Ingen venter nok mer på den første rene elbilen fra T-merket enn Toyota Norge. Her handler nybilsalget nå så mye om elbiler at de andre typer biler taper andeler nærmest for hver måned.
I september var nærmere 8 av 10 nyregistrerte biler i Norge elbiler, og den eneste ikke-elbilen som henger med i toppen av salgsstatistikken er Toyota Rav4.
-->
Men forhåpentlig trenger ikke Toyota Norge å vente altfor lenge før de også kan tilby en ren elbil, for tilbake i april kunne det japanske merket endelig vise fram sin aller første vanlige elbil.
Bilen er den første av i alt sju planlagte modeller i en ny serie kalt for bZ, som står for beyond Zero. Og siden denne er laget i samarbeid med Subaru, som jo er eksperter på firehjulsdrift, er den kalt bZ4X, og er fornuftig nok en SUV.
Med den innleder også Toyota en ny formidabel satsing, og heller ikke USA slipper unna. Og der skal både produksjonen og bruken av biler blir mer bærekraftig, og når Toyota først bestemmer seg satser de skikkelig.
Verdens mestselgende bilmerke lanserer nå en elektriske plan som inkluderer investeringer på rundt 3,4 milliarder dollar rundt bilbatterier i USA fram til 2030, og for dette formålet skal de opprette et nytt selskap sammen med Toyota Tsusho.
Prosjektet inkluderer også en pott på rundt 1,29 milliard dollar fram mot 2031 som også brukes til å bygge fabrikker som skal brukes til batteriutvikling og produksjon, og dette skal blant annet resultere i 1.750 nye jobber.
‒ Toyotas engasjement for elektrifisering handler om å oppnå langsiktig bærekraft for miljøet, amerikanske jobber og forbrukere, sier Ted Ogawa, administrerende direktør i Toyota Motor North America.
‒ Denne investeringen vil hjelpe til med å introdusere rimeligere elektrifiserte kjøretøyer for amerikanske forbrukere, redusere karbonutslippene betydelig og viktigere, skape enda flere amerikanske jobber knyttet til mobilitetens framtid.
En grunn til at Toyota fokuserer så mye på amerikanske jobber i forbindelse med denne satsting, finner vi nok i et nytt elbil-incentiv som er foreslått. Her skal nemlig kun elbiler bygd av fabrikker som er organisert i United Auto Workers (UAW), en amerikansk fagorganisasjon, være kvalifisert.
Dette er dårlig nytt for de utenlandske bilprodusentene, som ikke er tilknyttet UAW. Heller ikke Tesla er det, men det er de tre store amerikanske produsentene Ford, GM og Stellantis.
Det foregår nå en intens lobbyvirksomhet fra begge sidene, så om dette lovforslaget går igjennom får tiden vise.
Toyota skal uansett satse på elektrifiserte biler i årene som kommer, og i tillegg til de sju rene elbilmodellene under bZ-fanen skal de også komme med åtte andre helelektriske modeller. Så totalt 15 elbilmodeller i 2025.
I tillegg satser bilkjempen både på hybrider, ladehybrider og hydrogenbiler, og totalt skal de tilby rundt 70 elektrifiserte modeller om fire år. Målet er å selge mellom 1,5 og 1,8 million elektrifiserte biler i 2030, et tall som også inkludert nullutslippsbiler.
Den første elbilen, Toyota bZ4X, er altså meldt inn. Og den skal være på plass rundt midten av neste år, og det setter nok Toyota Norge pris på.
Les også: