Hvert år kommer Interbrand med sin liste over de 100 beste globale merkene målt etter verdi, noe de har holdt på med siden 1999. Det er altså en liste som alle de store merkevarene gjerne vil inn på.
Som i fjor er de tre store fortsatt Apple, Microsoft og Amazon, men på 2022-listen har Microsoft og Amazon byttet plass. Det skyldes ikke minst en vanvittig verdistigning for Microsoft, opp ville 32 prosent til en verdi på 278.288 millioner dollar.
Norge er dessverre ikke representert på listen, men vi finner merker både fra Sverige og Danmark.
Sverige er den industrielle tungvekteren i Skandinavia med tre merker på plass. Møbelsnekkerne fra Ikea er på en sterk 28. plass, klesgiganten H&M befinner seg på 56. plass og musikkstreameren Spotify svinger seg til en flott 70. plass på prestisjelisten.
Byggeklossene fra Danmark, Lego, er det danske innslaget på en hederlig 63. plass. De er altså verdsatt som det 63. beste merket i verden, så det er solid ‒ som byggeklossene selv.
Vi er selvsagt mest interessent i bilmerkene, for topp-100 er vanligvis ganske så farget av denne gigantiske industrien. Og 2022 er absolutt ikke noe unntak.
Hele 15 bilmerker finner nemlig veien til det svært så fasjonable selskapet, og veldig lovende ‒ alle disse har steget ganske så mye i verdi.
Tesla står kanskje ikke overraskende bak den største verdistigningen, og har skutt i været med en tredjedel ‒ mer bestemt 32 prosent. Kun Microsoft og Chanel kan vise til tilsvarende verdistigning på årets oversikt.
Men det er utrolig nok også mulig å tolke Teslas oppgang som litt skuffende. For fra 2020 til 2021 økte nemlig verdien med elleville 184 prosent, men en slik verdistigning er selvsagt umulig å holde på over en lengre periode.
Den med aller minst verdistigning på topplisten av bilmerkene har i denne sammenheng det passende navnet Mini, som har gått opp 7 prosent i verdi. Men ikke misforstå, Mini er også en svær gigant.
Det er ifølge Interbrand fire bilmerker som skiller seg litt ut, og disse befinner seg blant de 13 beste merkene i verden. Det er tungvekterne Toyota, Mercedes, Tesla og BMW.
Aller mest verdifullt er nok en gang Toyota, som har fått et hopp på 10 prosent og opp til 59.757 millioner dollar. Det har skjøvet det japanske merket opp en plass og forbi selveste Coca-Cola, og Toyota er verdens 6. mest verdifulle merke.
For å gjøre det enkelt kan vi bruke en dollarkurs på 10 kroner for å få verdien i norske kroner, og da blir i så fall Toyota verd 597.570 millioner kroner. Ja, et så stort tall at det er vanskelig å skjønne hva det egentlig betyr, men om vi runder opp er det er altså 598 milliarder kroner.
Her elbilen Toyota bZ4X:
Som i fjor er Mercedes det nest mest verdifulle bilmerket og befinner seg totalt på 8. plass, den samme plasseringen som de hadde i fjor. Stjernemerket har i likhet med Toyota steget 10 prosent i verdi i løpet av 12 måneder, og lander nå på en verdi av 56.103 millioner dollar.
‒ Vi er veldig stolte over at Mercedes-Benz beholder sin posisjon som verdens mest verdifulle luksusbilmerke for 7. år på rad, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Sammen med økt merkeverdi, er dette med på å bekrefte at Mercedes-Benz går i riktig retning med den nye posisjoneringen mot et helelektrisk og enda mer luksuriøst bilmerke.
Tesla har avansert to plasseringer opp til 12. plass, og det er plassen rett foran BMW.
Bak de fire er det et lite sprang ned til Honda på 26. plass, og deretter følger altså hele 10 bilmerker.
Som en liten kuriosa har vi regnet sammen den totale verdien på de 15 bilmerkene på topp-100-listen, og totalt lyder verdien på 3.474 milliarder kroner.
Det betyr at Oljefondet, som i skrivende stund står i 12.229 milliarder kroner, enkelt kunne kjøpt opp alle disse 15 bilmerkene.
Ja, vi kunne til og med slengt Apple og Microsoft i handlekurven, bare sånn for moro skyld, og fortsatt hatt penger igjen i kassa.
Her er hele listen med bilmerker, samt de tre aller mest verdifulle merkene i verden i 2022. Dollarkursen er satt til 10 kroner.
Plassering: Merke: Verdi: 1. Apple 4.822 mrd kr 2. Microsoft 2.783 mrd kr 3. Amazon 2.748 mrd kr 6. Toyota 598 mrd kr 8. Mercedes 561 mrd kr 12. Tesla 480 mrd kr 13. BMW 463 mrd kr 26. Honda 228 mrd kr 35. Hyundai 173 mrd kr 46. Audi 150 mrd kr 48. Volkswagen 148 mrd kr 50. Ford 144 mrd kr 53. Porsche 135 mrd kr 61. Nissan 122 mrd kr 75. Ferrari 94 mrd kr 87. Kia 66 mrd kr 98. Land Rover 56 mrd kr 99. Mini 56 mrd kr
Les også:
- Volvo skal ikke lenger utvikle forbrenningsmotorer
- Moderne biler «ødelegger» nattesynet
- Labtester ga kortere rekkevidder for Model 3, Nio ET7 og Megane E-Tech