Vi sjekket ut nye Toyota C-HR

Vi tok turen til Hamburg for å se på den helt nye Toyota C-HR, det kan se ut til at den kommer til Norge med 2-liters hybrid med AWD-i og senere som en ladbar hybrid med 66 kilometer elektrisk rekkevidde.


Toyota C-HR var en bil der designerne hos Toyota i Europa fikk lov til å leke seg og ha det moro da de skulle lage en Coupé High Rider – derav C-HR, og det er liten tvil om at dette spenstige designet er noe som videreføres i den nye Toyota C-HR som er laget i Europa for Europa.

Når en bil får litt færre og renere linjer, så blir den ikke mindre kul, men oppleves kanskje et hakk mer eksklusiv og lekker. Et eksempel er at bakdøra sine linjer går tilbake til der baklykta starter.

Baklykta er også lang og lekker, og deles kun opp fordi man skal kunne få opp bakluka til bagasjerommet.

Stramme, klare, kraftige linjer gir C-HR personlighet, samtidig som man ser at den er laget med utgangspunkt i forrige C-HR.

Det som føltes mest gammeldags med forrige Toyota C-HR var interiøret, nå drar man interiørdesignet opp mot den nye elbilen fra Toyota sitt interiør, bZ4X, uten at det blir en kopi av den grunn.

Ekstremt mye mer moderne instrumentskjerm og en god infotainmentskjerm drar interiøret i nye C-HR over i en moderne tid.

Dette gjøres samtidig som man har gode knapper å trykke på for de mest brukte funksjoner i interiøret.

I videoen over her vil du få se hvordan en stor kar som meg passer inn i en kompakt SUV som jo C-HR er, den er en slags størrelse mellom Yaris Cross og Corolla Cross, men med et såpass eksklusivt interiør er jeg noe usikker på om den klarer å slå Corolla Cross på pris.

Det vil jo tiden vise, for det er først sent i høst at hybridutgaven med AWD-i kommer til Norge, og man må over i 2024 før den ladbare hybriden dukker opp. Priser på nye C-HR kommer altså senere.

Jeg må jo si at C-HR som ladbar hybrid med inntil 66 kilometer elektrisk rekkevidde høres spennende ut, men det har den norske regjering nylig sagt at de ikke synes.

Den beskjeden bransjen har fått er at den lille fordelen med vektfradrag som ikke var tatt fra ladbare hybrider skulle forsvinne fra 2025, men regjeringen har nettopp sagt at de har endret på sine planer, slik at ladbare hybrider ikke lenger har noen fordeler fra 1/1-2024.

Skikkelig moro for bransjen med en regjering som man kan regne med ikke gjør som de sier, men heller gjør som de plutselig finner ut underveis. Ja, det er sarkastisk ment.

Hybriden med 5. generasjons hybridsystem fra Toyota og 2-liters motor med AWD-i kan man også få som GR-Sport utstyrsnivå. Her er det utseendemessige detaljer som skiller den fra en vanlig C-HR.

Et ekstra sportslig sete, med elektrisk justering på førerplassen er en del av GR Sport-pakka.

GR Sport-logo i rattet, røde sømmer, rød stripe på girvelgeren, med andre ord litt stilige og sportslige detaljer som utgjør GR Sports utstyrspakke.

Når det nærmer seg salgsstart for nye Toyota C-HR så vil nok mer informasjon om priser, utstyrsnivåer og fargevalg som blir tilgjengelig for oss i Norge bli kjent hos forhandlerne.

Slik vi forsto det kunne enkelte farger være noe avhengig av et utstyrsnivå som kanskje ikke kommer til Norge, men her har du ihvertfall engelske navn på fargene som finnes til bilen, så får vi se hvilke som dukker opp.

I videoklippet får du blant annet se et par biler som er «skrella» for mye av eksteriør og interiør, blant annet de to bilmodellene man ser for seg at kommer til Norge. Du får også se om jeg får plass i nye C-HR eller ikke.

I forhold til forrige Toyota C-HR kan man se at bakruta er større, og man kan ha et glasstak med varmedempende glass som gir mye mer lys til de som sitter bak, uten at det blir for varmt i bilen på varme dager.

Som Plug-in hybrid vil Toyota C-HR få 223 hk i systemeffekt, men med Toyota sitt miljøfokus så har de likevel valgt å ikke la 0-100 km/t gå unna raskere enn 7,4 sekunder.

Vi mistenker nok at den ladbare hybriden blir den aller mest artige å kjøre aktivt på svingete veier, fordi den har et noe lavere tyngdepunkt på grunn av større batteripakke og noe mer fraspark fra start på grunn av en elektrisk motorisering.

Med en elektrisk rekkevidde på 66 kilometer kan veldig mange gjøre unna hverdagskjøringen elektrisk, og så bruke hybridløsningen når man må en lenger tur.

De som er vant med one-pedal driving vil finne dette også i C-HR plug-in hybrid, der man kan stille regenereringen i flere ulike trinn.

Hybriden yter hele 198 hk i systemeffekt, og AWD-i versjonen kan hente hele 30 kW fra AWD-i systemet bak. Det betyr at de som er glade i god fremkommelighet på vinteren har fått enda en Toyota de kan velge.

De som ikke har noen lademulighet der de bor vil kunne komme seg fram med svært lavt forbruk med en hybrid. Kan man ikke lade hjemme er det ikke så kjekt med ladbar hybrid, da «drasser» man rundt på stort sett tomme batterier, og det blir det ikke optimal drivstofføkonomi av.

De som har sett videoen litt lenger opp vil ha sett at jeg fikk plass i baksetet bakom et førersete som var stilt inn på meg selv, men håret kom innimellom litt borti taket for min del. Jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190 centimeter lang, noe som betyr at alle under 185 centimeter vil få fin plass i baksetet her.

ISOfix finner man i yttersetene, og det var en USB-C utgang til de som sitter bak.

Ikke så store endringer på bagasjerommet, men til venstre ser man både en stor JBL-sub, og en stikk-kontakt, som vi mistenker er forbeholdt plug-in hybriden.

Baksetene er delt 40/60.

Under gulvet i den ladbare hybriden var det noe plass, men vi kikket ikke i bagasjerommet til hybriden med firehjulstrekkløsningen AED-i ‒ der kan det nok være noe mindre plass under gulvet.

Vi tror at de som ikke er klare for elbil av en eller annen årsak, men man vil likevel ha en bil som har et kult design, de vil kunne falle for Toyota C-HR, så har du alle de som har C-HR fra før og som vil ha en nyere C-HR.

Når det gjelder statistikken fra OFV, som viser utleveringer/registreringer av biler i Norge (ikke salg, for det skjedde gjerne leeenge før utleveringen), så ser man jo at det er over 85 prosent av utleveringene som er elbiler så markedet for biler som C-HR er ikke voksende i Norge.

Likevel kan det bli en del salg mens man venter på flere elbiler fra Toyota, for det er mange Toyotakunder som på grunn av en knallgod kundeservice ønsker å fortsette med Toyota.

For de som er redd for at nye C-HR har vokst masse, så kan vi berolige med at den fortsatt er kompakt med sin lengde på 4,36 meter, bredde på 1,83 meter, og maksimale høyde på 1,564 meter.

Vi gleder oss til å få kjøre den nye Toyota C-HR når den muligheten kommer etter hvert.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

 

 

 

Les mer om:

Nyheter Tester