Hvorfor utvikler Opel egne motorer når de nå har kommet inn
i PSA? Det spørsmålet er det et par svar på. Det første er at Astra
er den bilmodellen Opel selger nest mest av i Europa, og med nye utslippsregler
i EU fra 2020, med bøter for de som ikke oppfyller CO2-kravene, så er Opel helt
avhengig av at Astra oppfyller kravene i EU i forhold til utslipp.
noe som tar en del år, dermed ble dette arbeidet påbegynt før Opel var en del
av PSA. Det ville være unaturlig for Opel å stanse arbeidet selv om man ble en
del av PSA i utviklingsprosessen. Alle de nye motorene til Opel Astra oppfyller kravene i Euro
6d som gjelder fra 2021. En 1.2-liters turbo bensinmotor med manuelt gir og 110-, 130-
eller 145 hk, og en 1.4-liters turbo bensinmotor med trinnløs automat med 145 hk. Så er det en 1.5-liters dieselmotor der både 105 hk og 122 hk
kan ha manuelt gir, men det er bare 122 hk du kan få med 9-trinns automatgir. Utvendig er det nytt med «black pack» som denne hvite
GS-line har, der har man ikke kromlister foran på bilen, eller rundt bilens
sideruter, men sorte lister istedenfor.
kromlister i grillen, samt over tåkelys og rundt siderutene. Selv om endringene utenpå er det man kan definere som
forsiktige, så er det lavere luftmotstand nå enn det var før. Et par nye farger kan du også få Astraen med, som denne i
Navy Blue, og den røde som heter Hot Red. Den blå 5-dørs varianten har GS line, mens den røde har
Elegance utstyrsnivå.
og hjul for ryggvinkel, men korsryggstøtten og sitteputens vinkel justeres
elektrisk. Man kan også trekke ut sitteputen om man ønsker en lenger sittepute. Opel har en stund vært meget gode på å lage gode seter, og
fått dem AGR-godkjent. AGR er en organisasjon som godkjenner seter som er
ergonomisk riktige uansett hvordan den som skal sitte oppi dem måtte være. Man kan oppgradere til ventilerte skinnseter som også har massasje og elektrisk justering av alt, samt minnefunksjon for 2 sjåfører. Selv om jeg syntes kombinasjonen skinn/alcantara var kul ville jeg nok gått for de ventilerte skinnsetene. Førermiljøet er ikke ekstremt forandret. Men det er mulighet for varme i frontruta, og instrumentene er mer digitale og ser annerledes ut. Infotainmentskjermen er ny og forbedret, og det er mulighet for kamera både foran og bak bilen. Rattet er godt å holde i, og styringen er veldig fin og presis. Om man kjører en direkte sammenligning mellom forrige Astra og denne skal man kunne merke en forskjell på styringen. Adaptiv cruisekontroll med knapper på venstre side av rattet
fungerer meget bra. Av en eller annen mystisk årsak så er ikke rattvarmeknappen
på rattet i Astra ‒ er det noen som kan forklare meg hvorfor? Her blant alle klimaknappene har man lagt inn
rattvarmeknappen også, forsåvidt ikke ulogisk, selv om jeg ville hatt den på
rattet. Når man først trykker på den blir hele rattet varmt. På biler med ventilerte skinnseter finner man også knapper
her for avkjølende seteventilasjon. Bakom koppholderen er det et rom for induktiv lading av
mobil, og et oppbevaringsrom, under armlenet er det også plass, samt
tilkoblingsmulighet for mobilen med USB om man skal bruke Android auto eller
Apple CarPlay. Baksetene er komfortable for 2, enten du velger 5-dørs eller
Sports Tourer som stasjonsvogna heter. Yttersetene kan ha setevarme, og selv om man teknisk sett
kan sitte i midtsetet ser man raskt at komfortnivået her er en del lavere enn
for yttersetene. I både 5-dørs varianten og Sports Toureren er kneplassen til
meg selv meget god, bakom førersetet som er stilt inn på meg. I 5-dørs varianten så får jeg hodet litt vel nære taket, så
her bør man nok være litt lavere enn meg. Man bør ha bra med plass til hodet baki her om man ikke er høyere
enn 180 cm. I Sports Toureren har jeg masse plass til hodet mitt, og det
er jo ikke så rart ettersom taklinja får lov til å fortsette mye lenger bakover
på stasjonsvogna. Her ser vi at de som sitter bak har et par USB-tilkoblinger
for lading, og knapp for å slå på/av setevarme for yttersetene. I 5-dørs varianten har du et bagasjerom på 370 liter som er
ganske hyggelig med tanke på at bilen bare er 4,37 meter lang. Plassen er også
lett å utnytte. Positivt er det også med 3-delt baksete 40-20-40. Sports Tourerens bagasjerom ser du i filmklippet nedenfor
her. Her snakker vi solide 540 liter med bagasjeplass. Ikke så rart med tanke på at stasjonsvogna er over 4,7 meter
lang. Det gir verdifulle ekstra centimeter for en familie. Vi startet dagen med å teste 5-dørs i Denim Blue med trinnløs automat, så dro vi ut med hvit Sports Tourer med 9-trinns automat og 122 hk dieselmotor. Den røde «Hot Red» stasjonsvogna med Elegance utstyrsnivå hadde 130 hk bensinmotor og manuelt gir. Tilbake til flyplassen kjørte vi en lyseblå «Flip Chip» som også hadde 130 hk og manuelt gir. Bakpå bilen kan du også ha hengerfeste, men dette er ikke et
utpreget trekkdyr. Max vekt bilen kan dra meg seg varierer fra 1.100 kg til 1.450
kg, avhengig av om man velger 5-dørs og motor/girkassevalg. Sports Tourer med
manuelt gir og 122hk er den som kan trekke opp til 1.450 kg. Hvordan er bilen å kjøre? Vel, det er ingen av motorene som gjør denne bilen til noen
racer i lyskrysset. 0-100 tar 9,4 sekunder med største bensinmotor og manuelt
gir. Alle motorer får bilen opp i 100 km/t før 11 sekunder har gått. Noe må man
tydeligvis ofre på effektivitetens alter for å få ned CO2-utslippene. Komforten er god, selv om jeg har kjørt biler med mer
støydemping. Her er det fine fjæringer og presis styring som gir kjøregleden på
svingete vei. Gode seter og et godt ratt bidrar også til god kjørekomfort. Prisene er ikke helt klare enda, for denne bilen har
egentlig avduking under bilmessen i Frankfurt som startet etter at denne testen
var gjennomført. Det Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel Norge
kan si om prisene i Norge foreløpig er at de skal bli konkurransedyktige i sitt
segment. Disclaimer: Alle journalister som er med på slike lanseringsturer får spandert flybillett og mat/drikke på stedet fra Opel. Les flere tester hos nybiltester.no