Audi Q4 e-tron er den mest eksklusive av søsknene Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq, og den første av dem vi tester med firehjulstrekk og mer krefter. Vi har sansen både for mer luksus og mer krefter!
Akkurat hvor mye krefter du får ut av en Audi e-tron 50 quattro er litt avhengig av hvor mye strøm du har på batteriet og temperatur, for du skal ha over 88 prosent igjen på batteriet og en batteritemperatur på 23-50 grader for å få alle 299 hk ut av den.
I praksis spiller det ikke så stor rolle at man uansett har 195 kW istedenfor 220 kW i boost-funksjon i maks 30 sekunder under optimale forhold, for de 35 hk man kan få i boost-funksjon utgjør ikke en så stor forskjell som det å komme seg opp fra de 204 hk bakhjulstrekkeren har – der ligger den store forskjellen.
-->
Langt mer moro med mer krefter!
Denne ganske fullutstyrte S-Line-utgaven av Q4 e-tron har også sportsunderstell, og man kan gå enda et hakk opp med dynamikkpakke plus, der man har Audi drive select sammen med understell med demperregulering og progressiv styring.
Forsøker man å bygge sin egen Q4 e-tron ser man relativt raskt at den som «vil ha alt» fort kan lande på oversiden av 700.000 kroner før man har utstyrt bilen med «alt» som finnes på alle lister over tilgjengelig utstyr.
Startprisen for en Q4 e-tron quattro er 484.500 kroner.
I videoklippet over her får du bli med på en liten rundtur i bilen, og et par kjøreturer.
Listen over tilgjengelig ekstra utstyr er mye lenger for Audi Q4 e-tron enn det man finner hos søsknene fra VW og Skoda, og testbilen hadde nesten alt som var tilgjengelig av utstyr.
Noe som påvirker bilens utseende er valget av S-Line eksteriør og interiør.
Nede på dørene ser du en sølvgrå list, og i fronten er det også en slik sølvgrå list som freser opp det ytre designet et hakk. Grillen har også flere blanke områder når man velger S-Line.
De deilige S-Line sportssetene i skinn er på et nivå som VW og Skoda ikke får lov til å levere. For at de skal bli perfekte ville vi gjerne hatt med ventilasjon og noen massasjeprogrammer.
S-Line sportsrattet var også meget godt, og har en form vi ikke før har testet ut. Meget behagelig i bruk. Knappene kan muligens kreve noe tilvenning, men lekkert at alt var flatt.
Det er bare å sette seg i setet, plassere en fot på bremsen, ta på sikkerhetsbeltet og velge drive med girvelgeren, før du kan kjøre i vei.
Bestiller man bilen med elektriske forseter, så kan man naturlig nok også justere passasjersetet elektrisk, men minnefunksjon finner du bare på førersetet.
Førerdøren har fått flaskeholder, denne løsningen har vi ikke sett hos Audi før. Det gjør at dørens side bygger noe mer inn i kupeen, og man får balanse for knærne mellom dør og det noe svevende området girvelgeren befinner seg på.
Den høye plasseringen av girvelgeren på denne utstikkeren gir kupeen en mer kompakt opplevelse enn hos søsknene, noe vi mistenker er et bevisst grep fordi mange synes storebror e-tron blir for diger.
De som nettopp har kjørt VW ID.4 eller Skoda Enyaq vil muligens reagere på at førerposisjonen oppleves mer kompakt hos Audi sin Q4 e-tron.
Til høyre for girvelgeren har man en volumsirkel slik at forsetepassasjeren kan styre med volum, sangbytte og slikt uten å ta på rattet.
Under denne utstikkeren med girvelger på er det ladeplate, 2xUSB-C og 12V lademuligheter.
Apple CarPlay kobles til trådløst, så da regner vi med at det også skjer med Android Auto. Skjermens bredde utnyttes fint til CarPlay, samtidig som man har bilens menyknapper tilgjengelig på venstre side av skjermen.
Vi har testet en del elbiler, men har aldri før sett halve prosenter, og det hadde vi god sans for. Kanskje nettopp fordi vi tester en del biler, men vi synes det er fint med mer presisjon i visningen av SOC, state of charge.
En halv prosent utgjør jo fort mellom 2 og 3 kilometer rekkevidde, og det er jo et hyggelig presisjonsnivå. De halve prosentene vises bare i lademenyen, ikke i instrumentdisplayet.
Vi synes likevel det er supert at man kan se batteriprosenten også i instrumentene, rett nedenfor selve batterisymbolet.
Vi har stor sans for instrumenter som viser både batteriprosent og beregnet rekkevidde, da er det mye lettere å bli kjent med elbilen sin og hvor langt den går i ulike situasjoner.
Dette finner man ikke hos VW og Skoda, ihvertfall ikke enda, men ting kan jo endres nå med Over-the-Air-oppdateringer hos alle søsknene fra VAG-konsernet.
Du kan i stor grad velge hvordan ting skal se ut i de to gode skjermene som befinner seg i førermiljøet, dermed kommer det et bilde til som er tatt der skjermene ser ganske annerledes ut.
Rattet har en form vi ikke har testet før, men vi likte den raskt, og det samme med de mer flate sveipe-/trykkefeltene som er på rattet her. Med cruisekontrollen i en spak bakom rattet ble det på en måte mer passelig antall funksjoner på rattet. Noe tilvenningstid må du nok regne med, men når man er vant med smart-telefon går det ganske kjapt.
Her er instrumentene større, man ser noe helt annet mellom dem, og bilens hovedmeny er framme i infotainmentskjermen. Du kan selv velge hva du vil se og endre på instrumentenes størrelse.
Bakom rattet ser man head-up display-gropa, og i videoklippet har vi forsøkt å få med displayet. Det er av en eller annen mystisk årsak VW som har fått det beste oppsettet for head-up displayet og Augmented reality.
Hos Audi føltes det nesten som om det snart er ferdig, og at det kommer en oppdatering. Snodig at ikke Audi hadde fått «det råeste oppsettet» eller eventuelt mer likt som VW.
Den første bilen vi testet hadde ikke ryggekamera operativt, som kommunikasjonssjef Morten Moum fra Audi Norge sier det så har det vært litt utfordring med tilgang på deler fra eksterne leverandører i forbindelse med produksjonen av 360-kameraløsninger.
Vi satser på at det løser seg raskt, for Q4 fortjener helt klart 360-kamera.
Vi testet også en Q4 e-tron med vanlig ryggekamera, som kun viser hva som skjer bakom bilen, og opplevde vel ikke det som en fullgod løsning. Det er godt med kamera foran bilen også, og aller best i kombinasjon med 360-visning. Vi våger å påstå at 360 er verdt å vente på.
Dersom det er mye sol og varmt ute, og du skal inn og handle litt i en butikk, kan parkeringsklima i inntil 30 minutter være deilig å sette på. Skal du handle i mange timer kan du heller fyre i gang klima-anlegget fra appen litt før du skal ut i bilen.
Litt avhengig av hvor mye utstyr du bestiller til din Q4 e-tron er det mange muligheter for å velge hvor mye ulike assistenter skal hjelpe deg, og hvordan de skal oppføre seg.
Da vi testet bilen i et par ulike rekkeviddetester hadde vi kurveassistenten på rask.
I bilens GPS-info fra HERE-Maps ligger det informasjon om hvilke svinger som er så krappe at farten i dem bør reduseres når du kjører med cruisekontroll.
Selv uten bruk av cruisekontroll vil du få et symbol som viser «ta foten av gasspedalen» – som kan dukke opp fordi du nærmer deg en rundkjøring eller et kryss. Da vil bilen bremse ned for deg, slik at hastigheten ikke blir for stor. På en måte en avansert one-pedal driving.
Liker man ikke assistenter kan man slå dem av.
Man sitter meget godt i yttersetene bak, og de er også utstyrt med ISOfix-fester. Midtsetet er best for folk som er noe smalere og kortere enn meg, men yttersetene har komforten.
Deilig med flatt gulv for de som sitter bak.
Jeg er 184 cm lang, har en stor bakende og en lang rygg, men får likevel fin plass i baksetet selv om testbilen hadde soltak.
Med et forsete som er stilt inn på meg selv tester jeg også alltid kneplassen, og den var luftig og god baki Q4 e-tron.
Selv bakdøra har nå fått flaskeholder i Audi sin nye Q4 e-tron. Praktisk med flere plasser for den slags!
Testbilen hadde 2xUSB-C plugger og en 12V lademulighet for de som satt bak. En egen klimasone hadde de også fått.
Det er bare helt innerst at bagasjerommet er på sitt smaleste, og her er bredden på 100 cm. Dybden er på 93 cm og høyden til hattehylla er 39 cm. Plukker man ut hattehylla er det 68 cm opp til takets laveste punkt.
Audi er gode på takfester for sikkerhetsnett til bagasje, kanskje bortsett fra i sine Sportback-modeller. Vi har ikke testet Q4 e-tron Sportback enda, men i e-tron Sportback var det ikke fester i taket til sikkerhetsnett for bagasje.
Del-elektrisk svingbart hengerfeste hadde testbilen, og det viser vi i videoklippet som er litt lenger oppe her. Man kan dra med seg inntil 1.200 kg med quattro-varianten av Q4 e-tron, mens de med bakhjulstrekk kan dra med seg inntil 1.000 kg dersom man velger hengerfeste til dem.
Taklast kan man også ha.
På grunn av avvikling av sykkel-NM var det stengte veier der vi normalt kjører vår landeveistest fram til kveldstid. Derfor dro vi først ut på vår 50/50-test som består av om lag 50 prosent landevei og 50 prosent motorvei med 100 km/t.
Beregnet rekkevidde ut fra vår 50/50-test landet på rundt 490 km.
Testbilen ble kjørt i Comfort kjøremodus, det gjør vi på alle våre tester med alle biler vi tester. Det var tørre veier og rundt pluss 19 grader under testen. Testbilen var utstyrt med 235/45 R21 foran og 255/40 R21 bak fra Bridgestone.
Litt senere på kvelden ble det vesentlig kaldere, med temperaturer over fra Froland til Evje som snek seg under 10 varmegrader, men stort sett hadde vi rundt 12 grader på den 205 km lange landeveistesten.
Bilen brukte 43,5 prosent av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på om lag 471 km.
Audi oppgir rekkevidden til 412-487 km for blandet kjøring for quattro-modellen, og 447-519 km for blandet kjøring for bakhjulstrekkeren med stort batteri.
Vi fikk også låne denne Q4 e-tron 50 quattro for å se ryggekamera og for å rekke å ta noen flere bilder.
En Q4 e-tron 50 quattro flytter seg fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder, det er langt kvikkere enn de 8,5 sekunder bakhjulstrekkeren Q4 e-tron 40 kan skilte med, og som vi har opplevd med VW ID.4 og Skoda Enyaq.
Med sportsunderstell som gir 1,5 cm lavere bakkeklaring, samt sterkere motorisering, gav Q4 e-tron 50 quattro oss en helt ny og mye mer dynamisk kjøreopplevelse. Den ble rett og slett ganske artig å kjøre.
Nå har vi i forbindelse med et foto-oppdrag kjørt VW ID.4 GTX med sportsunderstell, og opplevde mye av den samme kvikke dynamiske kjøregleden der.
Forskjellen ligger mer i setekomfort og støydempingskomfort som er et hakk bedre hos Audien. Den opplevde interiørkvaliteten med S-Line interiøret i Audien opplevdes også et hakk over det VW kan levere med sin ID.4.
Testbilene var utstyrt med Sonos-anlegg, og det tror vi nok de fleste vil anse som en god lydopplevelse. Vi skal ikke påstå at man ikke kan høre 21-tommers felger/dekk på dårlig asfalt, men de som velger så store felger og dekk prioriterer litt skjønnhet framfor stillhet.
I denne omgang rakk vi ikke å teste ladehastigheten, men ladet opp bilen hjemme mens vi sov.
Ut fra våre ladehastighetstester på VW ID.4 og Skoda Enyaq bør lading fra 10 til 80 prosent gå unna på om lag 35-40 minutter.
Litt lys fra døra ned på bakken da vi kom hjem fra landeveistest litt utpå natta.
Vi mener Audi Q4 e-tron kommer til å selge mest som quattro, men noen kommer sikkert til å velge minste motorisering og batteripakke for å få Audi billig slik vi har sett med e-tron 50.
Audifolk er gjerne glade i utstyr, og ville kanskje aldri vurdert en VW ID.4 eller Skoda Enyaq, og Audien kan helt klart bli mer eksklusiv og luksuriøs, men det koster!
Les flere tester hos Nybiltester