Vi har sett litt nærmere på Polestar 6, Xpeng G9, Lotus Eletre, Fisker Ocean, Nissan X-Trail og Alfa Romeo Tonale – bare for å velge ut noe av alt det nye som ble presentert på OMS 2022.
Oslo Motor Show har fornyet seg hvert år, noe som også har gjort sitt til at de har satt ny publikumsrekord alle årene minus ett. I år ble en ny grense passert, for drøye 53.000 løste billett til årets store show på Lillestrøm.
En grunn til den nye rekorden kan muligens forklares med en enda større satsting på nye biler, og en rekke bilmerker fant veien til årets norske motorshow og viste fram nye biler. Vi sjekket ut seks av disse.
-->
Vi startet dagen på OMS da dørene åpnet for pressen og utstillerne noen timer før dørene åpnet for publikum, for tidlig på fredagen ble Polestar 6 som skal komme på markedet i 2026 avduket.
Polestar 6 er en lekker og stram 2+2 roadster der de to bakerste setene er laget for folk som er under 160 centimeter lange.
for Polestar er det veldig sentralt at materialene som brukes er gode, solide og bærekraftige med tanke på produksjon og på gjenbruk. Men jeg tror ikke så mange gjetter prisen på Polestar 6 ut fra interiøret. Eller var det første du tenkte da du så bildet over her at dette er nok en bil til et par millioner?
I fronten ser man noen av de samme designtrekkene som man finner på Polestar 5, der Thors Hammer-lyktene har delt seg og blitt til Polestar sin lyktesignatur. Smart Zone har blitt en del av designet, for det skal ikke skjules at bilen er proppfull av teknologi.
De som har sett denne med drone og dronegarasje… beklager, men det var bare et mediestunt, den kommer ikke med drone og dronegarasje, skjønt, til 2 millioner burde man kanskje nesten forventet at det var inkludert?
Man får 800V batteriteknologi, og Polestar vil at rekkevidden skal være 610 kilometer eller mer, men vil ikke si hvor mye batteri de skal ha inn i bilen riktig enda.
At man skal ha 650 kW og 900 Nm fra motorene er derimot bestemt, og målet er at 0-100 km/t skal ta 3,2 sekunder eller mindre.
Vi får håpe at noen Polestar 6 finner veien til Norge også, selv om vi som regel ikke er flinkest til å kjøpe roadstere til et par millioner. På bildet over er det Conny Blommé, Design Manager i Polestar, som forklarer designet på Polestar 6. Etter vår mening et meget lekkert design.
I videoklippet over her kan du få se litt nærmere på Polestar 6 og de andre nyhetene som vi tar for oss i denne saken.
Xpeng hadde med sin G9 som de ikke vet prisen på riktig enda, annet enn at den skal bli konkurransedyktig. I så måte er det jo spennende at BYD Tang nevnes som en av konkurrentene, for luksusnivået er et solid hakk høyere i G9, men så har den 5 seter og over 600-liters bagasjerom.
Noe som skiller G9 vesentlig fra alle sine konkurrenter er at den kommer med 800V batteriteknologi og opp til 300 kW ladehastighet. Så rask lading kan ingen av konkurrentene skilte med, selv om Nio ES8 har mulighet for «Battery as a Service» og bytte av batteripakken på 5,5 minutter.
Skinnet i setene i Xpeng G9 er knalldeilig, og fotskammelen som man kan hente fram på passasjersetet mistenker vi gjør en hvil svært så fristende, kanskje med massasje og litt ventilasjon?
Stilig førermiljø der du har mye av alt… plass, komfort, skjermer, lademuligheter og rom til å legge saker og ting oppi.
Bakseter med meget god benplass, og bra hodeplass, og god komfort. Massasje og varme finner man her også.
I topputgaven skal man kunne flytte baksetene noe fram/tilbake elektrisk, noe som gjør at man kan ofre noe av den ekstreme benplassen for å få enda flere liter baki det gigantiske bagasjerommet.
I Xpeng G9 har man ikke to ekstra seter lengst bak, men et bagasjerom på over 600 liter.
Hengerfestet er ikke tilfeldig, for det blir mulighet for hengerfeste, og det blir minimum 1.500 kilo man kan trekke med seg, men den prosessen er ikke helt sluttført, så det kan bli mer vekt enn 1.500 kilo.
Det får tiden vise, for bilen kommer i salg i Norge fra andre kvartal 2023, til en «konkurransedyktig pris» vi ikke aner noe om enda, og med levering høsten 2023.
Du trodde kanskje vi ikke sjekket om den hadde frunk? Det har den, over 70 liter plass under panseret. Og taklast er inntil 75 kilo.
Vi gleder oss til å prøve Xpeng G9 når det blir mulig etter hvert, for dette virket som en utrolig komfortabel luksus-SUV som gjør at jeg kan huke av på listen over «ønsker om neste elbil» i alle boksene jeg har på min liste, men har vel en mistanke om jeg neppe har råd til den.
Neste nyhet ut var Lotus sin Eletre, en superbil elbil med 905 hk, 985 Nm, 0-100 km/t på 2,95 sekunder, maksfart på 265 km/t, rekkevidde på omkring 600 kilometer og 800V batterisystem som gir raskere lading.
Her var det mye som vekket mitt «vil ha begjær» – både designmessig, men også i forhold til alt den lover av ytelser.
Synes du felgene ser litt heftige ut? Det var de utvilsomt! Foran sto bilen på 275/35 R23 og bak 315/30 R23 – lekkert, men sikkert ikke helt gratis.
Et førermiljø som preges av Alcantara og skinn, seter som ser fantastiske ut og alt med elektrisk justering. Man får bare lyst til å sette seg inn og dra av sted på tur.
Karbon, eller karbon-look i mange detaljer, men vi undrer oss kanskje litt over den liggende skjermen – ser ut som om noen har glemt igjen en iPad på dashbordet, og er spent på hvordan det vil fungere med sterk sol ned fra frontruta i 12-tiden en varm sommerdag.
Digger de smale integrerte skjermene som bare er en helt naturlig del av dashbord-designet. De trenger man mest sannsynlig svært sjelden ettersom man har head-up display. Snasent ratt!
Selv baksiden av forsetene er stilig designet, og bak finner man to stoler og et solid armlene med koppholdere og en skjerm der man nok får lov til å styre en del ting i bilen.
Når du har et detaljnivå i døra til baksetet som dette, så lover det godt for hvor gjennomtenkt bilen er. «Attention to detail» er sjelden et dårlig tegn.
Setene i baksetet hadde også elektrisk justering, og mest sannsynlig en del komfortfunksjoner. Ikke dagligdags med sportsseter i baksetet.
Lotus Eletre har en bakende som preges av ulike spoilere i tak og på bakenden, samt kanaler der luften kan bevege seg uten å måtte dra rundt hele bilen.
Vi spurte om denne kunne ha hengerfeste, og det hadde den, den kan trekke hele 2.250 kilo på hengerfestet sitt, og taklast kan man også ha.
Et romslig og lekkert bagasjerom, med et finurlig «tungt gulv», noe du merker når du vil kikke på den begrensede plassen under gulvet som kan få plass til en ladekabel. Kan det være ekstra støydemping som gir tyngden i gulvet?
Sportsstolene i baksetet kan naturlig nok ikke legges ned, men bagasjerommet er ikke akkurat lite. Med knappene på høyre side kan du heve/senke bilen, noe som betyr at den har luftfjæring som nok har både komfortinstilling og en langt strammere sportsinstilling.
Er det vakkert at alt slutter her bak på en noe vilter og småvill måte? Det kan man nok diskutere fram og tilbake, direkte ryddig kan man kanskje ikke kalle designet bak, men funksjonelt og til dels heftig er det.
Lotus skal åpne sitt eget utsalg i Oslo, men ellers i landet skal de samarbeide med ulike forhandlere, så får vi se med tiden hvem det blir.
Uansett mistenker vi at det kommer til å rulle en del Lotus Eletre på norske veier etter hvert.
Prismessig starter Lotus Eletre rett under 900.000 kroner, men vi mistenker at listene over deilig ekstratustyr er litt lange, litt som hos Porsche, og at prisen derfor fort kan havne rundt 1,2-1,3 millioner.
Ekstrautstyret på denne bilen som var utstilt på Oslo Motor Show var: 4-seters konfigurasjon, sidespeil med kamera, KEF-stereo med 23 høyttalere, karbonkeramiske bremser, karbonpakke, aktiv spoiler bak, grå diamantkuttede felger 5 eiker og 23 tommer, panoramatak, elektrisk hengerfeste og takstativ.
Sånt utstyr er jo ikke gratis.
Fisker Ocean er det et par tusen i Norge som har bestilt, og om ikke alt for lenge vil de få sine biler som prismessig starter på smått utrolige 372.000 kroner.
En pris det er litt vanskelig å begripe seg på når man ser bilen live. Men så fikk vi også se en prototype av Fisker Ocean Extreme på Oslo Motor Show, som koster fra 625.000 kroner.
Det er Fisker Ocean Sport som koster fra 372.000 kroner, og den har fremhjulstrekk, en WLTP-rekkevidde på 440 kilometer, og naturlig nok et noe lavere utstyrsnivå.
De andre versjonene av Fisker Ocean heter Extreme, Ultra fra 510.000 kroner og One fra 625.000 kroner, og har alle firehjulstrekk og en rekkevidde på over 600 kilometer.
Den som er over middels våken vil se at det kan se ut som om bilen ikke har vinduer, men den har noe som heter California Mode, og da rulles alle ruter ned, noe vi vel ikke kan huske å ha sett i en bil før?
Her ser man at selv den vesle ruta bakenfor bakdørene åpnes i California Mode.
Den veldig lange skjermen på 17,1 tommer kan også være i liggende posisjon. Mannen fra Fisker måtte koble på datamaskinen så bakluka skulle åpnes helt opp, så vi kunne få se på bagasjerommet. Dette var en prototype, noe du kan se i filmklippet som ligger noe lenger opp her.
Romslig bagasjerom, og helt ok med plass under gulvet.
Vi ble ganske raskt henvist til nettsidene for å finne informasjon da vi stilte en del spørsmål, men der fant vi ikke noe informasjon om en eventuell frunk, hengerfeste eller taklast.
Det var noe hektisk på standen fordi Oslo Motor Show hadde åpnet sine dører for publikum, og de oransjekledde hjelperne på standen skulle få opplæring om bilen.
I utstyrsnivå Extreme og One kan man aktivere noe som heter Limo Mode, og da får de som sitter bak mulighet til å styre med musikkanlegget og klimaanlegget med skjermen som man har i midtarmlenet bak.
Under lokket foran skjermen i midtarmlenet har man koppholderne.
Ettersom det er solgt 2.000 Fisker Ocean til Norge blir denne snart å se på norske veier.
Nye Nissan X-Trail var også på Oslo Motor Show, her utstilt som e-Power med e-4orce 4×4 med 210 hk og et forbruk på blandet kjøring på 0,63-0,67 liter på mila.
e-Power vil si at bilen drives framover av en elmotor, men den har et lite batteri, og en bensinmotor som går jevnt og rimelig for å konstant lade opp batteriet. Den store fordelen med dette systemet merker man mest i by, der bensinmotoren ofte slår seg av fordi batteriet er fullt, og man får kjøre en stund på batteriet alene i lavere hastigheter.
I byer kan man da komme ned i et forbruk rundt 0,52-0,56 liter på mila, mens man på motorveikjøring i høye hastigheter, eller i klatring opp fjellveier, må regne med et forbruk opp mot 0,78-0,82 liter på mila.
Komfortnivået har nok aldri vært høyere i en Nissan X-Trail, og plassen er meget god i forseter og i baksetene på rad 2. Man kan også få denne som 7-seter der de to bakerste setene er beregnet for folk under 160 centimeter.
Man kan også få X-Trail som mildhybrid med 2WD, og da starter prisen på 524.569 kroner med utstyrsnivå Acenta. Bilen på Oslo Motor Show starter på 723.605 kroner, og hadde naturlig nok utstyrsnivå Tekna, som er det høyeste utstyrsnivået for X-Trail.
90 graders åpning av baksetedøren forenkler inn- og utstigning fra baksetet, så lenge man ikke har en bil ved siden av som står for nærme.
Selv i en stor bil som nye Nissan X-Trail er det liten tvil om at komforten i baksetet er langt høyere i yttersetene enn i midten bak. En løsning som har mer fokus på gjennomlasting enn komfort for den som eventuelt må sitte i midten baki der.
Stort og romslig bagasjerom med fleksibel gulvløsning, eller eventuelt et par ekstra seter helt bakerst, det kan man velge selv ut fra hva man har mest bruk for.
Nissan X-Trail er på vei ut til forhandlere i Norge, og noen har allerede fått dem inn i butikk, så om den ikke har dukket opp hos din lokale forhandler, så drøyer det nok ikke så lenge før du kan svinge innom og se nærmere på nye Nissan X-Trail.
Ettersom prisene er klare kan den naturlig nok bestilles.
Alfa Romeo Tonale har dukket opp hos en del forhandlere med en litt liten 160 hk mildhybrid motor. En lekker og ikke alt for stor SUV som vi har en sterk mistanke om at er meget trivelig å kjøre med.
På nyåret kommer det en ladbar hybrid som tilbyr 280 hk og en elektrisk rekkevidde på 69 kilometer, 0-100 skal ta 6,2 sekunder og den får Q4-systemet til Alfa Romeo som gir 4×4.
Er man litt over middels glad i å kjøre bil får man jo bare lyst til å sette seg i et deilig sportssete fra Alfa Romeo.
Et lekkert sportsratt, lekre former og to gode skjermer preger førermiljøet som man nok vil oppleve som sportslig og stilig. Start/stopp-knapp på rattet er aldri feil, og vrihjulet for kjøremodus finner man til høyre for rattet i midtkonsollen. Lekre girpadler bakom rattet.
Lekre baklykter med 3D-dybde, de hadde nok stått på litt lenge uten at bilen var koblet til strøm, så bagasjelokket ville ikke åpne seg, og like etter slukket infotainmentskjermen ned fordi 12V batteriet var tømt… men vi skal komme sterkere tilbake med mer bilder av denne Alfa Romeo Tonale etterhvert, og en test av bilen når den kommer som ladbar hybrid.
Svinger du innom din nærmeste Alfa Romeo forhandler er det ikke umulig at de har en Tonale med mildhybridmotoren du kan få se nærmere på.
Over hos Nybiltester kan du også lese om de store attraksjonene og få et lite overblikk over utstillingen.