Toyotas historie strekker seg tilbake til 1924 da Sakichi Toyoda fant opp en automatisert vevstol, men det var sønnen Kiichiro Toyoda som staket ut kursen som skulle gjøre selskapet verdenskjent.
Han var nemlig svært opptatt av denne nye greia som var på gang, nemlig automobiler. Rett før grunnlegger Sakichi døde i 1930 oppfordret han sønnen til å følge sin lidenskap, og i 1933 opprettet Kiichiro en bilavdeling i selskapet. Resultatet av dette ble vist fram i 1935, for da kunne Toyota vise fram den aller første bilen som het A1.
-->
Siden har Toyota vokst til et av de viktigste bilmerkene i verden, og har vært ledet av en rekke Toyoda-skikkelser, slik som Eiji Toyoda, Shoichiro Toyoda og Tatsuro Toyoda.
I 2009 tok Akio Toyoda over som president, og siden har barnebarnet til Kiichiro Toyoda ledet selskapet med stå hånd.
Toyota satset tidlig på elektrifisering, og var blant annet først ute med en masseprodusert hybrid i Prius på 1990-tallet. Likevel har verdens største bilprodusent vært lunkne til rene elbiler, og senest i desember uttalte Akio Toyoda at slike biler var over-hypet.
Han pekte da på ting som selve produksjonen av elbiler og strøm til å lade disse som viktige faktorer som politikerne ikke tenkte på, og advarte sterk mot et forbud rettet mot biler med forbrenningsmotor ‒ både av økonomiske og miljømessige hensyn.
64-åringen er kanskje verdens mest kjente motstander av en rask elbil-omlegging, men det betyr ikke at han generelt er skeptisk til nye ting innen bilindustrien. Faktisk tvert om.
Toyota viser nå vei på mange områder, og hvor ekstremt de satser viser en splitter ny «by» rett ved et av verdens mest berømte fjell.
For i satsingen på morgendagens teknologi skal Toyota like godt bygge framtidens by. Det skjer ved foten av Fuji-fjellet, hvor de har et område på 175 dekar som skal danne Woven City. Det tar oss også tilbake til merkets opprinnelse, for det betyr nemlig en vevd by.
Byen skal altså lappes sammen som et teppe, og alt skal være koblet til hverandre ‒ folk, bygninger, infrastruktur og kjøretøy. Byen skal være fullstendig bærekraftig, og det hele skal driftes av hydrogen som byr på null lokalt utslipp. Personen som skal designe framtidsbyen er for øvrig danske Bjarke Ingels, som blant annet står bak 2 World Trade Center i New York og Lego-huset i Danmark.
Men så var det disse elbilene da.
For mens resten av konkurrentene har kastet seg rundt og satset det meste på elbiler, har Toyota kjørt på med sin hydrogen- og hybridsatsing. De har selvsagt forsket på elbilteknologi også, og har blant annet brukt mye tid på å utvikle såkalte faststoffbatterier som morgendagens batteripakker vil bestå av.
De har også lansert sin første elbil gjennom Lexus UX 300e, og viste nylig fram en knøttliten elbil under hovedmerket kalt Toyota C+pod. Og den første «ordentlige» helelektriske Toyota-modellen er allerede annonsert, og dette blir en SUV.
Så selv om Toyoda, kanskje litt urettferdig, har fått et rykte på seg om å være motstander av elbiler, viser satsingen at han langt fra er det.
I tillegg til å satse på oppkoblede, automatiserte, delte og elektriske biler, har Akio Toyoda det siste året vist seg som en usedvanlig god leder. Bilindustrien har nemlig gått gjennom en gedigen krise med den globale koronapandemien, men presidenten har sørget for at Toyota har gått med overskudd og dermed også sikret jobber verden rundt.
I sum gjør alt dette til at juryen i World Car Awards har kåret Toyota-sjefen til årets bilnavn i verden, en pris som kun tre personer har fått tidligere.
‒ På vegne av alle 360.000 Toyota-teammedlemmer rundt om i verden, takk for denne enorme æren! sier Toyoda, som er svært opptatt av å dele prisen med sine ansatte.
‒ Om ingen har noe imot det, så endrer jeg prisen fra «person» til «personer», for det er den kollektive innsatsen til alle våre globale ansatte, forhandlere og leverandører som virkelig har gjort Toyota til det som det er i dag! Jeg kunne ikke vært en heldigere og mer takknemlig administrerende direktør.
Dette er fjerde gang juryen som kårer årets bil i verden også kårer årets navn, og Toyoda slår følge med noen velkjente navn i bilindustrien.
Første vinner var Volvo-sjef Håkan Samuelsson, den nå avdøde Sergio Marchionne som styrte både Ferrari og Fiat-gruppen fikk den i 2019, mens fjorårets pris gikk til den tidligere PSA-sjefen og nåværende administrerende direktøren for Stellantis, Carlos Tavares.
Juryen som består av 93 journalister fra hele verden deler ut den aller største prisen, årets bil i verden, 20. april. Og her kan Toyota få vinneren, for en av de tre finalistene er Toyota Yaris.
Da må den i så fall slå to elbiler, Honda e og Volkswagen ID.4, de to andre finalistene i kampen om bilverdens mest prestisjetunge pris.
Les også: