Det er Suzuki-importøren RSA som leverer biler fra det kinesiske Maxus-merket her i Norge, og har allerede god suksess med den første helelektriske modellen på markedet.
Det er varebilen Maxus e-Deliver 3, som rett og slett kan skryte på seg å være markedsledende blant de helelektriske varebilene de to forrige månedene. Dette er riktignok fortsatt et ganske smalt segment, men det lover uansett bra for merket at de hadde en markedsandel på hele 60 prosent i oktober.
-->
Og Maxus har fortsatt ikke spilt ut esset ‒ flerbruksbilen Euniq MVP.
Dette kortet spilles ut i desember, og om den følger den innledende suksessen til e-Deliver 3 går det mot gode tider for Maxus her i Norge.
Denne modellen haker nemlig ut de fleste boksene for en norsk storfamilie anno 2020: Den er elektrisk, den har sju seter, det er mulighet for hengerfeste og takstativ, og den har konkurransedyktige priser.
Slik ser den ut:
Dette er altså en 7-seter, og bilen er 4,83 meter lang, 1,83 meter bred og hele 1,78 meter høy. Og Isuzu-importør RSA vet selvsagt at det finnes kunder som kun trenger slike biler i varebil-drakt, så Euniq MVP blir også tilgjengelig som en 2-seter og da med et varerom på 2,2 m3.
De med sju seter bør uansett ha godt med plass, iallfall om de to bakerste setene legges ned. Og skulle det ikke holde, er det altså mulig å utstyre den med både takstativ og hengerfeste.
Kineserne er i likhet med nordmenn også interessert i moderne teknologi, så Maxus Euniq kan også by på ting som nødbremsassistent, bakkestartassistent, blindsoneovervåking, 360 graders parkeringskamera, parkeringssensorer foran og bak, cruisekontroll og Apple Carplay/Android Auto.
Så hva med rekkevidden?
RSA opplyser selv 356 kilometer, men denne er i den såkalte «WLTP urban»-kategorien. I blandet kjøring blir den oppgitt til 260 kilometer, og batteriet har en kapasitet på 52,5 kWh.
Ladingen går også ganske bra unna, og med 120 kW bruker den rundt en halv time på å fylle batterier fra 30- til 80 prosent.
Dette er en forhjulsdrevet elbil, og motoren yter 177 hk og klarer 0-100 km/t på 9,5 sekunder.
RSA som har store forventninger til bilen har presset startprisen akkurat under 400.000 kroner, og den er ventet til Norge allerede i desember.
Importøren sier at de første i køen i kan forvente seg en rask levering, så ikke bli overrasket om du ser en Maxus Euniq i nabolaget om ikke så veldig lenge.
Les også: