Toyota med Dakar-inspirert Hilux

Tilbake i 2019 gikk Nasser Al-Attiyah til topps i Dakar-rallyet, og det gjorde han bak rattet på en modernisert Toyota Hilux. Nå feries det med en GR-versjonen av pickupen.


I 2019 hadde ikke bare Hiluxen en grunn til å feire, men faktisk to. For det første rundet den 50 år, og for det andre brøt den en 40 år lang forbannelse.

For Toyota hadde aldri klart å gå til topps i verdens tøffeste rallyutfordring, selveste Dakar-rallyet. Rallyet som alltid arrangeres i januar startet opp i 1979, og i 2019 kunne Toyota endelig slippe jubelen løs.

-->
Sjeiken Nasser Al-Attiyah som blant annet har vært lagkamerat med vår egen Mads Østberg rattet en Hilux spekket av Toyota Gazoo Racing til en suveren seier, hele 46 minutter foran nærmeste konkurrent.

I fjor sommer kom Toyota med en oppgradert utgave av pickupen, og de tok åpenbart seriøst på den jobben. For da International Van of the Year (IVOTY) kåret årets pickup i november var det nettopp Hilux som vant pickup-klassen foran Isuzu D-Max.

Og nå kommer det ultimate gla’meldingen til Hilux-fansen.

Gazoo Racing (GR) feirer nemlig både den oppgraderte utgaven og seieren i 2019 med en spesialversjon.

Slik ser den ut:

Spesialutgaven er selvsagt basert på topputgaven av Hilux, og har faktisk ikke fått mer krefter. Og det er litt uvanlig, for den har GR-navnet i seg.

Hilux GR Sport er utstyrt med en 2.8-liters motor som ble introdusert i 2020, og som leverer 204 hk og et dreiemoment på 500 Nm. Men det bør uansett holde for de fleste oppgavene.

Men GR-utgaven skiller seg ut med langt bedre kjøreegenskaper. Toyota har fokusert på opphenget og de dynamiske egenskapene, og har blant annet utstyrt «Dakar»-modellen med både nye fjærer og dempere.

Toyota sier selv at sammenlignet med en standard Hilux fører alle endringene til betydelige forbedringer i kjøreegenskapene, inkludert styreresponsen og hvor enkelt det er å styre vinkelen, hvordan bilen oppfører seg på rette strekninger og hvor mye bilen beveger seg sidelengs ‒ og at den har et betydelig bedre grep.

I tillegg har Toyota også gitt den noen utvendige endringer, først og fremst med en del svarte detaljer som gjør de litt røffere i uttrykket.

Et nytt grill-utseende skal også være inspirert av 4. generasjon Hilux fra tidlig 1980-tall, mens GR-versjonen også kan by på 17-tommers felger med en kontrast-svart farge.

På innsiden er det nye matter og ikke minst sportsseter, og man finner også GR Sport-merket inne i kabinen.

Toyota håper helt sikkert på en ny suksess i Dakar-rallyet, hvor Al-Attiyah i en Hilux fikk en best mulig start. Han tok nemlig tatt kommandoen etter to fartsprøver, og leder etter tre etapper . Men det gjenstår svært mye kjøring, så mye kan selvsagt skje.

Det er for øvrig et spennende norsk bidrag i årets Dakar-rally.

Andreas Mikkelsen måtte steppe inn på kort varsel da en påmeldt deltaker ble stoppet grunnet en positiv korona-test, og den ferske dobbeltmesteren har fått med seg Østbergs tidligere kartleser Ola Fløene som co-pilot.

Duoen kjører i Light Prototype-klassen for Red Bull Off-Road Junior Team, og de sjokkstartet likegodt med en 2. plass under den innledende etappen.

Dessverre har det blitt litt trøbbel etter dette, så det norske laget ligger et stykke ned på listen i Light Prototype-klassen etter tre etapper.

Mikkelsen er for øvrig regjerende mester i WRC2-klassen i rally-VM og fersk europamester i ERC-serien.

Det skal kjøres 12 etapper før vinnerne i årets Dakar er kåret.

Eventuelle Hilux-kunder må vente litt lenger på Hilux GR Sport-utgaven, som skal lande hos forhandleren i løpet av sommeren.

Slik ser den ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter