De fleste er enig i at 2020 var et vanskelig år, og det gjelder utvilsomt også bilbransjen. Alle de 10 største merkene noterte seg nemlig for en nedgang i salget, selv om det siste kvartalet med færre restriksjoner og stort sett full produksjon berget de fleste gjennom kriseåret.
Men at ting fortsatt er langt fra normalt viser en produsent som Toyota, som oppdaterer alle sine smittetilfeller i Japan. Den listen viser at de har oppdaget 25 forskjellige smittetilfeller bare så langt i januar, så det fortsatt all grunn til å ta covid-19 alvorlig.
-->
Men verden ruller uansett videre, og det med Toyota i førersetet i bilverden.
Den japanske giganten har regjert igjennom hele 2010-tallet når det kommer til salgstall, og 2020-tallet begynner også med T’en på topp.
Tall for Focus2Move viser at Toyota hadde en nedgang på 12,2 prosent i forhold til 2019, men det var faktisk en av mindre nedgangene.
Det har gjort sitt til at Toyota har dratt unna som det store merket helt på toppen av bestselgerlista, og med 8,06 millioner biler hadde de en markedsandel på hele 10,1 prosent i 2020. En av 10 nye biler i fjor var altså en Toyota.
Og mange av disse var nok helt sikkert en slik Corolla, som var den bestselgende Toyota-modellen i Europa med 193.785 eksemplarer ‒ kun fattige 735 biler foran Yaris.
Nummer to er heller ikke overraskende, for det er folkemerket Volkswagen. Det tyske merket er ganske så avhengig av det kinesiske markedet som ble hardt rammet av koronapandemien, og Volkswagen måtte tåle en nedgang på 16,8 prosent i 2020. Totalt solgte de 5,73 millioner biler, og var dermed hele 2,33 millioner biler bak Toyota på toppen.
Kanskje overraskende for oss nordmenn knep Honda 3. plassen på den globale salgslisten, og endte opp med 4,33 millioner biler ‒ en nedgang på 14,1 prosent. De rappet dermed den siste pallplassen foran gigantene Ford, som endte 2020 med å skufle ut 4,18 millioner biler og en nedgang på 18,3 prosent.
Nissan fulgte deretter med 3,80 millioner (-19,5 prosent), og 6. plassen gikk til Hyundai med 3,71 millioner som hadde en nedgang på 15,2 prosent sammenlignet med 2019.
Det topp-10-merket som fortest mulig vil glemme 2020 er muligens Chevrolet, som falt med hele 22,4 prosent med sine 2,96 millioner solgte biler på 7. plass, mens Kia var den beste av toppmerkene målt etter nedgang med kun -4,6 prosent og endte på 2,69 millioner biler.
De to siste plassene på den eksklusive listen tilfalt to tyske merker, hvor Mercedes tok 9. plassen med 2,43 millioner (-8,4) og BMW den siste plassen på lista med 2,05 millioner og samme prosentvise nedgang som Mercedes.
Det merket som har mest grunn til å være fornøyd blant de 50 største merkene er Tesla, som overgikk sitt eget salgsmål på 500.000 biler med 538.000 biler i 2020. Det var en oppgang på solide 46,2 prosent, og holdt til en 39. plass på oversikten over de største bilmerkene målt etter salget.
Hva 2021 bringer blir spennende å se, for nå er fokuset for alvor på tur over til elbiler. Der ligger foreløpig Toyota litt dårlig an, mens Volkswagen formelt er i gang med sin nye elbil-satsing med nye ID.3.
Så kanskje kan Volkswagen tette gapet til Toyota i 2021?
Les også: