Enkelte tar betalt per minutt, andre per minutt og kilowatt-time og noe for kilowatt-time.

I tillegg er der også vanskelig å få oversikt over prisene på ladeplassen.

‒ Vi mener at kilowatt-time er det nye litersmålet. Da må det være det ladeoperatørene tar betalt for, sier Sødal.

‒ Her kan også ladeoperatørene lære av bensinstasjonene. Prisen på diesel og bensin formelig lyser mot en langs veiene, mens hurtigladeprisene enn så lenge er en vel bevart hemmelighet.

En annen utfordring for de som lader på veien er kaotiske køer under store utfartsdager. Det er sjeldent noe organisert køsystem, og det har kommet mange rapporter om hard kamp om laderne.

Dette kan løses ved å utforme ladeplassene som en tradisjonell bensinstasjon, tror automobilforbundet.

‒ Alle kjenner systemet på en bensinstasjon. Derfor vil det gå smidigere på de dagene det er høy trafikk, mener NAF-rådgiveren.

Ål er altså et godt eksempel på at det bygges nye ladeplasser, men denne utbygningen sliter med å matche farten rundt nye elbiler. I 2017 var det 13 elbiler per ladepunkt, og nå viser SSB-tall at dette har gått opp til 19 elbiler per ladepunkt.

‒ Staten må ta grep så dette tallet ikke vokser. Det er for få hurtig- og lynladere. Fremdeles er noen deler av landet som sorte hull når det kommer til elbil-lading, sier Nils Sødal.

‒ NAF har beregnet at det er et behov for over 3.000 ladepunkter de nærmeste årene, avslutter han.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter