Vi har prøvekjørt Mazda CX-60 –⁠ bilen som kjenner deg igjen!

Det er alltid hyggelig å bli gjenkjent, og de som har en nyere smart-telefon er vant med ansiktsgjenkjenning, men i biler har vi ikke sett dette før nå med Mazda CX-60.


Vi ble med Mazda Norge til Portugal for å prøvekjøre den nye store ladbare hybriden Mazda CX-60, noe vi hadde gledet oss til etter vi fikk se bilen litt før den hadde verdenspremiere.

-->
Det var utstyrsnivå Homura vi fikk bli mer kjent med under prøvekjøringen, der det er mange sorte detaljer utenpå bilen, som speilhus, felger og en del dekordetaljer som i Takumi utstyrsnivå er i krom.

Førermiljøet i Homura er preget av sort skinn og metalldetaljer, mens det i Takumi er i hvitt kimonoinspirert materiale. Homura er den sorte og sportslige, mens Takumi er den lyse og elegante, og hakket mer eksklusive varianten.

Når man er med på en prøvekjøring der tiden er en knapp faktor, og man skal stoppe litt for å ta bilder, og det er to sjåfører som skal kjenne litt på bilen, da rekker man ikke å teste setekomforten skikkelig. For da må man nesten sitte der i 2-3 timer i strekk, men på den tiden vi hadde til rådighet opplevdes setet komfortabelt.

Du har rett i at sitteputen ikke kan «forlenges», men betyr det at du ikke sitter komfortabelt? Neppe, men alltid lurt å prøvesitte seter som ikke har absolutt alle innstillingsmuligheter.

Sitteputens vinkel kan justeres, men korsryggstøtten kan kun justeres inn/ut. Gleder meg til en lenger tur med bilen i Norge etter hvert.

Bilen hjelper deg med å stille inn sete og ratt ut fra høyden din og posisjonen til øynene dine, så kan du selv velge å justere på bilens forslag før du lagrer dine innstillinger.

Så blir bilen kjent med ansiktet ditt, noe den er langt raskere på enn min iPhone var. Bare se litt til sidene så er det i boks.

Neste gang det er du som setter deg i førersetet kjenner bilen deg igjen, og du får dine lagrede innstillinger for setet, rattet, sidespeil, radiofavorittkanaler og mye, mye, mer.

At ingen har tenkt på dette før?!?! Genialt Mazda!!

Ettersom vi byttet sjåfør noen ganger fikk vi oppleve at systemet fungerte utmerket, og alt som funker uten at man trenger å tenke mer over saken er jo bare deilig.

Du kan lagre innstillinger for inntil 6 personer med ansiktsgjenkjenning, og så har du et par minneknapper til venstre for rattet for de som har veldig stor forskjell i størrelse på sjåførene, Her har man tenkt på alle eventualiteter.

En noe bredere midtkonsoll gir de som sitter foran mer albuerom mellom forsetene, noe som man merker om man kommer rett fra en Mazda CX-5, som jo er en tanke mindre enn nye CX-60.

Liker også godt at man ikke ser så godt «gropa» til head-up displayet når man sitter i forsetene.

Head-up displayet har vokst i størrelse hos Mazda CX-60 i forhold til tidligere versjoner, og fungerer også meget godt selv om man har på seg solbriller med polarisert glass.

Enkel og tydelig informasjon foran bilen gjør at man ikke trenger å flytte blikket fra veibanen like ofte som når man ikke har et godt head-up display.

Man slipper å åpne en klimameny i en skjerm for å justere på bilens klima-anlegg, og ventilasjon eller varme i seter og varme i ratt. Deilig å ha rask og enkel tilgang til å justere på klima-innstillinger med knapper.

Foran girspaken er det også en spak der man kan velge mellom ulike kjøreprogram.

Her kan man for eksempel velge elektrisk kjøring, noe vi testet litt, og de 175 hk som elmotoren leverer gjør at man ferdes komfortabelt også kun med elmotor.

De ulike kjøreprogrammene kommer vi sterkere tilbake til når vi tester bilen i Norge, men man finner «Normal mode», «Sport Mode», «Off-road mode», «Towing mode», EV mode» og «Charge mode».

EV mode velger man når man vil kjøre elektrisk, og man skal kunne kjøre inntil 63 km elektrisk.

Charge mode er for å ha en bestemt prosent igjen på batteriet når man kommer til en by.

Sport mode vil gi full respons fra både bensinmotoren på 2,5 liter og 191 hk og elmotoren på 175 hk, noe som gir en systemeffekt på 327hk og 500 Nm. Deilig å kjøre biler som har bra med krefter!

Ettersom Mazda CX-60 klinker til med hele 2.500 kg hengervekt, er det jo kjekt at den har et eget kjøreprogram for kjøring med tilhenger/campingvogn.

Her knuser Mazda sine konkurrenter ettertrykkelig, for man må nærmere eller godt over millionen i pris for å finne ladbare hybrider som kan trekke like mye eller opp til 3.500 kg på hengerfestet.

Du klarer kanskje å få prisen på en Mazda CX-60 litt over 700.000 kroner dersom du legger på alt av tilgjengelige utstyrspakker, hengerfeste, panorama soltak, vinterdekk og den dyreste lakken. Da har du over 300.000 kroner igjen opp til andre ladbare hybrider som tilbyr tilsvarende hengervekt.

Mazda sine menyer kan du styre med joystick mellom setene, slik at du slipper å ta øynene vekk fra veien mer enn nødvendig.

Volumet er plassert slik at begge de to som sitter foran har enkel tilgang mellom setene, men sjåføren har naturligvis også volumkontroll på rattet.

Menyene er enkle å manøvrere seg rundt i, og enkelhet er sentralt i Mazda sin filosofi. Her skal minst mulig distrahere sjåføren fra oppmerksomheten på veien foran bilen.

Knappene på rattet er litt små, så du bør se litt på rattet før du kjører bilen for første gang, så du vet litt om hva som befinner seg hvor. Man blir raskt vant til knappenes plassering og funksjon.

Gleder meg til å teste cruisekontrollen litt mer i Norge etter hvert.

For øvrig et deilig ratt å holde i, og utformingen gir gode muligheter til å variere grepet på en lang tur.

Det er lett å trives i Mazda CX-60, og når du har mindre distraksjoner inne i bilen får man automatisk mer fokus på selve kjøringen og det som foregår i veibanen foran bilen.

Det man ikke nødvendigvis våger å utforske så veldig på ukjente veier er det som befinner seg i bilens infotainmentsystem, fordi man er så avhengig av navigasjonen, så det kommer vi sterkere tilbake til på kjente norske veier.

Bakseter i en SUV er som regel designet for at to personer skal sitte veldig behagelig, og slik er det bak i Mazda CX-60 også.

Man kan ha en person i midten der bak, men komforten er på topp dersom det ikke er flere enn to der bak. Plassen må kunne defineres som god i baksetet.

Bakseteryggens vinkel kan man ha i to ulike posisjoner, noe du får se i videoklippet litt lenger ned i saken.

Setevarme bak og tilkoblinger med 2xUSB-C vitner om at det er de to i yttersetene som har den optimale komforten her bak. Litt artig at man også har en vanlig 220V strømplugg baki her.

Panorama soltak er et tilvalg man ikke før har hatt til Mazda sine modeller, men på Mazda CX-60 kan man velge dette. Jeg har lysømfintlige øyne, og går med solbriller nesten uansett vær, så selv er jeg vel ikke av dem som bruker soltak så mye, men jeg skjønner jo at det blir ekstra lyst, luftig og trivelig for de som sitter bak når man også får lys inn denne veien og utsikt oppover.

Et romslig bagasjerom bak i Mazda CX-60, og med et baksete som er tredelt løser man de fleste praktiske fraktoppdrag med Mazda CX-60. Så har man jo den knallgode hengervekten på inntil 2.500 kg i tillegg.

Når man legger ned baksetene blir ikke gulvet helt flatt. Vi setter pris på festene i taket til sikkerhetsnett for bagasje enten baksetene er i bruk eller de er lagt ned.

Videoen over her har ikke så grundig gjennomgang av bilen, men fokuserer mer på kjøreopplevelsen, fordi vi hadde en ganske grundig gjennomgang av bilen da vi hilste på den før verdenspremieren.

Når man kjører Mazda CX-60 oppleves det som en mer eksklusiv kjøretur enn man har hatt i en Mazda før, mye på grunn av et mer avansert understell og fjæringssystem, litt på grunn av god støyisolering og en del på grunn av setekomfort, rattkomfort, materialvalg og selve kjøreopplevelsen.

Komforten og kjøreopplevelsen bør helt klart oppleves, og er en sentral grunn til at vi gleder oss veldig til å få teste Mazda CX-60 mer i Norge.

Mye av årsaken til komforten har også navn, som «Kinematic posture control», som stabiliserer bilens grep i svinger, slik at sideveis karosseribevegelser reduseres.

Som sjåfør opplever du bare at det er mindre styr å kjøre på svingete veier, og passasjerene opplever økt komfort. Teknologi som dette gir mer premiumfølelse over kjøreturen i en Mazda CX-60.

Mazda CX-60 har ekte AWD, fordi begge motorer leverer kreftene til girkassa, 8-trinns automatkasse, som så fordeler dette ut gjennom et AWD-system der bakhjulene har prioritet, uten at framhjulene på noe tidspunkt er «helt slått av» med tanke på drift.

Et system som er overlegent alle «liksom systemer» der en motor driver framhjul og en annen bakhjul. De som trekker vogn også når det er kaldt og glatt ute vil sette pris på slike egenskaper. Har man en vanskelig bakke der man bor eller har hytte vil man også trives godt med ekstra god fremkommelighet.

Gleder meg veldig til å teste fremkommeligheten til vinteren, men vi får ta en sommertest først der vi sjekker ut den elektriske rekkevidden, samt forbruket når batteriet er nytømt, og forbruket på langtur.

Stilige sorte potter på begge sider av bilen, men i hverdagen kommer det ikke noe ut derfra, for med 63 km elektrisk rekkevidde vil man kunne kjøre det meste av dagligdags kjøring på strøm.

Bilen har et 17,8 kWh stort batteri som kan lades med inntil 7,2 kW dersom din hjemmelader klarer å levere såpass. Da tar det om lag 2,5 timer å lade fra 0 til 100 prosent.

Nå kjørte vi førproduksjonsmodell av Mazda CX-60, så det var fortsatt en del software og slikt som skulle fintunes litt før produksjonsmodellen var klar.

Vi merket dette blant annet på navigasjonens evne til å kalkulere gjenstående distanse.

Det jeg stusset litt på var rekkevidden ved siden av bensintanken, der vet jeg ikke om det er en software-sak som skal på plass eller om rekkevidden faktisk er litt lav, men ettersom vi kjørte en førproduksjonsmodell mistenker jeg vel at den beregnede rekkevidden neppe var helt korrekt.

Det får vi komme sterkere tilbake til når vi får testet den i Norge. Bensintanken er på 50 liter, derfor «skurrer» antatt rekkevidde på bildet over her en del.

Bilen vi kjørte i Portugal var i fargen Rhodium hvit, men man får bilen i flere andre farger også, som den velkjente Soul Red Crystal fargen du ser på bildet over her.

De sorte detaljene som følger med Homura utstyrsnivå passet usedvanlig godt til rødfargen, rett og slett veldig stilig.

Exclusive Line starter på 557.000 kroner, Homura på 582.000 kroner og Takumi på 598.000 kroner.

De fleste vil kanskje ta med pakker som Comfort pack, Convenience & Sound og driver assistance pack. Soul Red Crystal fargen koster mest med 11.400 kroner, Rhodium hvit og Machine grey 10.000 kroner, mens andre metallicfarger koster 8.500 kroner.

Hengerfeste ordnes hos den enkelte forhandler, så det har vi ikke noen presis pris på, men uten hengerfeste og soltak lander man med Homura på 658.900 kroner i denne lekre rødfargen.

Soltaket koster 14.500 og hengerfeste + vinterdekk får man snakke med sin lokale forhandler om prisen på.

Takumi koster 16.000 kroner mer enn Homura.

Nå er det ikke så lenge igjen før man finner nye Mazda CX-60 hos sin lokale Mazda-forhandler, da bør du ta turen og oppleve den.

Her får du mer premium enn du betaler for, mye genialt utstyr som det er vanskelig å forstå at ingen andre har levert før nå. Hvorfor har ikke alle biler seter med kjøling og ansiktsgjenkjenning på bilens innstillinger? Alle burde jo ha det!

Kjenner du noen med campingvogn kan du jo tipse dem om denne ladbare hybriden som kan dra med seg hele 2.500 kg – her er jo hengerfestet nærmest obligatorisk ekstrautstyr.

Vi gleder oss til vi treffer på Mazda CX-60 igjen, og får mer tid til å bli enda bedre kjent med den!

Les flere tester hos Nybiltester

Les mer om:

Nyheter Tester