Vi har testet den ladbare Skoda Superb iV

Skoda har en ny ladbar stasjonsvogn, og vi har luftet Superb iV med SportLine-pakken. En herlig bil med masse utstyr som du får til en meget god pris.


Før jeg nå tar dere med på denne testen av Superb iV, må jeg si at jeg er veldig entusiastisk over hva Skoda har fått til med denne, og da spesielt med tanke på hva du får i forhold til prisen.

Bilen har stramme linjer, ser stilig ut og med SportLine-pakken
har du et veldig sportslig utformet design. Spennende!

-->

Det som kjennetegner nye Superb iV i SporLine designutgave
er de mange skarpe linjene, og kantene du finner i nesten alt av lykter,
fangere og skjørter.

Jeg synes dette er veldig kult, og det ser veldig
gjennomført og rent ut. Superb iV er en ladbar hybrid, og blir levert med
forhjulstrekk, som for øvrig fungerer godt.

Den leveres med en 1,4L TSI bensinmotor som er tverrstilt,
og kombinert med batteripakken yter Superb iV 218 hester, som oppleves som
ganske så arbeidsvillige.

Bilen får du med en 6-trinns dobbeltclutch-automat, som
girer mykt og fint uansett hastighet.

Prisen starter på 411.600 kroner for Ambition utstyrsnivå,
og skal du ha den i utstyrsnivå SportLine slik denne er, så starter den på 456.900.

Du kan også få den i Style, som starter på 434.900, og toppmodellen
L&K som starter på 470.900.

Bilen har og en antatt elektrisk rekkevidde som naturlig nok
tilsvarer den du finner i VW Passat GTE, ut fra WLTP-normen er den på 57 km, og
dette har Hans Vidar testet mer nøye – kommer senere i testen.

Selv testet jeg forbruket mellom Oslo og Kristisand, da med
utladet batteri fra start. Jeg kjørte da 324 km nesten bare på bensin, og
brukte 7,1 liter per 100 km.

En tur på om lag 4 timer, og da jeg kom hjem, antok
kjørecomputeren at jeg hadde igjen en rekkevidde på 330 km. Med andre ord skal
du kunne kjøre denne et stykke før du går tom for både elektrisitet og
drivstoff.

Når det gjelder strøm, så finner man ladeuttaket skjult
under et lokk på høyre siden av grillen, og jeg syns det er veldig delikat
utført.

Ellers må jeg si at jeg liker svært godt de mange kule
detaljene på denne fronten, og alt i alt ser den veldig bra ut.

Stilige LED-lys er her og der. Disse synes jeg ser veldig
kule ut, og passer meget godt med resten av bilen design.

Apropos lys så kommer Superb iV med adaptive lys, og det
kommer godt med når man kjører rundt i vintermørket. De adaptive lysene
justerer seg i forhold til møtende bilister, slik at de ikke skal bli blendet
av lyset.

Bilen er 4,8 meter lang, og litt over 1,8 meter bred, og
oppleves som veldig romslig.

Kjøreopplevelsen i denne vil jeg si er god. Den flyter godt
på motorvei og landevei, og er veldig lett å håndtere i tettbebygde strøk.

Den føles ikke så stor ut når man kjører den, og man har god
oversikt som fører av bilen.

I komfort-modus virker den velbalansert, og i sport er den
noe kvikkere med kortere responstid og stivere, og det er sånn jeg liker det.

Superb iV kommer og med kickdown på gasspedalen, noe som
føles ut som et spark bak når man trykker den ned. Morro!!

Jeg opplever Superb iV som en veldig god allrounder, og den
føles generelt bra ut.

Det eneste negative jeg kan si er at jeg opplevde den som
noe stiv etter å ha sittet lenge og kjørt i den. Om dette er fordi jeg begynte
å bli litt stiv i skrotten etter å ha kjørt bil i 7-8 timer, kan jeg tro, men
det er ihvertfall noe som må meddeles.

Nå skal Hans Vidar si litt om hvor langt han har kjørt denne
ladbare Superben i testløypa vår, og du kan se youtube-filmen han laget om
denne rekkeviddetesten her:

Det er enkelt å lade Skoda Superb når du vet hvor ladeluka er, men vet du ikke om plasseringen er den ikke akkurat åpenbar.

Det har jeg litt sansen for, den ser ut som en hvilken som helst annen lekker Superb.

Som du kan se i videoklippet over her så kom jeg 40 km
elektrisk da jeg testet denne hvite Superben. Vi lånte også en rød Superb
lokalt og kom om lag like langt med den elektrisk selv om forholdene ikke var
helt like de to testdagene.

Da jeg testet en liten svipp med Passat GTE i samme løype
med sommerdekk og noe varmere temperatur kom den ca. 4 km lenger, og ettersom
de har samme drivlinje vil jeg jo våge å påstå at man kommer om lag 40-44 km
med denne bilen elektrisk dersom man kjører i 60-70 områder med en del opp og
ned.

Tyngre/raskere tur, kortere elektrisk. Lettere tur, lenger elektrisk.

På veien tilbake fra Kristiansand til Grimstad nullet jeg
forbruksdataene da jeg kom inn i 100 km/t sona, og kjørte på cruise i 100 km/t
de 31 kilometerne til Grimstad bare for å se på forbruket i 100 km/t.

Da landet altså snittforbruket på denne veistrekningen på
0,61 liter på mila.

Selv om batteriet nettopp var «kjørt tomt» så ble 4 av de 31
kilometerne tilbake til Grimstad tilbakelagt elektrisk.

Dermed mistenker jeg jo at den ikke kjører seg helt tom, og
at den samtidig er god til å bytte over til elektrisk kjøring når det er litt
nedover på motorveien.

Mitt inntrykk av Skoda Superb iV Sportline er at den er
meget tøff og lekker innvendig og utvendig. Instrumentene kan man velge
utseende på selv, og det sportsdisplayet som du ser på bildet over her var
veldig tøft!

Her er en rød utgave av bilen vi lånte hos Gromstad Motor på
Stoa, og jeg må jo si at den er svært så lekker i rødt også!

Førermiljøet i en SportLine er så tøft, men jeg ble ikke
helt bestevenn med korsryggstøtta. Den burde jeg nok brukt noe mer tid på å få
stilt inn bedre.

Setter du denne ladbare Superben i sportsmodus sparker det
svært så hyggelig og friskt ifra, fordi den elektriske motoren bidrar mest på
lavt turtall, og samarbeider svært så godt med bensinmotoren med å få deg raskt
opp i fart.

Denne moderne og stilige bilen fikk jeg kjøre fra Grimstad
til Oslo, da med om lag 70 prosent oppladet batteri.

På denne turen som i all hovedsak foregikk på motorvei med
110 km/t fartsgrense klarer allikevel bilen å generere og kjøre 69 km
elektrisk. Altså 25 prosent av kjøreturen.

Snittforbruket på turen ble da 0,57 liter på mila, noe som
betyr at det er meget mulig å reise rimelig på langtur med denne ladbare
hybridversjonen av Superb.

At dette er særdeles mye bil for pengene har Adrian sagt nok
om, men er man på jakt etter en diger stasjonsvogn, og kan ha en med
framhjulstrekk, så bør man helt klart se nærmere på ladbar Superb!

Ok, det var det, så tilbake til Adrians test.

En detalj som er nytt på denne er at Skoda emblemet er
fjernet, og byttet ut med bokstaver. Jeg synes personlig det tar seg godt ut,
men jeg føler heller ikke det hadde vært ufint å ha logoen der.

Superb iV kommer har kameraer foran, bak og på siden, og den
kommer og med parkeringsassisten.

Man kan også få full 360 graders visning av bilen inne i
infotainmenten, og jeg opplever at kvaliteten på denne er god.

Bagasjerommet er stort, og nesten firkantet, så dette er vel
et av de mest praktiske bagasjerommene jeg har sett hittil i min karriere som
biltester. Dette bagasjerommet rommer hele 510 liter, og tar du ned baksetene
er volument på 1800 liter.

Milde måne! Sånt blir biltestere begeistret av. Kjekt å ha
denne matten baki, og det som er nydeligst med denne er at den ikke har så mye
spor på seg, noe som gjør at den er enklere å rengjøre. Innerst har man også en
skiluke som kan dras ned, og det er kjekt å ha nå på vinterstid.

Under selve gulvet finner man et rom der man kan legge
ladekabler, og hvis du er litt systematisk med hvordan du legger ting så kan du
sikkert bruke noe av dette rommet til oppbevaring.

På høyre siden av bagasjerommet finner man hanker til å
feste bæreposer og kanskje et sikkerhetsnett.

Du finner også oppe ved karmen et 12V uttak og spak til å
dra ned baksetet.

Spak til å dra ned baksetet finner du på venstre siden, samt
et lite lys som lyser opp bagasjerommet på kveldstid.

Bakdørene er også, som resten av bilen, veldig stilrene. I
SportLine får man masse alcantara i setene og i dørene, og dette gjør mye med
hvordan bilen oppleves, noe jeg skal komme tilbake til.

Greit med plass er det også i disse bakdørene.

Baksetene ser jo veldig kule ut synes jeg. De matcher
forsetene bra, og de er heller ikke så ille å sitte i. Jeg opplever baksetene
som noe stive, men du sitter godt i dem da alcantaraen bidrar til å holde rompa
di på plass når du kjører på svingete vei.

Armlenet bak er kjekt å ha, og som du ser har man 2 kraftige
koppholdere, som antageligvis kan holde på litt av hvert av drikkevarer.

Det mest geniale med dette armlenet, er de to klemmene som
sitter rett ved koppholderene. Disse kan brukes til å feste en tablet, og det
er jo helt ypperlig for de som eventuelt skal sitte bak.

Da har vi kommet til den delen av testen der Hans Vidar og
jeg som regel blir veldig overrasket, eller blir litt ergerlige, og da snakker
jeg om benplass og hodeplass.

I Superb iV er det helt latterlig god plass, og jeg er meget
positivt overrasket over romsligheten denne har å by på.

Før jeg tok dette bildet, så var jeg så sjokkert over
plassen, at jeg gikk og satte meg i forsetet igjen for å sjekke at jeg ikke
hadde klart å stille det for langt frem. Her har jeg faktisk stilt forsetet
slik at jeg har masse plass foran, og fortsatt har jeg «milevis» med plass bak.
Helt eksepsjonelt!

Hodeplass er det som sagt her, og det er plenty med rom over
hodet mitt. For å illustrere dette, kan du se hvor overrasket jeg ble på neste
bilde…

Sjokkert med andre ord. Skulle tro man satt i bobil.

Egen klimasone bak er det også, med en liten vri, og det er
jo ikke måte på hva man har tilgjengelig av kontakter til ledninger. Bak kan
man sette på varme i setene, sjekke klokka og temperaturen ute.

Under dette klimapanelet, har man et lokk, lukker man opp
dette finner man søren meg en stikkontakt og 2 ladeuttak.

Cockpiten foran er jo og en veldig oversiktlig og god plass
å sitte. Superb iV kommer med tredjegenerasjons infotainment, som fungerer
utmerket og er brukervennlig.

Designet her følger linjene fra dørene og man har her som i
tidligere modeller en LED-stripe som går rundt hele bilen innvendig. Denne kan
man og skifte farge på og styrke hvis man vil det.

Slik ser førerdøren ut, og passasjerdøren er nokså lik.

Jeg liker godt dette panelet som imiterer karbonfiber, og
det setter virkelig prikken over i´en når det kommer il å få fram det
sportslige preget ved SportLine.

Det er godt med høyttalere i denne bilen, og det er Skodas
egne lydsystem. Jeg opplever lyden fra dette anlegget som litt tam, og jeg
følte ikke at det mestret så godt forskjellige typer musikk. Jeg prøvde å
stille det inn manuelt, noe som ikke hjalp, så her kan det nok være lurt å
bruke forhåndsinnstillingene etter hvordan musikk du skal høre på.

Men sjekk ut de kule forsetene her da! Det skal ikke stå på
sportsligheten når du kjører Superb iV med SportLine. Dæven ta så rå disse er,
og gode å sitte i er dem og. Som dere ser er det kraftige sidestøtter her, og
alcantara nesten over hele setet.

Elektrisk justering av forsetene er det, og du har også muligheter for å stille inn 3 forskjellige minner. Et lite minus med disse setene er at når du justerer dem lengst ned, så sitter man fortsatt ganske så høyt oppe.

Det er jo forsåvidt bra det for deg som liker å ha veldig oversikt, men når jeg kjører bil med sportslige preg, så vil jeg helst sitte så langt ned på gulvet som mulig, og det får man ikke til her. Dette gjør og at noe av følelsen av sport forsvinner, nemlig fordi man sitter såpass høyt.

Førermiljøet er jo og veldig oversiktlig. Jeg opplever dette
som en deilig plass å sitte i timevis, og det er ikke alt for mye knapper og
småting som opptar synet, noe jeg setter pris på. Det er simpelt, og rent, og
jeg liker det.

Til venstre for girspaken har man muligheter for å sette
bilen i sport, komfort og e-mode. E-mode kan og justeres via infotainmenten
etter du har trykt inn knappen, slik at du kan kjøre med regenerering,
helelektrisk eller hybrid.

Rattet er godt å holde i. Formen på dette synes jeg er bra, og
det passer godt til resten av bilen.

Nytt på Superb iV er et heldigitalt instrumentpanel, som kan
justeres etter dine behov. Her får du 3 forskjellige visninger av
instrumentene, og du kan også velge hva du vil se av informasjon i midten av
panelet.

Trykker du inn e-mode knappen jeg pratet om, kommer dette
bildet opp. Her kan du som sagt trykke på e-mode, og da vil du kunne kjøre
helelektrisk, eller du kan kjøre bilen som hybrid.

Man kan og lade batteriet ved kjøring, ved å trykke en gang
på auto slik at denne grønne V´en forsvinner, og deretter trykke på «pil-opp»
som dukker opp til høyre for dette batteriet du ser til høyre.

Forbruk og rekkevidde kan man og følge med på, og du kan også
velge å se på det elektriske forbruket hvis du vil det. Her må man bare bla seg
gjennom og gjøre seg kjent med infotainmenten og de mange menyene.

Kjekk midtkonsoll. Med 12V uttak fremme ved girspaken, samt
et USB-uttak og en plass til å legge mobil.

Rommet der mobilen skal ligge var riktignok ikke stort nok for
min iPhone X, noe jeg synes var litt kjedelig. Koppholdere er det her, og
armlenet er og relativt bredt slik at man kan ha et par underarmer der.

Stor plass er det under armlenet, og det kommer alltid
veldig godt med. Innerst her ser dere et lite lys som lyser rommet opp, og et
uttak for USB.

Superb iV kan trekke tilhengervekt på opptil 1.600 kg.

Jeg opplever, spesielt i sport, at den bremser veldig når
jeg slipper opp gassen, noe som føles litt merkelig ut for det kjennes ut som
man trykker bremsen halvveis ned. Dette skjer fordi motorbremsen går på og
regenereringsfunksjonen starter.

I komfort er dette ikke noe man legger merke til, og kjører
man med regenereringsfunksjonen på lader den ved normalt kjøring og bremser mer
normalt ned ved motorbremsing.

Alt i alt fikk jeg et svært godt inntrykk av Superb iV.

Bilen har en startpris på 411.000 kroner, og er dermed en
meget interessant konkurrent til andre modeller av samme slag.

Skulle jeg selv hatt bil i denne klassen, hadde jeg uten
tvil vurdert denne. For her får du mye for pengene.

Les mange flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester