Vi har testet Toyota Yaris Cross

Endelig kan man få en SUV i B-segmentet som har mulighet for kombinasjonen hybrid og AWD-i, ikke rart 89 prosent av bestillingene er med AWD-i firehjulsdriftsystemet til Toyota.


Vi ble med Toyota Norge til Brüssel for å prøvekjøre Toyota Yaris Cross, og for å lære mer om denne bilen.

-->
Det var nesten litt merkelig å få reise på tur igjen, for nå var det lenge siden sist, og når man er framme på flyplassen og bilene vi skal kjøre til hotellet/basen for prøvekjøringer og informasjon står linet opp og er klare for avreise.

Da kjenner man på at dette er noe man har savnet å få bli med på.

Det er noe litt ekstra stas med det å få lov til å kjøre en bil som ikke har kommet seg til landets forhandlere enda, og det å få lov til å formidle inntrykk og tanker om en bil mange har bestilt, eller lurer på om de skal bestille.

Vi må nesten starte litt med størrelsen på Yaris Cross.

Nye Toyota Yaris kan du lese mer om dersom du klikker her, og over ser du forskjellene i størrelsen mellom Yaris og Yaris Cross – hovedforskjellene er at Yaris Cross er noe lenger, og noe høyere, og man kan velge den med AWD-i.

Den er ikke så stor at den «ramler ut» av B-segmentet, så kompakt SUV er helt klart en god beskrivelse av Yaris Cross.

Toyota selv kaller den for en Urban SUV, og kan kanskje huske at det var en Toyota som het Urban Cruiser før. Men den fikk man ikke som hybrid med firehjulstrekk den gangen, da måtte man velge diesel for å få AWD.

En vesentlig forskjell på Yaris og Yaris Cross er at sistnevnte er høyere og har 17 cm bakkeklaring, dermed blir Yaris Cross en bil du setter deg mer inn i enn ned i. Akkurat den forskjellen tror vi mange vil sette stor pris på med Yaris Cross.

Etter å ha plassert bagasjen på rommet var det på tide med en kjøretur i områdene rundt Brüssel, for å få kjenne litt mer på den kompakte SUV’en på veien.

Designmessig minner Yaris Cross mer om en krympet Rav4 enn en oppblåst Yaris, det er ihvertfall ikke vanskelig å se at Yaris Cross og Rav4 er i slekt.

Gode smitteverntiltak var naturligvis på plass, men det gjorde også at vi ikke bare kunne hoppe inn i en bil for å utforske. Det var litt mer omstendelige prosedyrer.

Brass Gold Metallic-bilene var utstyrt som en norsk Executive Bi-Tone, men her hadde de 2WD og ikke AWD-i som man får dem med i Norge. Vi kommer sterkere tilbake til ulike utstyrsnivåer, men Executive Bi-Tone er en av de tre toppmodellene når det gjelder utstyr.

Sportssetene i delskinn var meget gode, men ettersom de ikke hadde noen biler i Life, Active eller Active Tech, som er utstyrsnivåene under Executive Bi-Tone, så vet vi ikke hvor mye bedre sportssetene er enn standardseter.

Det er begrenset med innstillingsmuligheter i setene, men disse hadde justerbar korsryggstøtte inn/ut elektrisk, ellers manuelt fram/tilbake, opp/ned med jekk, og ryggvinkel med spak som løsner/fester ryggens posisjon.

Er man veldig lang vil man kanskje definere sitteputen som litt kort, og man kan savne muligheten for å justere på sitteputens vinkel. Selv satt jeg altså godt, men jeg kan jo ikke garantere for at alle gjør det.

Vi er veldig glade for at Toyota har endret på hvor mye man kan justere rattet inn/ut, for nå er det enkelt å finne en god rattposisjon. For øvrig et godt ratt å holde i.

Bakom instrumentene ser man «gropa» til head-up-displayet, et godt head-up-display som man får med fra Executive Bi-Tone.

Head-up-display blir aldri så bra på bilder som det er i virkeligheten, men det er utrolig deilig å ha all nødvendig informasjon på veien foran bilen.

Skjermen som du ser fra interiøret i bilene vi testet kommer ikke til Norge. Ikke før Toyota Norge får testet dem grundig i Norge.

De baserer seg på god 4G-dekning og skybasert navigasjon, og sist jeg sjekket var det vel ikke alle plasser i Norge som hadde 4G på plass.

Bilde fra Toyota sin brosjyre.

På bildet over fra Toyota sin brosjyre vises den samme skjermløsningen som er i alle nyere biler fra Toyota nå, og det er den man får en stund framover, ihvertfall fram til Toyota Norge har fått testet 4G-skjermen grundig i Norge.

Plugger man inn mobilen med USB vil man i den norske skjermen få opp Android Auto eller Apple CarPlay, mens man i 4G-skjermen fikk dette trådløst. Bildet over viser bilens klima-anlegg, og det er litt avhengig av utstyrsnivået du velger om du har 1 eller 2 klimasoner i bilen.

Dersom du setter deg inn i en Yaris Cross og lurer på om den har 2WD eller AWD-i kan du se mellom forsetene, for bildet over viser hvordan det ser ut når det er 2WD. Da er det et ledig område på midten.

Når Yaris Cross har AWD-i kommer det et vrihjul på midten mellom setene der man kan velge mellom Snow eller Trail ved å vri på hjulet, og Normal ved å trykke hjulet ned.

Foran girspaken har man en ladeplate til mobiler som kan lades på slike, fra Executive Bi-Tone, samt en 12V plugg.

De som arrangerte pressekjøringen av Yaris Cross hadde klart å finne veier med alle slags fartsgrenser og underlag. Helt i starten lurte jeg litt på hvordan støynivået ville bli på grov norsk asfalt i forhold til den fine asfalten som ikke gav noe støy i kupéen, men vi kom også til et dekke som var langt grovere enn grov norsk asfalt.

Mitt inntrykk av støy var at det er mindre av det i Yaris Cross enn i Yaris, selv om testbilene hadde 18-tommers felger.

Jeg synes kanskje det var litt mye gjenskinn opp i frontruta selv om det var overskyet stort sett hele tiden, og mistenker det kan bli mer gjenskinn dersom sola skinner.

Anlegget fra JBL som er med fra Executive Bi-Tone gir en nærmest overraskende god lyd, og da tenker jeg overraskende i forhold til bilklassen vi er i. Det er ikke mange år man skal tilbake før kompakt bil var ensbetydende med dårlig lyd fra anlegget.

Når man kjører en stund vil bilen ta vare på nok elektrisitet til at man kan bruke EV Mode-knappen mellom setene, da vil Yaris Cross kunne kjøre et stykke elektrisk selv om det ikke er så lav belastning at den grønne EV-bilen oppe til venstre kommer fram av seg selv.

Med 4. generasjon av Toyota sitt hybridsystem ombord, blir en stor del av en to timers tur unnagjort med elektrisk hjelp eller i ren EV-kjøring.

Snittforbruket på vår to timers tur landet på 0,44 liter på mila, til tross for at vi også var innom motorvei med 120 km/t på denne kjøreturen.

Når man ser på baksetene etter at jeg har stilt inn forsetet på meg selv, så ser ikke plassen stor ut, og jeg skal innrømme at jeg tenkte at baki her trenger jeg ikke å prøve meg.

Med en noe bredbent sittestilling kom den 184 cm lange kroppen på plass med den noe store baken, og en rygg som er litt ekstra lang.

Selv om mitt hår kom oppi taket så kom ikke hodet mitt oppi taket, og dermed kunne jeg faktisk ha sittet en liten tur i baksetet bakom meg selv, selv om jeg ikke skal påstå at det hadde vært ønskeplassen min i denne bilen, til det er jeg litt for lang.

Med en kortere sjåfør hadde jeg sittet langt bedre baki her.

Med bagasjeromsgulvet i øvre posisjon er det ingen forskjell på bagasjeromsplassen i 2WD og AWD, men når volum skal regnes ut, må også plassen under gulvet være med.

I 2WD-utgaven får man ganske mye plass under gulvet i bagasjerommet, og totalt blir det 397 liter her.

Ser man under bagasjeromsgulvet i AWD-i har mye av plassen gått til en isoporsak som hviler på den elektriske motoren som er på bakakselen og sørger for AWD-i-løsningen. Her får man da 320 liters bagasjerom.

Hengerfeste kan man bestille til Yaris Cross, og den kan trekke inntil 750 kg uavhengig av om man velger den med 2WD eller AWD-i. Hengerfestet kan ha 75 kg kuletrykk og egner seg derfor godt til sykkelstativ. 60 kg taklast kan man også ha.

Dermed kan Yaris Cross bli en praktisk liten luring for de som bor i byen, kanskje i en leilighet der lading er utilgjengelig eller alt for dyrt til at elbil blir interessant.

Vi kjørte også en hvit bil, en av toppmodellene med tilnavnet Adventure, med sorte felger og en del ekstra plastdetaljer som gir den et noe røffere uttrykk.

Bak er det også litt ekstra detaljer helt nederst som avslører at dette er en litt ekstra eventyrlystent dekorert bil.

Selv synes jeg nok at designet på setene i Executive Bi-Tone var litt lekrere enn disse delskinnsetene i Adventure, men det er jo min personlige smak.

Denne hvite Adventure utgaven hadde de utstyrt med AWD-i systemet, som den også naturlig nok er i Norge, og da vi kjørte den opp gressbakken med noe leirete underlag under gresset fikk vi testet bakkestart på noe sleipt føre, og fikk se at AWD-i systemet hjalp oss i gang uten å søle leire på bilen.

Figuren i displayet i bildet over her viser hvor mye kraft det enkelte hjul får, for dersom ett hjul spinner vil det få mindre kraft, og mer kraft vil overføres til et hjul som ikke spinner.

Ettersom dette går helt av seg selv trenger man ikke tenke på noe mer enn å kjøre, og slippe å spinne i bakker der det er glatt.

Vi har også filmet bilen litt, så du kan få se litt mer detaljer utenpå og inni.

Dersom du vil ha en Yaris Cross med 2WD så kan du velge mellom Life, Active og Active-Tech utstyrsnivå. Prisene starter på 303.900 kroner pluss frakt og levering, og for Active-Tech lander prisen på 341.800 kroner.

Active-Tech har blant annet de avanserte frontlyktene som fungerer som LED-Matrix, ved at de kun demper lyset i et nødvendig område rundt andre biler på veien. Moro at man kan få det i B-segmentet nå!

AWD-i kan du få til Yaris Cross uansett hvilket utstyrsnivå du måtte ønske, og det koster omlag 30 .000 kroner ekstra med AWD-i systemet.

Startpris for Life med AWD-i blir da 333.800 kroner pluss frakt og leveringsomkostninger, Active-Tech som er det mest solgte utstyrsnivået koster fra 371.700 kroner. Executive Bi-Tone som jeg ville hatt koster fra 414.900 kroner.

Adventure Bi-Tone som den hvite bilen vi testet er koster fra 420.900 kroner.

Vi synes Yaris Cross er en praktisk og faktisk litt kul kompakt SUV for de som ikke er på jakt etter elbil.

Bakgrunnen for at vi ville hatt utstyrsnivå Executive Bi-Tone er JBL-anlegg, head-up-display, ladeplate til mobilen, elektrisk bakluke og panorama glasstak for å nevne noe av alt det utstyret Executive Bi-Tone har som vi ikke ville vært foruten.

Yaris Cross har premieredager hos Toyota-forhandlerne i starten av oktober, så det er nok mulig at noen får dem litt før oktober starter.

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester