Nå heter bilen Q8 e-tron, dette for å kunne plassere bilen riktig i Audi-familien, samt at det etter hvert har kommet flere modeller med etternavnet e-tron.
Q8 e-tron 55 som vi har testet har fått nytt og større batteri, og Q8 e-tron 50 tar over batteriet som tidligere stod i 55-modellen.
-->
Bilen har fått en del aerodynamiske endringer, samt at Audi har jobbet med både energitetthet i batteripakken og effektiviteten i elmotorene. Vi har i løpet av denne uken funnet ut hva disse endringene har gjort med forbruket og rekkevidden.
Audi e-tron har vært en voldsom suksess i Norge med godt over 28.000 registrerte biler. Kombinasjonen av elektrisk fremdrift, firehjulsdrift og SUV er populært her til lands, og før moms og vektavgift var noe tema så var også prisen på bilen noe som gjorde denne svært så attraktiv.
Nå er det nye tider, prisene skyter i været for tunge elbiler, og det blir spennende å se hvordan nye Q8 e-tron klarer seg i markedet.
Bilen vi har testet er en Audi Q8 e-tron S line plus 55 Quattro med veldig mye ekstrautstyr, og prisen på denne er på 1.149.381 kroner. Her er dog Audi veldig ærlige på at Q8 e-tron har mye mer standard utstyr enn det e-tron hadde, og at man således ikke trenger alt utstyret som er valgt i testbilen.
Q8 e-tron har samme dimensjoner som tidligere, det vil si at bilen er 4,915 meter lang og 1,937 meter bred.
Som standard får du nå luftfjæring, og bakkeklaringen er på 17,6 centimeter og kan justeres med hele 76 mm. Audi har jobbet med både oppsett for styring og understell for å få det hele til å være litt mer dynamisk, eller sportslig om du vil.
Du vil nok ikke merke de store forskjellene mellom utgående modell og den nye, men at Q8 e-tron er mer sportslig satt opp kontra konkurrenten BMW iX er det liten tvil om, selv om dette langt ifra betyr at bilen er noen sportsbil.
Det hele er fremdeles svært så komfortabelt.
Det er i fronten på bilen at man kan se de aller største endringene. Her har Audi jobbet en del med aerodynamikken og de fleste legger nok merke til at de karakteristiske Audi ringene i 3D er byttet ut med en flat plate med 2D-ringer.
Luften styres rundt chassiset på en bedre måte, og man har elektronisk styring av radiatorspjeldene som åpnes/lukkes etter behov.
Under bilen har man også fått hjulspoilere i front, som skal lede luften gunstigere under bilen.
Batteriet i 55-utgaven er nå på 114 kWh brutto, og 106 kWh netto. og ladehastigheten er justert opp til 170 kW mot 150 kW tidligere.
50-utgaven har som nevnt tatt over batteriet som stod i e-tron 55 tidligere, og har således beholdt ladehastigheten på 150 kW.
Det er også ny teknologi i batteripakken og Audi benytter seg nå av «stacking technology» noe som betyr at man skal få plass til flere battericeller på et gitt område kontra tidligere, noe som skal gi 20 prosent høyere energitetthet.
Også den bakre motoren er jobbet med, og man har her øket antall viklinger fra 12 til 14, noe som også skal føre til lavere energiforbruk.
Nytt er også at man har fått en lysstripe i front, noe som binder fronten mer sammen og bilen får et mer sportslig uttrykk. LED-Matrix er nå standard og disse lyser svært så godt. Opplevde dog flere ganger at spesielt lastebiler blinket på meg, så det kan kanskje tyde på at lysene blender ned litt for sent.
Som ekstrautstyr kan du gå opp til digitale lys, men Matrix-lysene bør holde for de fleste.
Q8 e-tron har en frunk på 62 liter som er vanntett. Frunk er noe en elbil i mine øyne må ha, skitne ladekabler vil man ikke ha inn bilen.
Under matten i frunken finner du tauekroken. Q8 bygger på en fossil-plattform, og det er gledelig at Audi her har tatt seg bry med å lage plass til en funk.
I profil skal man være relativt skarp for å se noen forskjeller, for her er mye likt. En del ny-designede felger er tilgjengelige og pressebilen er utstyrt med 21-tommers felger i aero-utførelse med tilhørende røde bremsekalipere.
Ladeluken har fremdeles elektrisk åpning/lukking og som tilvalg, så har du mulighet for å få en ladeluke på høyresiden også ‒ da kun med mulighet for saktelading på den siden.
Panseret på Q8 e-tron er langt og gjør at det noen ganger kan være utfordrende å plugge i en hurtiglader uten at ladekabelen er borti karosseriet, og det føles jo aldri helt bra.
Har du S line, så er nå de velkjente dekalene på sidene fjernet. og man har fått bilens navn printet inn i B-stolpen.
Ikke de største endringene bak heller. Audi-ringene har et flatere utrykk, og 50/55 Quattro som man tidligere fant nede på baklukens høyre side er fjernet.
Har du en standard utstyrt Q8 e-tron er det kun Q8 som er skrevet på bakluken. Siden dette er en S line, så har man det røde S line-merket foran Q8.
Tidligere e-tron 60, den mer sportslige varianten, har også fått nytt navn, og denne heter nå Audi SQ8 e-tron. Da vil man naturlig nok ha en S foran Q8 på bakluken.
Bagasjerommet har samme dimensjoner og størrelser som før. så her har du plass til 569 liter tilgjengelig.
Gode festepunkter til å sikre eventuell last. I bagasjerommet har du ett 12V-uttak og også egnede knagger for å henge fra deg eventuelle handleposer.
Baksetene legges enkelt ned med egne spaker i bagasjerommet og felles ned i en 40/20/40 løsning. Gulvet blir ikke helt flatt, man får en aldri så liten vinkel på baksetene.
Du har 1.637 liter tilgjengelig, og man har festepunkter for sikkerhetsnett både ved bakseteryggen og ved framsetene. Her skal sikkerheten være ivaretatt.
Under gulvet er det rikelig med plass til å stue vekk det du kanskje ikke bruker mest. Her finner du også hengerfestet, for ja, Q8 e-tron har kun avtagbart hengerfeste ‒ noe som i mine øyne er for dårlig. En bil i denne klassen skal i det minste ha semi-elektrisk hengerfeste.
På kroken kan du dra 1.800 kilo, eller 750 kilo dersom du har en tilhenger uten brems.
Bakseteplassen er generøs. Her har man god plass til barnesete uten at det går på bekostning av sitteposisjon hos de foran i bilen. Deilige seter, selv om midtsetet nok er best for de som ikke helt har blitt voksne enda.
ISOFIX finner du på yttersetene bak deksler som du må ta vekk. Ikke helt flatt gulv, men det er ikke store humpen som er der.
Hodeplassen bak er god, som du ser på bildet så er taket forhøyet for baksetepassasjerene. slik at her føles det romslig og behagelig.
Den gode hodeplassen gjør at man her ikke har like store glasstak som vi har sett i andre biler, men det gjør etter min mening ingenting ‒ viktigere at man kan bruke baksetene komfortabelt som voksne også.
Som tidligere nevnt så er plassen bak god, og kneplassen er et bevis på dette. Her er stolen foran stilt inn etter hvordan jeg sitter når jeg kjører, og har da fremdeles masse plass bak.
Jeg får føttene godt under førerstolen, noe som gjør at vinkelen på knærne blir god og støtten til lårene det samme.
4-soners klima er nå standard. og gjør at det er ekstra behagelig å være baksetepassasjer. Her finner man også 2x USB-C uttak samt et 12V uttak.
Midtarmlenet er stort og godt og har to gode koppholdere. Her det er også en liten oppbevaringsplass til telefoner eller annet smått.
Midtsetet legges enkelt ned dersom man skal ha med seg ski eller andre lengre gjenstander.
Panoramataket er stort og godt og gir godt lys i en ellers så mørk kupé. Kan åpnes på de aller varmeste dagene, og man har i tillegg en gardin man kan trekke for elektrisk dersom man ikke ønsker sollyset inn i bilen.
I videoen over kan du ser mer om uken vi hadde med Audi Q8 e-tron, her ser vi på interiør, eksteriør samt rekkevidde/forbruk.
Interiøret har ikke fått noen oppgraderinger, men det er i velkjent Audi-stil svært så behagelig og komfortabelt her.
Gode seter, som i testbilen har blitt oppgradert til sportsseter i tillegg til å være elektrisk justerbare. Minnefunksjon kun på førersiden, her igjen føler jeg kanskje at en bil i denne klassen skulle hatt minne også på passasjersiden. Ingen massasjefunksjon.
Positivt at man har en inn/utstigningshjelp som gjør at rattet trekker seg inn og førerstolen tilbake for å lette inn/utstigning.
Førermiljøet bærer preg av gode materialer og god ergonomi. Audi er virkelig gode på interiør, og det hele virker svært så godt sammenskrudd og gir en god luksus-følelse.
Personlig så føler jeg kanskje at interiøret hadde fortjent en oppgradering da dette begynner å føles noe utdatert, på den andre siden så er dette svært så gjenkjennelig for de som sverger til Audi og kanskje er det nettopp denne følelsen Audi ønsker å beholde.
Audi virtual cockpit kjenner vi godt fra tidligere. Et av de lekreste systemene til dags dato og holder seg således godt. Svært så god skjerm som du kan konfigurere til å gi den den informasjonen du møtte ønske.
Eneste jeg savner her er at batteriprosenten er tilgjengelig, dette må du over i hovedskjermen for å finne. Håper Audi kan få fikset opp i dette, man kan tross alt se prosenten i Q4 e-tron.
Head-up-displayet er svært godt, og et behagelig ekstrautstyr. Gir deg den informasjonen du trenger, og oppleves som svært klart og godt. Lysstyrken justeres enkelt og de som ikke liker det kan velge å skru det av.
Ikke noen augmented reality her, igjen litt rart at flaggskipet til denne prisen ikke har dette.
Som ekstrautstyr kan du velge kameraspeil, eller virtuelle sidespeil som Audi kaller dem. På ingen måte en favoritt hos undertegnede, og ikke noe jeg hadde brukt penger på. De ser kanskje kule ut, men det stopper fort der.
Plasseringen av skjermene inne i bilen er det første du må bli vant til, da du må se ned i døra for å sjekke blindsonen fremfor ut av vinduet slik vi er vant til fra alle andre biler. Høres kanskje ut som en detalj, men gode vaner er ofte vanskelige å vende.
Så er det selve bildet – som i mine øyne ikke gir en god representasjon av omgivelsene rundt. Alt ser mye nærmere ut enn det det egentlig er, og det gjør at spesielt rygging oppleves utfordrende.
Positivt er det at man har gode blindsonevarsler i skjermene som er gule når du må passe på, og røde når du absolutt ikke skal skifte fil.
Menysystemet i bilen fungerer godt, det er relativt enkelt å forstå og skjermene er responsive og fine. Synes som nevnt at dette systemet er klart for en oppgradering, da det føles litt utdatert i forhold til det konkurrentene i dag tilbyr.
Det betyr dog ikke at dette er et dårlig system, det hele fungerer godt og gjør det man forventer.
Trådløs tilkobling av Apple CarPlay/Android Auto er hyggelig, og disse fyller skjermen på en lekker måte. Navigerer du et sted gjennom disse systemene så er det verdt å merke seg at denne navigeringen ikke vil vises i instrumentskjermen eller i head-up displayet.
Skjermen under er til klima, er klar og god og enkel å bruke.
Dersom du skal søke etter en destinasjon i navigasjonssystemet så forvandles klimaskjermen til enten et tastatur eller en skriveplate der du kan skrive med fingeren din. Dette fungerer svært så godt, og du trenger ikke skrive veldig vakkert for at bilen skal skjønne hva du mener.
Bilen har for øvrig et godt stemmestyringssystem som forstår det meste av det du ber den om, selv om norske stedsnavn ofte er vanskelig å få den til å forstå.
Bilen er utstyrt med et 360 graders kamera som gjør at parkeringen går relativt lett for seg. Lekkert at man kan få et 3D-bilde av bilen, selv om programvareavdelingen hos Audi godt kunne ha kostet på seg å vise riktig bil ‒ da den som vises er utgående modell.
Gode koppholdere i midtkonsollen, her har du også et 12V uttak, samt to USB-C uttak. I tillegg så er det her mulighet for å lade en mobiltelefon trådløst.
Lekker ambientebelysning noe som gjør det til et hyggelig sted å være når det har blitt mørkt ute. Fargene velger du selv, eller så endrer de seg med kjøremodusene du velger.
En veldig lekker og kjekk detalj er at beltespennene også er opplyste, noe som mange småbarnsforeldre nok setter stor pris på når man skal leite etter spennen bak en barnestol.
Q8 e-tron er svært så behagelig å være på tur med. Luftfjæringen fjerner ujevnheter på en god måte, uten at det betyr at bilen oppleves sørlig myk. Ingen krengning i svinger, og ingen duving etter å ha kjørt over fartsdumper.
Bilen er helt klart satt opp mer sportslig enn komfortabel, noe jeg personlig liker svært godt. Q8 e-tron er på ingen måte noen sportsbil, dette prøver den heller ikke på å være, men man har en behagelig fasthet som oppleves utrolig komfortabelt og solid.
Styringen er direkte og presis, og man har nok av krefter tilgjengelig.
Q8 e-tron 55 har 408 hk og 664 Nm, 0-100 km/t er unnagjort på 5,6 sekunder. Testbilen er utstyrt med akustiske glass som gjør at kupeen nærmest er skånet for all lyd utenfra.
På vår 205 kilometer lange landeveistest så fikk vi en beregnet rekkevidde på hele 547 kilometer, noe som er svært så imponerende. WLTP for Q8 e-tron 55 er oppgitt til 533 kilometer, men siden pressebilen har fått en god del ekstrautstyr, så er WLTP rekkevidden på denne oppgitt til 515 kilometer.
Det vil altså si at vi fikk en beregnet rekkevidde på 32 kilometer lengre enn WLTP denne dagen. Våren var riktignok kommet til Sørlandet denne testuka, men det var ikke varmere enn 10-14 grader denne dagen og det var noe vind.
Tatt i betraktning at bilen rullet på vinterdekk i 265/45-21 profil så blir det hele veldig imponerende.
Hans Vidar testet for noen uker tidligere den nye Q8 e-tron Sportback, som jo er samme bilen bare i coupé-versjon. Litt kaldere denne dagen og også noe vått i tillegg til at bilen rullet på helt nye piggfrie vinterdekk i dimensjon 255/50-20, og denne fikk da en beregnet rekkevidde på 482 kilometer.
Sportback-utgaven skal i utgangspunktet gå lengre enn SUV utgaven siden den er mer aerodynamisk, men dette viser bare nok en gang hvor mye temperatur og føreforhold har å si på rekkevidden.
50/50-testen vår er en litt tøffere test for bilene da den har omslag 50 prosent med motorveihastighet. Her havnet beregnet rekkevidde på 489 kilometer, noe som igjen er svært så hyggelig.
Det er fint å se at det Audi sier de har gjort med aerodynamikken faktisk stemmer i virkeligheten. Selvsagt kommer du lengre med større batteri, men vi har sett at forbruket på Q8 e-tron er en god del lavere enn det e-tron klarte å levere.
Værforholdene var noenlunde de samme som under landeveistesten. Audi Q8 e-tron Sportback fikk på samme ruten en beregnet rekkevidde på 473 kilometer, men det var en del kaldere dagen denne testen ble utført.
Som nevnt tidligere så har man med det største batteriet nå mulighet til å lade med 170 kW, så da stusser nok noen på hvorfor jeg under ladetesten vår valgte en 150 kW lader. Dette er fordi at da Hans Vidar testet Q8 e-tron Sportback, så tok han vår ladetest hos Ionity for å finne ut hvor hurtig man kan lade fra 10-80 prosent. På denne testen brukte han 33 minutter.
Under testen jeg gjorde, altså på en 150 kW lader havnet tiden også på 33 minutter fra 10-80 prosent, altså samme tid som ved en lader som kan levere maks hastighet.
En av forklaringene kan ligge i at jeg hadde kjørt i mange timer før jeg ladet, og at det var en god del varmere i været da jeg ladet. En annen forklaring ligger nok i det at vi vet jo ikke om det er 9,6 prosent eller 10,6 prosent man plugger i med, gitt at prosentene skifter på dette tidspunktet.
Men, om det skulle bevise noe, så er det i så fall at du ikke trenger å måtte oppsøke de laderne som kan levere aller mest strøm ‒ tiden vil ikke skille så mye på denne bilen uansett.
Q8 e-tron har dessverre fremdeles ingen batterivarmer, så hva som skjer med ladehastigheten når det er veldig kaldt er vi usikre på, og får heller teste dette på et senere tidspunkt.
Audi Q8 e-tron S line Plus 55 Quattro er en bil som tikker de aller fleste bokser hva gjelder komfortable familiebiler. Den økede rekkevidden vil nok gjøre at mange eiere av tidligere utgaver kommer til å kikke ekstra på denne, og eneste hindring fra at dette skal bli en skikkelig storselger er nok dessverre prisen.
Les flere tester hos Nybiltester
Les også: